درد سمت راست کمر نشانه چیست و چگونه درمان می شود؟

درد کمر سمت راست بالای لگن

بر اساس گزارشات پزشکی، کمر درد یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه به پزشکان است. اغلب اوقات این دردها در قسمت مرکزی یا سمت چپ و راست کمر شدیدتر است. در این مطلب تصمیم داریم به صورت اختصاصی، دردهای سمت راست کمر از جمله درد کمر سمت راست بالای لگن را بررسی کنیم. تا انتهای این مطلب از نیاوران کلینیک همراه ما باشید.

آنچه در این مطلب می خوانید :

درد سمت راست کمر نشانه چیست
احساس درد سمت راست کمر چگونه است
علل درد سمت راست کمر مردان و زنان
درد پایین کمر سمت راست چه زمانی خطرناک است
تشخیص علت درد سمت راست کمر
پیشگیری از درد سمت راست کمر
درمان درد سمت راست کمر

درد سمت راست کمر نشانه چیست؟

بروز درد در نواحی سمت راست کمر می‌تواند به دلایل بروز بیماری‌های گوناگونی باشد که برای اعضاء و ارگان‌های بدن در نواحی نزدیک به کمر رخ داده است.

این نوع درها می‌تواند علت‌های گوناگونی داشته باشد؛ گاهی اوقات درد‌ها ناشی از التهابات و کشیدگی عضلانی یا مشکل عصبی ستون فقرات است و گاهی نیز نشان‌دهنده‌ وجود مشکلات و عارضه‌های خاص برخی از اعضای بدن است که در نزدیکی این ناحیه قرار گرفته است. برای تشخیص نوع درد سمت راست کمر باید به نشانه‌ها و علائم اثرگذار در تشخیص علت بروز این درد دقت کنید.

به استثنای کلیه‌ها، بیشتر اندام‌های داخلی در جلوی بدن قرار دارند، اما می‌توانند دردهایی ایجاد کنند که بازتاب آن در کمر احساس شود. البته بیشتر این بیماری‌ها با درمان به موقع و مراجعه به پزشک قابل کنترل و درمان است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درد در سمت راست کمر، از جمله علل احتمالی، زمان درخواست کمک و نحوه درمان آن، با ما همراه باشید.

التهاب عضلانی

کمر درد جزو درد‌هایی است که می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. درد سمت راست کمر بالا، معمولا به دلیل التهابات عضلانی و تاندون‌ها است که در اثر حرکت ناگهانی، عادات اشتباه نشستن و خوابیدن یا حتی راه رفتن ایجاد می‌شود. معمولا کمر درد‌های التهابی اگر در وضعیت حاد نباشند با استراحت درمان خواهند شد؛ اما درصورت حاد بودن، نیازمند مراجعه به پزشک و درمان‌ رفع گرفتگی عضلات است.

آپاندیسیت

به زائده کوچکی که در انتهای روده بزرگ در سمت راست پایین بدن قرار دارد آپاندیس می‌گویند. این زائده گاهی اوقات به دلایل آسیب، پیچ خوردگی، ورود مدفوع، عفونت و بزرگ شدن غدد لنفاوی ملتهب شده و نیازمند مراقبت‌های پزشکی است. از علائم این بیماری می‌توان به دردهای ناحیه شکمی، سمت راست کمر، کشاله ران و استفراغ اشاره کرد. این بیماری بیشتر در افراد ده تا سی ساله دیده می‌شود.

آندومتریوز

آندومتریوز بیماری است که بافتی مشابه به پوشش رحم که به بافت آندومتر نامیده می‌شود، در خارج از رحم ایجاد می‌شود. به طور متوسط از هر ده زن، یک نفر این بیماری را تجربه می‌کند. اگر این بافت روی تخمدان راست یا لوله فالوپ رشد کند، می‌تواند با تحریک تخمدان و بافت اطراف آن دردی شبیه گرفتگی ایجاد کند که در کمر و زیر شکم احساس می‌شود.

آسیب‌های دیسک کمر

یکی از نشانه‌های درد راست کمر، وجود آسیب در دیسک‌های ستون فقرات است. دیسک‌ها وظیفه ضربه‌گیری را بر عهده دارند و علاوه بر جلوگیری از سایش ستون فقرات، فشار را تقسیم می‌کنند. گاهی دیسک‌ کمر در برخی نواحی می‌تواند دچار فرسودگی یا آسیب شود و در داخل کانال نخاع خار‌های استخوانی ایجاد کند که با تنگ کردن کانال نخاع، روی نخاع و ستون فقرات فشار وارد می‌کنند.

علائم تنگی کانال نخاع شامل در د در پایین کمر و همچنین احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن در پاها و باسن است. اگر ریشه‌های عصبی شما در سمت راست نخاع تحت فشار باشند، درد و سوزش را در سمت راست کمر احساس خواهید کرد. در موارد شدیدتر، این درد با ضعف در پاها همراه است.

بیماری‌های کلیه و مجاری

کلیه‌ها در دو طرف ستون فقرات قرار دارند و از شایع‌ترین علل درد سمت راست کمر و پهلو در افراد، وجود اختلال در سیستم کلیه و مجاری ادراری است. از مهم‌ترین مشکلاتی که می‌تواند برای کلیه‌ها و مجاری آن رخ بدهد؛ بروز سنگ کلیه، عفونت‌های کلیه و مجاری ادراری است. این بیماری معمولا علاوه بر درد‌های شدید در ناحیه کمر می‌توانند علائمی مانند سوزش ادرار، تغییر رنگ و تکرر ادرار نیز به همراه داشته باشند. معمولا در این بیماران تب و لرز و تهوع نیز از نشانه‌های شایع هستند.

درد پایین کمر سمت راست

غدد جنسی

از دیگر عوامل موثر در ایجاد درد‌ نواحی سمت راست کمر می‌توان به بیماری‌های غدد و اندام‌های جنسی در مردان و زنان اشاره کرد که ممکن است ناشی از بیماری‌های التهابی و عفونی تخمدان، لوله فالوپ و دهانه رحم در زنان باشند؛ در آقایان التهاب و حتی عفونت و پیچ خوردگی بیضه‌ها نیز می‌تواند از عوامل تاثیر گذار در احساس درد در کمر باشند.

کولیت زخمی

گاهی اوقات علل ایجاد درد در قسمت‌هایی از کمر، التهابات روده بزرگ‌ است که به آن کولیت زخمی یا کولیت اولسراتیو گفته می‌شود. کولیت اولسراتیو معمولا همراه با درد‌های شکمی و اسهال است اما گاهی اوقات می‌تواند درد‌های مزمنی در نواحی‌ خاصی از کمر ایجاد کند.

پوکی استخوان

از دیگر عوامل شایع درد کمر سمت راست بالای لگن، می‌تواند به دلیل وجود پوکی استخوان در ناحیه لگن باشد که درد را به قسمت‌های پایینی کمر منتقل می‌کند.

سایر بیماری‌های مزمن

مواردی که در بالا ذکر شد، جزو شایع‌ترین علل بروز درد سمت راست در کمر هستند، اما بیماری‌های دیگری مانند التهابات وریدی، بیماری‌های روده و آرتروز نیز می‌تواند در بروز درد در قسمت راست کمر نقش داشته باشند.

احساس درد سمت راست کمر چگونه است؟

درد در سمت راست کمر می‌تواند در انواع و حالات گوناگونی احساس شود. گاهی اوقات درد‌ها در بازه‌های مشخصی عود می‌کنند و به اصطلاح ممتد نیستند. گاهی اوقات این درد‌ها در زمان فعالیت‌های خاصی مانند ورزش یا پیاده‌روی رخ می‌دهند. برخی درد‌ها که جزو خطرناک‌ترین‌ها به شمار می‌روند، به صورت دائمی و ممتد بیمار را درگیر می‌کنند. معمولا درد‌ها در ناحیه کمر به صورت پخش‌شونده یا متمرکز هستند.

علل درد سمت راست کمر مردان و زنان

درد در سمت راست کمر در مردان و زنان می‌تواند نشانه‌ها و علائم خاصی داشته باشد که مخصوص اندام‌ها و غدد داخلی منحصر به آن‌هاست. در ادامه به بررسی شایع‌ترین علل ایجاد درد در سمت راست کمر در مردان و زنان می‌پردازیم.

درد سمت راست کمر در مردان

علت درد کمر سمت راست در مردان می‌تواند به علل بیماری‌های مرتبط با غدد جنسی مردانه یا بیضه‌ها باشد. پیچ خوردگی، التهاب و عفونت می‌توانند از این دست عوامل باشند. پیچ‌خوردگی بیضه زمانی اتفاق می‌افتند که طنابی که در کسیه بیضه وظیفه خون‌رسانی را برعهده دارد، پیچ می‌خورد. در نتیجه شدت جریان خون در بیضه کاهش یافته و یا به کلی قطع می‌شود.
علائم دیگر این پیچ‌خوردگی شامل درد شدید و ناگهانی کشاله ران، تورم کیسه بیضه و تهوع و استفراغ است. این بیماری با این که بسیار نادر است، اما جزء وضعیت‌های اورژانسی دسته‌بندی می‌شود و نیازمند مداخله سریع پزشکی است.

درد سمت راست کمر در زنان

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم، درد سمت راست در زنان می‌تواند به علت‌ بیماری‌هایی مانند آندومتریوز، بیماری‌های تخمدان و لوله فالوپ و فیبروئید رحم باشد که هریک می‌توانند دردهایی شبیه گرفتگی در ناحیه کمر ایجاد کنند. همچنین گاهی اقات خانم‌ها در سه ماهه اول بارداری به دلیل ترشح هورمونی به نام پیلاکسین دردهایی در کمر احساس می‌کنند. متأسفانه گاهی کمر درد در این دوران از علائم سقط جنین است و از این رو بلافاصله باید با پزشک متخصص خود تماس بگیرید.

در سه ماهه دوم و سوم بارداری نیز به دلیل رشد جنین، راه رفتن و وضعیت بدن تغییر می‌کند و ممکن است کمردرد به همراه داشته باشد. رباط‌هایی که از رحم شما حمایت می‌کنند، در این شرایط دچار کشیدگی می‌شوند و چون رشته‌های عصبی آن‌ها بیشتر در سمت راست بدن قرار دارد، باعث ایجاد دردهای تیز و گزنده مقطعی در سمت راست کمر خواهند شد.

درد پایین کمر سمت راست چه زمانی خطرناک است؟

درد‌ها گاهی اوقات زنگ خطر و علائم یک مشکل جدی در ارگان‌های بدن هستند و گاهی نیز به دلیل آسیب‌های مقطعی عضلانی ایجاد شدند، که قابل جبران است. همیشه درد‌هایی که به مدت‌ طولانی باقی می‌مانند جزو خطرناک‌ترین درد‌ها به شمار می‌روند؛ علاوه بر دردهای ممتد، همواره باید درد‌هایی را که با علائم مکمل همراه است، جدی بگیرید. تب، تورم، قرمزی و ضعف و بی حالی از علائم مهمی هستند که به صورت مکمل با درد پایین کمر سمت راست قسمت کمر می‌توانند نشان دهنده مشکلات جدی باشند. اگر علائمی مانند اختلال در عملکرد مثانه یا روده، درد ناگهانی و شدید، ضعف یا از دست دادن حس در قسمت پایین تنه، حالت تهوع و ضربان قلب بالا را تجربه کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کند.

درمان درد پایین کمر سمت راست

تشخیص علت درد سمت راست کمر

درد‌های ستون فقرات و دیسک معمولا درصورت انجام حرکات و فعالیت‌های سنگین عود می‌کنند. این درد‌ها گاهی اوقات به حدی شدید است که امکان فعالیت‌های ساده روزانه را از افراد می‌گیرند.
همان‌طور که در بالا توضیح دادیم، تشخیص علت درد، در درمان نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند و از این‌رو توجه به نشانه‌های همراه درد بسیار مهم است:

  • درد‌‌پایین کمر سمت راست مربوط به آپاندیسیت همراه با علائم درد‌های شکمی و اسهال و دلپیچه ظاهر خواهند شد.
  • نشانه‌های مربوط به بیماری‌های کلیوی و مجاری ادراری همراه با سوزش ادرار، تب، درد‌های مزمن و شدید دیده می‌شوند.
  • درد‌های التهابی و عضلانی معمولا در عمق کمتری از کمر احساس خواهند شد، این درد‌ها معمولا به صورت گرفتگی عضلانی بیماران را درگیر می‌کنند.
  • درد‌های مربوط به غدد جنسی مردانه و زنانه معمولا به صورت ممتد و حس تیر کشیدن همراه هستند.

برای تشخیص علت درد بهتر است از پزشک فوق تخصص درد کمک بخواهید.

پیشگیری از درد سمت راست کمر

برای پیشگیری از درد‌های سمت راست کمر از جمله درد کمر سمت راست بالای لگن، لازم است از عوامل ایجاد کننده آن پیشگیری کنید. همواره رعایت رژیم غذایی سالم و عادات سبک زندگی سالم می‌توانند بهترین راهکار‌ها برای پیشگری از بروز بیماری‌های اعضای داخلی بدن و درنتیجه کاهش درد‌های سمت راست کمر باشند. چکاپ دوره‌ای و انجام آزمایش‌های مرتب مخصوصا آزمایش غدد می‌تواند نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری‌های غدد، کلیوی و عفونی داشته باشد.

همچنین برای پیشگیری از درد‌های عضلانی سمت راست کمر، از روش‌های اصلاحی نشستن، راه رفتن و خوابیدن استفاده کنید. گاهی اوقات عادات اشتباه و طرز قرار گیری اشتباه ستون فقرات می‌تواند منجر به بروز درد‌های ناحیه کمر شود. پرهیز از کارهای سنگین و ورزش‌های غیر اصولی می‌تواند قدم مهمی برای جلوگیری از درد در نواحی مختلف کمر باشد.

درمان درد سمت راست کمر

درمان خانگی درد کمر سمت راست، در مواردی که احتمال گرفتگی عضلات وجود دارد، شامل کمپرس‌های سرد و گرم و استراحت‌‌های خانگی در کنار مصرف استامینوفن است. البته درمورد درد‌های حاد و مزمن بهتر است با مراجعه با پزشک معالج دارو‌های ضد اسپاسم و شل کننده عضلات استفاده کنید.

در زمینه درد‌های مربوط به بیماری‌های اعضای داخلی بدن، پیش از درمان درد پایین کمر سمت راست، باید مشکلات اعضای داخلی بدن برطرف شود که نیازمند مراجعه به پزشک و دریافت داروهای مناسب است.
برای درمان‌های آپاندیسیت عموما آپاندیس را از بدن بیمار خارج می‌کنند؛ البته خروج آپاندیس مشکلی در زندگی روزمره افراد ایجاد نخواهد کرد.

برای مشکلات مربوط به بیماری غدد، باید با انجام آزمایش و تشخیص دقیق مشکل از سوی پزشک معالج، دارو‌های کنترلی برای بیماران تجویز شود.

مشکلات مربوط به دیسک کمر درمان‌های مختلفی دارند که در حادترین حالت ممکن عمل جراحی بوده، اما در موارد خفیف، با اصلاح عادات و درمان‌های غیرتهاجمی قابل کنترل است.

بررسی پوکی استخوان، بیماری‌های کلیوی، اختلال غدد جنسی و … نیز نیازمند مراجعه به پزشک و انجام آزمایش‌های تکمیلی است.

برای درد سمت راست کمر چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

به ‌طور‌کلی درخصوص درد‌هایی که همراه با آن‌ها علائم عفونی مانند تب و لرز و همچنین سوزش ادرار مشاهده می‌کنید حتما باید سریعا به دکتر معالج عفونی مراجعه کنید. همچنین در خصوص درد‌هایی که در دوره‌هایی خاص عود می‌کنند احتمال دارد که عارضه مربوط به دیسک ستون فقرات باشد که در این موارد بهتر است با مراجعه به متخصص ارتوپد اقدام به عارضه یابی کنید. نسبت به درد‌های مداوم و طولانی مدت و همچنین شدید و مزمن باید حساسیت بیشتری داشته باشید.

جمع‌بندی

در بسیاری از موارد، درد در سمت راست کمر به دلیل کشیدگی عضلات یا وارد شدن آسیب به کمر است. همچنین ممکن است درد ناشی از یک بیماری زمینه‌ای مانند تنگی کانال نخاع، دیسک کمر، بیماری‌های کلیوی، آپاندیست و … باشد.

همان‌طور که ملاحظه کردید، درد پایین سمت راست کمر می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد و در نتیجه به هیچ‌عنوان نباید علائم خود را نادیده بگیرید؛ به خصوص اگر این دردها شدید بوده و به طور ناگهانی بروز می‌کنند و با علائم دیگری همراه هستند.

اگر نگران کمر درد خود هستید یا این دردها فعالیت روزانه شما را مختل کرده است، برای دریافت مشاوره با متخصصان ما در کلینیک نیاوران تماس بگیرید. در این کلینیک مجموعه‌ای از بهترین متخصصان و فوق تخصصان زمینه ارتوپد و ستون فقرات آماده‌اند که با جدیدترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها بیماری شما را تشخیص داده و راه‌های درمان را در اختیارتان قرار دهند.

علت درد پایین کمر سمت راست در زنان چیست؟

زنان می‌تواند به علت‌ بیماری‌هایی مانند آندومتریوز، بیماری‌های تخمدان و لوله فالوپ و فیبروئید رحم باشد که هریک می‌توانند دردهایی شبیه گرفتگی در ناحیه کمر ایجاد کنند. همچنین گاهی اقات خانم‌ها در سه ماهه اول بارداری به دلیل ترشح هورمونی به نام پیلاکسین دردهایی در کمر احساس می‌کنند.

احساس درد سمت راست کمر چگونه است؟

درد در سمت راست کمر می‌تواند در انواع و حالات گوناگونی احساس شود. گاهی اوقات درد‌ها در بازه‌های مشخصی عود می‌کنند و به اصطلاح ممتد نیستند. گاهی اوقات این درد‌ها در زمان فعالیت‌های خاصی مانند ورزش یا پیاده‌روی رخ می‌دهند. برخی درد‌ها که جزو خطرناک‌ترین‌ها به شمار می‌روند، به صورت دائمی و ممتد بیمار را درگیر می‌کنند. معمولا درد‌ها در ناحیه کمر به صورت پخش‌شونده یا متمرکز هستند.

درد پایین کمر سمت راست چه زمانی خطرناک است؟

اگر علائمی مانند اختلال در عملکرد مثانه یا روده، درد ناگهانی و شدید، ضعف یا از دست دادن حس در قسمت پایین تنه، حالت تهوع و ضربان قلب بالا را تجربه کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کند.

چگونه از درد سمت راست کمر پیشگیری کنیم؟

همواره رعایت رژیم غذایی سالم و عادات سبک زندگی سالم می‌توانند بهترین راهکار‌ها برای پیشگری از بروز بیماری‌های اعضای داخلی بدن و درنتیجه کاهش درد‌های سمت راست کمر باشند. چکاپ دوره‌ای و انجام آزمایش‌های مرتب مخصوصا آزمایش غدد می‌تواند نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری‌های غدد، کلیوی و عفونی داشته باشد.