دکتر متخصص ستون فقرات کیست؟

دکتر ستون فقرات

مشکلات کمر می‌تواند از مشکلات غیرقابل تحمل در زندگی باشد، به‌طوری که حتی برداشتن یک قدم را برای شما دشوار می‌کند. پزشکان متخصص متفاوتی وجود دارند که بیماری‌های کمر و ستون فقرات را درمان می‌کنند. دكتر ستون فقرات، پزشکی است که بر درمان بیماری‌های ستون فقرات تمرکز دارد.

متخصصین متداول، شامل متخصصان جراحان ارتوپدی، جراحان مغز و اعصاب، متخصصان عمل جراحی، متخصصین طب فیزیکی، فیزیوتراپیست‌ها، پزشکان کنترل درد و بسیاری از متخصصان روماتولوژی و مغز و اعصاب هستند که می‌توانند مشکلات کمر و درد شما را درمان کنند. انتخاب مناسب‌ترین پزشک یا تیمی از متخصصان تا حد زیادی به ماهیت، شدت و مدت زمان علائم بیمار بستگی دارد.

مشاوره با دکتر ستون فقرات

متخصصان ستون فقرات ارتوپدی، می‌توانند بسیاری از مسائل مختلف را درمان کنند. هدف کلی این است که مشکل ریشه‌یابی شود؛ در حالی‌که کمترین اختلال را در سبک زندگی بیمار ایجاد می‌کند. جراحی ستون فقرات معمولاً آخرین گزینه انتخابی پس از پشت سر گذاشتن تمام روش‌های غیرجراحی است. شما ممکن است فتق دیسک یا مهره‌های آسیب‌دیده داشته باشید که بدون درمان‌های جراحی به راحتی درمان‌ نخواهد شد. صحبت با پزشک متخصص و مشورت برای یافت بهترین درمان مناسب‌ترین راه است.

جراح ستون فقرات چه تخصص‌هایی دارد؟

جراح مغز و اعصاب (جراح ستون فقرات)

جراحی مغز و اعصاب یک تخصص پزشکی است که بر تشخیص و درمان جراحی و غیر جراحی اختلالات مغز، نخاع و سیستم عصبی تمرکز دارد. جراحان مغز و اعصابی که در زمینه ستون فقرات فعالیت‌ دارند در واقع، جراحان مغز و اعصابی هستند که فلوشیپ ستون فقرات دارند. جراحان مغز و اعصاب مراقبت‌های جراحی یا غیر جراحی را برای بیماری یا آسیب عصبی ارائه می‌دهند.

بیمارانی که دارای مشکلات عصبی مانند تنگی نخاع، اسپوندیلولیستزیس، فتق دیسک، بدشکلی ستون فقرات، عفونت‌های ستون فقرات، درد، آسیب به نخاع، تومورهای ستون فقرات، اختلالات حرکتی، درد مزمن پشت و یا گردن و موارد دیگر هستند، به این متخصصان مراجعه می‌کنند.

جراحان مغز و اعصاب از بسیاری از ابزارهای مشابه برای تشخیص و درمان به عنوان متخصص مغز و اعصاب و همچنین جراحی استفاده می‌کنند. فناوری‌های جراحی می‌تواند شامل کیفوپلاستی، لامینکتومی، هم‌جوشی ستون فقرات، آندوسکوپی، لیزر، استنت، شنت، رادیو جراحی و سایر روش‌های جراحی باشد.

جراح ارتوپدی (جراح ستون فقرات)

ارتوپدی یک تخصص پزشکی است که بر روی تشخیص، درمان جراحی و غیر جراحی، توان‌بخشی و پیشگیری از اختلالات سیستم اسکلتی عضلانی تمرکز دارد. جراحان ارتوپدی که در زمینه ستون فقرات فعالیت دارند، در واقع جراحانی هستند که فلوشیپ ستون فقرات دارند.

بیماران مبتلا به مشکلات سیستم اسکلتی عضلانی، به این متخصصان مراجعه می‌کنند. به عنوان مثال، بیمارانی که دچار شکستگی استخوان، دررفتگی، کمردرد، تغییر شکل ستون فقرات، پارگی رباط‌ها و آرتروز هستند، به این متخصصان مراجعه می‌کنند. جراحان ستون فقرات اختلالاتی مانند اسکولیوز، پوکی استخوان، فتق دیسک، تنگی ستون فقرات، آسیب‌های ستون فقرات، شکستگی مهره‌ها، تغییر شکل ستون فقرات، تومورها، عفونت‌ها و ناهنجاری‌های مادرزادی را درمان می‌کنند. در بسیاری از موارد متخصصان به صورت تیمی برای درمان بیماران همکاری می‌کنند.

مطالعه بیشتر: مراقبت بعد از عمل تنگی کانال نخاع کمر

برای انتخاب دکتر ستون فقرات چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

اگر شما هم به مشکلات ستون فقرات دچار هستید و نیاز به جراحی دارید، موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. شاید مهمترین نکته انتخاب بهترین دکتر ستون فقرات این باشد که قرار است جراحی را انجام ‌دهد. بدیهی است که شما به دنبال یک جراح ستون فقرات بسیار ماهر و باتجربه هستید. ما لیستی از موارد قابل ملاحظه را برای بررسی قبل از عمل جراحی ستون فقرات آماده کرده‌ایم. با اختصاص دادن زمان برای پرسیدن سؤال و تحقیق در مورد گزینه‌های خود، به بهترین نتیجه ممکن دست خواهید یافت.

مطالعه بیشتر: بهترین جراح ستون فقرات

آموزش

در مورد مدارک دانشگاهی، دوره‌های گذرانده‌ شده، و… بپرسید تا از تخصص و سطح دانش پزشک مطلع شوید.

تجربه

تحقیق کنید که چند سال است که پزشک جراحی ستون فقرات را انجام می‌دهد. یافتن شخصی که سابقه قوی در انجام جراحی مورد نیاز شما داشته باشد، مهم است.

تسلط و اعتبارسنجی‌ها

این‌که پزشک از استانداردهایی در زمینه‌های آموزش، شایستگی جراحی، اعتبار حرفه‌ای و رفتار اخلاقی برخوردار باشد نکته مهمی است.

تخصص‌ها

پیشرفت‌های جدید بسیاری در مورد جراحی ستون فقرات وجود دارد. جراحان برتر اکنون با استفاده از فناوری‌های نو‌آورانه به درمان بیماران می‌پردازند.

آرامش

این که پزشک با بیمار در کمال آرامش و ملایمت صحبت کند و راهکار‌های ممکن را ارائه دهد امری ضروری است.

امکان ویزیت و جراحی

جراحی کجا انجام می‌شود؟ این مکان باید مکانی مناسب برای شما و افرادی باشد که پس از جراحی از شما مراقبت خواهند کرد.

نتایج بیماران قبلی

با بررسی نتایج بیماران قبلی و احتمال موفقیت‌آمیز بودن درمان شما می‌توانید پزشک مناسبی را برای درمان بیماری خود انتخاب کنید. برای این کار می‌توانید نظرات سایر بیماران را بخوانید یا از پزشک خود بخواهید نتایج سایر بیماران را برای شما شرح دهد.

نکته دیگر این‌ است که، بعضی از جراحان ستون فقرات در مورد درمان محافظه‌کارتر از دیگران هستند. به‌طورکلی، کسانی که روش‌های کمتر تهاجمی را برای درمان بیماران انتخاب می‌کنند می‌توانند گزینه مناسبی باشند، زیرا این روش‌ها عوارض کمتری برای بیماران دارند. البته روش درمان به مشکل بیمار نیز بستگی دارد.

مطالعه بیشتر: علائم کمر درد

برای درمان چه دردهایی باید به دکتر ستون فقرات مراجعه کرد؟

به طور کلی اگر درد شما شدید است، چندین هفته طول کشیده و شما را از شرکت در فعالیت‌های عادی و روزمره باز می‌دارد، نیاز به مراجعه به پزشک دارید. اگر موارد زیر را احساس می‌کنید، باید زودتر به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

• تب همراه با کمردرد
  • کمر درد بعد از ضربه
  • از دست دادن قدرت
  • کاهش وزن بدون دلیل همراه با کمر درد

همچنین اگر فاکتورهای خطر ویژه‌ای برای سرطان، عفونت یا شکستگی وجود دارد که ممکن است روی ستون فقرات تأثیر بگذارد، همیشه احتیاط بیشتری لازم است داشته باشید.

در زیر لیستی از مهم‌ترین مواردی که لازم است به دکتر ستون فقرات مراجعه کنید را ذکر می‌کنیم:

فتق دیسک، اختلال در مفصل ساکروایلیاک، استئوآرتریت، باریک شدن کانال ستون فقرات یا کانال ریشه عصبی، فتق دیسک گردن، تومورهای ستون فقرات، شکستگی مهره کمر و ستون فقرات، انحراف ستون فقرات و بد شکلی بدن، لوردوز (گودی کمر)، کیفوز (قوز کمر) و…

مطالعه بیشتر: دیسک کمر چیست

قبل از مراجعه به دکتر ستون فقرات چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهید؟

• از انجام فعالیت‌های سنگین که موجب تشدید درد کمر می‌شود، پرهیز کنید.
  • برای کاهش درد می‌توانید از مسکن‌های سبک استفاده کنید.
  • برای کاهش درد از کمپرس سرد استفاده کنید. استفاده از یخ روی مفاصل دردناک می‌تواند درد و التهاب را تسکین دهد.
  • برای اسپاسم عضلات اطراف مفاصل، سعی کنید از کمپرس گرم استفاده کنید.
  • و در اسرع وقت به پزشک متخصص ستون فقرات مراجعه کنید. زیرا هیچ یک از روش‌های ذکر شده درمان مشکل شما نیستند و فقط به کاهش موقت درد شما کمک می‌کنند.

دکتر ستون فقرات در نیاوران کلینیک

در کلینیک نیاوران، شما می‌توانید از مشاوره با دکتر ستون فقرات و بهترین متخصصان و جراحان بهره‌مند شوید. خدماتی که در کلینیک فوق تخصصی ستون فقرات نیاوران ارائه می‌شود را می‌توان به دسته‌های گوناگون طبقه‌بندی کرد. درمان مشکلات ستون فقرات گردنی و درمان مشکلات ستون فقرات کمری مهم‌ترین خدمات این مجموعه هستند.

فتق دیسک کمر شایع‌ترین مشکل ستون فقرات کمری است. فتق دیسک ممکن است، به دلیل آسیب‌دیدگی یا بلند کردن ناگهانی اجسام سنگین رخ دهد؛ و یا به عنوان بخشی از ساییدگی عمومی و پارگی روی ستون فقرات به وجود بیاید. درد ساق پا (سیاتیک) بارزترین علامت فتق دیسک است. اگر شما هم به این عارضه دچار هستید، این مجموعه با بهره‌گیری از مجرب‌ترین دکتر ستون فقرات در تهران آماده ارائه خدمات در این زمینه است.

از دیگر مشکلات ستون فقرات کمری که در این مرکز درمان می‌شوند می‌توان به استئوآرتریت یا آرتریت مفصلی و باریک شدن کانال ستون فقرات یا کانال ریشه عصبی اشاره کرد.

دکتر ستون فقرات در تهران

شما برای درمان مشکلات ستون فقرات گردنی نیز می‌توانید به کلینیک نیاوران مراجعه کنید. از جمله این مشکلات می‌توان به فتق دیسک گردن اشاره کرد.

برای کسب اطلاعات در مورد کلینیک درد در کلینیک نیاوران کلیک کنید.

در کلینیک نیاوران برای درمان تومورهای ستون فقرات معمولاً یک تیم متشکل از فوق تخصص ستون فقرات، انکولوژیست، متخصص پرتونگاری و سایر متخصصان همکاری می‌کنند. از این رو روش‌های درمانی جراحی و غیر جراحی با توجه به جنبه‌های مختلف انتخاب می‌شود. در کلینیک فوق تخصصی ستون فقرات یک تیم کاملاً حرفه‌ای و مجرب در اختیار بیماران مبتلا به تومورهای استخوانی قرار دارند و از روش‌های مختلف و متناسب با شرایط خاص هر بیمار استفاده می‌‌شود.

گاهی ممکن است در اثر تروما، شکستگی مهره و ستون فقرات رخ دهد که نیاز به بررسی دارد و اگر شدید باشد، برای بیمار، درمان فوری آغاز می‌شود. جراحان کلینیک فوق تخصصی ستون فقرات نیاوران با استفاده از فناوری‌های جدید، مهره‌های کمر را بازسازی کرده و با تزریق سیمان استخوانی قدرت ستون فقرات را افزایش می‌دهند. این عمل به صورت سرپایی و با استفاده از روشی با حداقل تهاجم انجام می‌شود.

ورتبروپلاستی که یک روش جدید جراحی است، بیشتر برای درمان شکستگی‌های فشاری استفاده می‌شود. در این روش جراح کاتتری را به داخل مهره وارد کرده و از آن برای تزریق سیمان استخوانی استفاده می‌کند. این سیمان باعث تثبیت ستون مهره‌ها می‌شود.

کیفوپلاستی نیز عملی است که در آن یک لوله تحت هدایت اشعه ایکس را به ستون مهره‌ها وارد می‌کنند و درپی آن نوار استخوانی بادی کار گذاشته می‌شود. در این عمل یک برش ریز در ناحیه کمر ایجاد می‌کنند. این نوار پس از تورم مهره را بالاتر آورده و به جای اولیه خود باز می‌گرداند. برای پر شدن حفره ایجاد شده نیز از سیمان استخوانی استفاده می‌کنند. سیمان ترک‌ها و حفره‌ها را آب‌بندی کرده و مانع از ریزش مجدد مهره‌ها می‌شود. پس از پر شدن حفره، لوله برداشته شده و جای برش بخیه زده می‌شود.

در کلینیک نیاوران با استفاده از بهترین فوق تخصص انحراف ستون فقرات، به درمان بیماران اسکولیوز، کجی ستون فقرات، گودی کمر و کیفوز با جدیدترین و مدرن‌ترین روش‌ها کمک می‌کنیم که به زندگی عادی خود بازگردند.