آشنایی با شایع ترین عوارض کفش پاشنه بلند

اگر عادت به پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند دارید، باید بدانید که استفاده از این کفش‌ها در طولانی‌مدت، عوارض بسیاری زیادی برای شما دارد. با آگاهی از شایع‌ترین عوارض این کفش‌ها می‌توانید از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید و از راهکارهای مناسبی برای پیشگیری و مراقبت از پاهای خود داشته باشید. عوارض ناشی از پوشیدن کفش پاشنه‌بلند می‌توانند شامل مشکلاتی از قبیل درد و تورم در ناحیه پا، فشار زیاد بر روی قسمت‌های پایینی بدن، به‌وجودآمدن زانوهای مسطح و حتی افزایش خطر آسیب‌های عضلانی و اسکلتی شوند. در ادامه به طور مفصل با عوارض کفش پاشنه بلند آشنا می‌شویم.

کفش پاشنه بلند چه تاثیری بر وضعیت قرار گیری بدن دارد؟

پوشیدن کفش با پاشنه‌های بلند می‌تواند بر روی وضعیت قرارگیری بدن، افراد تأثیرات منفی متعددی داشته باشد. اولین تأثیر آن ازدست‌دادن قوس طبیعی در ناحیه کمر است که منجر به قوس شدیدی در قسمت میانی آن می‌شود. این مسئله ممکن است به کمردرد و مشکلات ستون فقرات نیز منجر شود. ثانیاً، این نوع کفش فشار زیادی را بر زانوها و مچ پاها می‌آورد و می‌تواند به مشکلاتی همچون آرتروز زانو و پیچ‌خوردگی مچ پا منجر شود.

همچنین، با پوشیدن آن، شیوه راه‌رفتن فرد تغییر می‌کند و این امر ممکن است باعث بروز مشکلات عضلانی و اسکلتی شود. در نهایت، استفاده مداوم از این کفش‌ها می‌تواند باعث کوتاه‌شدن عضلات پشت ساق پا شود که باعث مشکلات در راه‌رفتن و افزایش خطر آسیب‌دیدگی می‌شود. در نتیجه مضرات کفش پاشنه بلند بسیار زیاد است.


مطالعه بیشتر: آشنایی با روش های درمان پیچ خوردگی مچ پا


آسیب به ناخن های پا : از مضرات کفش پاشنه بلند

پوشیدن مداوم کفش‌های پاشنه‌بلند می‌تواند به‌سلامتی ناخن‌های پا نیز آسیب برساند. این آسیب‌ها شامل فرورفتن ناخن در گوشت آن، به‌خصوص در قسمت پنجه، منجر به ایجاد “اونیکوکریپتوزیس” می‌شود که عارضه‌ای دردناک و حتی عفونت‌زا است. همچنین، فشار مداوم می‌تواند باعث تغییر شکل ناخن‌ها شود و آنها را ضخیم، شکننده یا شیاردار کند. بر اثر این فشار و اصطکاک، ممکن است ناخن‌ها کبود یا دچار خونریزی زیر ناخن شوند و شرایط گرم و مرطوب داخل کفش پاشنه‌بلند، برای رشد قارچ ناخن مناسب باشد. این امر می‌تواند باعث تغییر رنگ، ضخیم‌شدن و شکنندگی ناخن‌ها شود. برای جلوگیری از این آسیب‌ها، توصیه می‌شود از پوشیدن مداوم کفش پاشنه‌بلند خودداری کنید. علاوه بر این باید از کفش‌هایی با پنجه پهن استفاده کرده و ناخن‌های پای خود را کوتاه نگه دارید.

عوارض کفش پاشنه بلند


مطالعه بیشتر: علت درد کف پا و نحوه درمان آن


تاثیر کفش پاشنه بلند بر نحوه راه رفتن

عوارض استفاده از کفش پاشنه‌ دار بسیار زیاد است و این کفش‌ها می‌توانند به طور قابل‌توجهی بر نحوه راه‌رفتن فرد تأثیر بگذارند. این تأثیرات شامل تغییرات در زاویه مچ پا است که می‌تواند فشار زیادی بر تاندون‌ها و مچ پا وارد کند. همچنین، افزایش فشار بر زانوها و مفصل ران باعث درد، آرتروز و آسیب به غضروف زانو می‌شود. برای راه‌رفتن با کفش‌های پاشنه‌بلند، توصیه می‌کنیم از پاشنه‌های با ارتفاع مناسب و پهنای کافی استفاده کنید و همواره قدم‌های کوتاه و صاف بردارید.

خطر ابتلا به واریس: از عوارض کفش پاشنه بلند

افزایش خطر ابتلا به واریس یکی دیگر از عوارض کفش پاشنه بلند است، زیرا این کفش‌ها فشار مضاعفی به پاها وارد می‌کنند و این امر می‌تواند باعث متورم شدن رگ‌های واریسی شود.

پیچ خوردگی مچ پا بر اثر پوشیدن کفش پاشنه بلند

پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند ممکن است خطر پیچ‌خوردگی مچ پا را به‌شدت افزایش دهد. این اتفاق به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. به‌عنوان‌مثال پاشنه‌بلند باعث تغییر مرکز ثقل بدن به سمت جلو می‌شود و در این حالت فرد نمی‌تواند به‌درستی تعادل خود را حفظ کند. همچنین این مدل کفش، باعث کاهش ثبات در مچ پا و قرارگرفتن آن در وضعیت غیرطبیعی می‌شود و خطر کشیدگی و پارگی رباط‌های مچ پا افزایش می‌یابد.

تاثیر کفش پاشنه بلند بر تعادل بدن

همان‌طور که در مطالب بالا نیز بیان کردیم پوشیدن این نوع کفش‌ها به‌شدت تعادل بدن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. این عدم تعادل به دلیل تغییر در وضعیت بدن و نحوه راه‌رفتن ایجاد می‌شود. از جمله تغییراتی که در وضعیت بدن به وجود می‌آید می‌توان به خم‌شدن قوزک پا اشاره کرد. علاوه بر این پوشیدن کفش با پاشنه‌بلند باعث کوتاه‌شدن گام‌ها، افزایش فشار بر روی پنجه پا و کاهش ثبات بدن می‌شود. عواملی مانند ارتفاع پاشنه، نوع پاشنه و وزن کفش نیز می‌توانند این تأثیرات را تشدید کنند.

تاثیر کفش پاشنه بلند بر کمر، لگن و زانو

پوشیدن کفش پاشنه‌بلند اثرات منفی زیادی روی کمر، لگن و زانو دارد. به‌عنوان‌مثال این نوع کفش می‌تواند منجر به انحنای غیرطبیعی ستون فقرات شده و موجب بروز کمردرد شود. همچنین فشار اضافی بر روی ستون فقرات نیز ممکن است خطر فتق دیسک را افزایش دهد و باعث ساییدگی و پارگی مفاصل شود. این کفش‌ها می‌توانند بر روی لگن نیز تأثیر بگذارند و باعث درد و عدم تعادل مفصل لگن شوند و سندرم پیریفورمیس را نیز تحریک کنند. علاوه بر این استفاده از این کفش‌ها فشار زیادی بر روی مفصل زانو وارد می‌کند و می‌تواند به درد و آرتروز زانو منجر شود.

ابتلا به آرتروز: از مضرات کفش پاشنه بلند

پوشیدن مداوم کفش‌های پاشنه‌بلند، عوارض جانبی متعددی برای سلامتی دارد و آرتروز را تشدید می‌کند. با پوشیدن این کفش‌ها توزیع وزن بر روی زانوها و پاها مختل شده و موجب ایجاد فشار زیاد بر روی مفاصل می‌شود. همه این عوامل باعث بروز آرتروز در زانوها می‌شوند.

اسپاسم های عضلانی: از عوارض کفش پاشنه بلند

پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند می‌تواند اثرات منفی بر روی عضلات ساق پا و تاندون‌ها نیز داشته باشد و باعث درد، سفتی و حتی اسپاسم عضلانی شود. اسپاسم عضلانی ناگهانی و غیرارادی است که می‌تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد و دلایل آن شامل کم‌آبی، عدم تعادل الکترولیت و خستگی عضلانی است. پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند می‌تواند این احتمال را افزایش دهد؛ زیرا عضلات را کوتاه کرده، خستگی عضلانی زیادی به وجود می‌آورد و عدم تعادل الکترولیت را بالا می‌برد.

مضرات کفش پاشنه بلند

عوارض پوشیدن کفش پاشنه بلند در بارداری

حساس‌ترین عوارض کفش پاشنه بلند، در دوران بارداری اتفاق می‌افتد. افزایش وزن و تغییر مرکز ثقل بدن در این دوره باعث می‌شود که حفظ تعادل دشوارتر شود و استفاده از کفش‌های پاشنه‌بلند این مشکل را تشدید می‌کند. در این حالت خطر زمین‌خوردن افزایش می‌یابد که برای مادر و جنین خطرناک است. همچنین فشار زیادی که کفش پاشنه‌بلند به کمر و مفاصل وارد می‌کند، می‌تواند منجر به کمردرد، درد مفاصل و حتی سیاتیک شود. علاوه بر این، این نوع کفش می‌تواند جریان خون را در پاها مختل کرده و خطر ابتلا به واریس را افزایش دهد. در نتیجه بهتر است در این دوره از کفش‌هایی با پایین‌ترین پاشنه استفاده کنید تا از بروز مشکلات این چنینی جلوگیری شود.

چگونه عوارض پوشیدن کفش پاشنه بلند را کاهش دهیم؟

برای کاهش عوارض استفاده از کفش پاشنه‌بلند می‌توانید کفش‌هایی با ارتفاع و پهنای پاشنه، جنس نرم و انعطاف‌پذیر و با اندازه مناسب را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید مدت‌زمان استفاده از این کفش‌ها را کاهش دهید. در زمان پوشیدن این مدل کفش می‌توانید از کفی‌های طبی و پدهای پنجه نیز کمک بگیرید که در کاهش فشار وارده به پا مؤثر هستند.

انجام تمرینات کششی و قدرتی برای عضلات پا و ساق نیز به‌عنوان روش‌هایی برای کاهش درد و سفتی عضلات توصیه می‌شود. همچنین اجتناب از پوشیدن کفش پاشنه‌بلند در سطوح ناهموار یا لغزنده، برداشتن قدم‌های کوتاه‌تر و بااحتیاط بیشتر در صورت راه‌رفتن با این کفش‌ها، اجتناب از حمل بار سنگین از نکاتی است که باید برای کاهش عوارض به آنها توجه کنید.

جمع‌بندی

باتوجه‌به مطالب ذکر شده در بالا، استفاده مکرر از کفش‌های پاشنه‌بلند ممکن است منجر به عوارضی برای سلامت پاها شود. برای جلوگیری از این عوارض، می‌توانید از کفی‌های طبی و پدهای محافظ استفاده کنید تا فشار زیاد بر روی پاها کاهش یابد. همچنین، توصیه می‌شود که از کفش‌های پاشنه‌بلند به طور مداوم در طول روز استفاده نکنید و فقط در مواقع خاص و محدود آنها را بپوشید. حفظ سلامتی پاها بسیار مهم است، بنابراین بهتر است زیبایی را فدای سلامتی خود نکرده و به این نکته توجه ویژه داشته باشید.