همه چیز در رابطه با پینه پا و روش های درمان آن

پینه پا

همه افراد ممکن است در مقطعی از زندگی خود دچار پینه پا شوند. به احتمال زیاد، می توانید پینه پاهای خود را با روش‌های خانگی این مطلب درمان کنید؛ ولی، در برخی اوقات، باید به پزشک مراجعه کنید. در ادامه، این مطلب از کلینیک نیاوران، توضیح می‌دهیم که پینه پا چیست و شما را با هر آنچه که باید درباره این مشکل بدانید، مانند علائم، دلایل و روش‌های درمان آن آشنا می‌کنیم. همچنین به شما می‌گوییم که چه زمانی باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید.

پینه پا چیست؟

پینه پا به ناحیه‌ای ضخیم و سفت از پوست مرده در پا گفته می‌شود که ناشی از واردشدن فشار بر این ناحیه است. این فشار ممکن است ناشی از اصطکاک، سایش یا تحریک طولانی‌مدت باشد. در برخی اوقات، این مشکل همراه با میخچه دیده می‌شود.

علائم پینه پا کدامند؟

علائم این مشکل در پا عبارت‌اند از:

• پوست ضخیم و سفت در پا یا انگشتان پا
  • خشکی یا پوسته‌پوسته شدن پوست پا
  • سایش یا واردشدن فشار روی پا، بین انگشتان پا یا اطراف آن‌ها
  • حساسیت کمتر به لمس در مقایسه با پوست بخش‌های دیگر پا
  • قرمزی
  • تاول

علت بروز پینه پا چیست؟

برخی از دلایل ایجاد این مشکل در پا عبارت‌اند از:

• فعالیت‌های روزمره: ایستادن یا راه‌رفتن طولانی‌مدت به‌ویژه اگر فرد چاق باشد یا کفش‌های خود را به‌صورت منظم تعویض نکند، می‌تواند روی پاها فشار وارد کند و باعث ایجاد پینه شود
  • آسیب‌های ورزشی: دویدن و انجام بازی‌های گروهی می‌توانند به بخش‌های خاصی از پا فشار وارد کنند و گرفتن دوش مداوم می‌تواند پوست را خشک کند؛ بنابراین، اگر فرد توجهی به مراقبت از پاهای خود یا بازگرداندن رطوبت ازدست‌رفته نکند، می‌توانند باعث ایجاد این مشکل شوند
  • دیابت: افراد مبتلا به دیابت که دچار نوروپاتی هستند، ممکن است متوجه نشوند مشکلی در پاهایشان وجود دارد یا درد ناشی از تبدیل‌شدن آن به زخم پای دیابتی را حس نکنند. اگر این مشکل به‌سرعت درمان نشود، زخم ممکن است دچار عفونت و قانقاریا شود و در موارد شدید، قطع عضو ضروری شود
  • مشکلاتی که باعث خشکی پوست می‌شوند: پسوریازیس، اگزما، مشکلات تیروئید، افزایش سن و عوارض جانبی داروها می‌توانند پوست را خشک کنند و باعث ایجاد پینه شوند
  • کفش‌های نامناسب: کفش‌های بسیار تنگ یا نامناسبی که باعث ایجاد فشار و اصطکاک می‌شوند، می‌توانند افراد را دچار این مشکل کنند. همچنین زنانی که کفش‌هایی با پاشنه‌های بلند می‌پوشند، اغلب این مشکل را در بخش سینه پای خود مشاهده می‌کنند؛ زیرا، هنگام راه‌رفتن با کفش‌های پاشنه‌بلند به این ناحیه وارد می‌شود
  • مشکلات پا: مشکلاتی مانند بونیون (برآمدگی‌های استخوانی در انگشت بزرگ پا)، خارهای استخوانی (برآمدگی‌های استخوانی در امتداد لبه‌های استخوان‌ها) و انگشت چکشی (خم‌شدن غیرعادی مفصل میانی انگشت پا)
  • پابرهنه راه‌رفتن
  • راه‌رفتن بدون جوراب
  • کشیدن سیگار

دکتر پا و مچ پا

پینه پا چگونه تشدید می شود؟

هر عاملی که می‌تواند باعث ایجاد پینه شود، می‌تواند آن را تشدید کند؛ بنابراین، همه موارد ذکرشده در بخش قبلی می‌توانند این مشکل را تشدید کنند. همچنین به خاطر داشته باشید که اگر این مشکل را نادیده بگیرید و اقدامی برای درمان آن نکنید، ممکن است بدتر شود و شما را با عوارض جانبی خطرناکی روبه‌رو کند.

تفاوت پینه پا و میخچه چیست؟

میخچه در مقایسه با پینه کوچکتر است و مرکزی سفت دارد. هر دو آن‌ها برای محافظت از پوست زیرین ایجاد می‌شوند و می‌توانند با درد همراه باشند. پینه‌ها برخلاف میخچه‌ها نواحی بزرگ‌تری را پوشش می‌دهند و شکل نامنظمی‌تری دارند. میخچه‌ها اغلب روی انگشتان پا یا اطراف آن‌ها و پینه‌ها در کف پا روی بخش‌های استخوانی که وزن بدن را تحمل می‌کنند (مانند پاشنه پا، انگشت بزرگ پا و سینه پا)، ایجاد می‌شوند.

عوارض پینه پا کدامند؟

اگر اقدامی برای درمان این مشکل نکنید یا نتوانید این مشکل را با موفقیت درمان کنید، بزرگتر خواهد شد و شما را با عوارض مختلفی روبه‌رو خواهد کرد. عفونت پا یکی از مهم‌ترین عوارض این مشکل به شمار می‌رود که می‌تواند بسیار دردناک باشد و راه‌رفتن را دشوار کند. پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک‌ها یا عمل جراحی را برای درمان این عفونت تجویز کند.

پینه پا چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک می‌تواند این مشکل را با معاینه پوست پا تشخیص دهد. به عبارت دیگر، پزشک برای تشخیص این مشکل به هیچ آزمایشی نیاز ندارد. پزشک ممکن است سؤالاتی درباره شغل شما، مدت‌زمانی که راه می‌روید یا می‌ایستید و فعالیت‌های روزمره شما بپرسد. همچنین پزشک ممکن است از شما بخواهد کمی در مطب راه بروید تا وضعیت بدنی و نحوه راه‌رفتن شما را بررسی کند. برخی از پزشکان ممکن است کفش شما را نیز بررسی کنند و از شما بپرسند چگونه از پاهای خود مراقبت می‌کنید.

چگونه از ابتلا به پینه پا جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از ابتلا به این مشکل از اهمیت بالایی برخوردار است. شما می‌توانید با روش‌های زیر از ایجاد این مشکل جلوگیری کنید:

• هر روز پای خود را بررسی کنید و آن را تمیز نگه دارید. اگر دیابت دارید، باید بیشتر به سلامت و بهداشت پای خود توجه کنید
  • پاهای خود را مرطوب نگه دارید
  • مطمئن شوید که کفش‌هایتان مناسب اندازه پاهایتان است
  • از سنگ‌پا به‌صورت منظم استفاده کنید و پوست مرده را از بین ببرید
  • کفش‌های خود را بدون جوراب نپوشید
  • از کفی‌های شخصی‌سازی‌شده استفاده کنید
  • مطمئن شوید که جوراب باعث گرفتگی انگشتان پا نمی‌شوند
  • همچنین از پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند خودداری کنید

پینه پا چیست

روش های درمان پینه پا

روش‌های درمان این مشکل در پا عبارت‌اند از:

• سالیسیلیک اسید: بهتر است از محصول 17% سالیسیلیک اسید استفاده کنید. این محصول را به مدت 3 تا 7 روز روی پینه‌های خود بمالید و از پدهای پزشکی مخصوص میخچه نیز استفاده کنید. هنگامی که از این محصول استفاده می‌کنید، ژله نفتی را به بخش‌های سالم اطراف پینه بمالید تا از تحریک آن‌ها جلوگیری کنید. اگر دچار دیابت یا بیماری دیگری هستید، حتما پیش از استفاده از سالیسیلیک اسید با پزشک مشورت کنید
  • مرطوب‌کننده: همچنین شما می‌تواند پینه‌های پاهای خود را با استفاده کرم مرطوب‌کننده درمان کنید. محصولات مرطوب‌کننده که حاوی سالیسیلیک اسید، آمونیوم لاکتات یا اوره هستند، می‌توانند به نرم‌شدن آن‌ها کمک کنند
  • سنگ‌پا: سنگ‌پا را به‌آرامی روی پینه فشار دهید و آن را حذف کنید. به خاطر داشته باشید که اگر پوست زیادی را حذف کنید، دچار درد و حتی عفونت خواهید شد. پیش از استفاده از روش، ترکیبی از آب گرم و صابون درست کنید و پاهای خود را به مدت 5 الی 10 دقیقه در آن قرار دهید تا پوست نرم‌تر شود و به‌تبع آن، حذف پینه آسان‌تر شود
  • تعویض کفش‌ها: اگر به علت کفش‌های نامناسب خود دچار این مشکل شده‌اید، باید آن‌ها را تعویض کنید. با کفش‌هایی با کیفیت بهتر که بسیار تنگ یا بسیار بزرگ نیستند، می‌توانید اصطکاک را کاهش دهید و این مشکل را برطرف کنید
  • بسته‌های یخ: بسته‌های یخ را به مدت 10 الی 20 دقیقه برای کاهش درد و تورم روی پاها قرار دهید
  • برداشتن پوست مرده: از استفاده از قیچی، تیغ، سوهان و ابزار مشابه برای برداشتن پوست مرده خود خودداری کنید؛ زیرا، این موارد اغلب به پوست آسیب می‌رسانند و باعث خونریزی و عفونت می‌شوند. برای برداشتن پوست مرده به مطب پزشکی که دارای چندین سال سابقه در این زمینه است، مراجعه کنید. این پزشکان می‌توانند پینه‌های پای شما را به‌صورت ایمن و بدون هیچ دردی بردارند
  • عمل جراحی: بونیون، آرتریت، انگشتانی که دارای شکلی غیرعادی هستند و دیگر مشکلات پا می‌توانند باعث ایجاد پینه شوند. اگر پدها یا کفش‌های جدید کمکی به کاهش فشار ناشی از آن‌ها نمی‌کنند، پزشک ممکن است عمل جراحی را برای اصلاح آن‌ها تجویز کند

چه زمانی برای پینه پا به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر دارای شرایط زیر هستید، حتما به مطب دکتر پا و مچ پا مراجعه کنید:

• اگر دیابت دارید: افراد مبتلا به دیابت نمی‌توانند درد را در پای خود حس کنند و زخم‌های آن‌ها همانند افراد بدون دیابت ترمیم نمی‌شود؛ بنابراین، ممکن است دچار عفونت شوند
  • اگر دچار بیماری دیگری هستید: برخی از بیماری‌ها می‌توانند خطر عفونت را افزایش دهند
  • اگر تصور می‌کنید که ساختار استخوان شما غیرعادی است و باعث ایجاد این مشکل شده است
  • اگر نشانه‌های عفونت را مشاهده می‌کنید: قرمزی، درد، تورم و چرک از نشانه‌های عفونت به شمار می‌روند
  • اگر درمان‌های خانگی نمی‌توانند کمکی به بهبود پینه‌ها کنند
  • اگر درد برطرف نمی‌شود: اگر درد پس از استفاده از روش‌های غیرجراحی برطرف نمی‌شود، پزشک ممکن است عمل جراحی را تجویز کند

نشانه های پینه پا

پینه‌ها بخش‌هایی ضخیم و سفت از پوست مرده هستند که روی پاها ایجاد می‌شوند. آن‌ها ناشی از اصطکاک و فشار طولانی‌مدت بر پوست هستند و به‌ندرت باعث ایجاد درد می‌شوند.

روش‌های خانگی مانند سالیسیلیک اسید، تعویض کفش یا سنگ‌پا ممکن است بتوانند به حذف پینه‌ها کمک کنند؛ ولی، اگر این روش‌ها نتوانند کمکی به درمان این مشکل بکنند و نشانه‌های عفونت مانند درد و تورم را مشاهده می‌کنید، حتما به پزشک معتبری مانند پزشکان باتجربه کلینیک نیاوران مراجعه کنید. همین امروز می‌توانید اولین گام را برای درمان این مشکل بردارید و نوبتی برای ملاقات با پزشکان این کلینیک رزرو کنید.