علت احساس درد بین دو کتف چیست و چگونه درمان می شود؟

درد بین دو شانه

آیا درد بین دو کتف شما را هم آزار می‌دهد؟ آیا این درد بر کیفیت زندگی شما تاثیر منفی گذاشته است؟ اگر این مشکل را تجربه می‌کنید، مطمئنا تنها نیستید. درد بین دو شانه یکی از مشکلات شایعی‌ست که بسیاری از افراد در سراسر جهان با آن روبرو می‌شوند؛ البته جای نگرانی نیست؛ زیرا راه‌حل‌هایی برای شناسایی، درمان و حتی پیشگیری از این مشکل وجود دارد.

با داشتن اطلاعات کافی درباره علل این درد و روش‌های درمانی موثر، می‌توانید درد و عوارض ناشی از این وضعیت را به میزان قابل قبولی کاهش دهید و مانند گذشته، فعالیت‌های روزانه خود را بدون مشکل انجام دهید. در این مقاله، علت‌های احتمالی درد بین دو کتف را به طور جامع بیان خواهیم کرد و روش‌هایی را معرفی می‌کنیم که می‌توانید با استفاده از آن‌ها این درد را کاهش دهید و از بروز مجدد آن پیشگیری کنید. با ما همراه باشید.

چه عواملی موجب احساس درد بین دو کتف می شوند؟

احساس درد در ناحیه‌ای بین دو کتف می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی ایجاد شود. در زیر به برخی از عوامل رایج اشاره می‌کنیم:

  • مشکلات عضلانی و اسکلتی: نقص‌های عضلات فوقانی ناشی از بیش‌فعالی، کم‌فعالی، ناهماهنگی عضلانی و عدم تعادل عضلات می‌توانند عامل درد شانه و کتف باشند.
  • آسیب و ترومای عضلانی: ضربه، فشار یا آسیب مستقیم به منطقه بین دو کتف می‌تواند درد را ایجاد کند.
  • فشار روی عصب‌ها: فشار یا تحریک عصب‌های موجود در منطقه بین دو کتف می‌تواند به درد و عدم راحتی در این منطقه منجر شود. این فشار ممکن است به علت فشار بر ریشه عصب‌ها در گردن، شانه، یا وجود توده‌هایی نظیر تومورها باشد.
  • استرس و تنش: استرس و فشار روحی می‌تواند تنش عضلانی را افزایش داده و درنتیجه به درد شانه منجر شوند. تنش عضلانی ممکن است به دلیل فشارهای روحی و روانی، نگرانی‌ها، استفاده افراطی از کامپیوتر و دستگاه‌های الکترونیکی، یا روند کاری طولانی در شرایط ناصحیح رخ دهد.
  • بیماری‌ها و شرایط پایه: برخی از بیماری‌ها و شرایط خاص می‌توانند به درد بین دو کتف منجر شوند. به عنوان مثال، بیماری‌های التهابی مفاصل مانند آرتریت، اسپوندیلوز و بیماری عضله‌ها و عصب‌ها می‌توانند علل درد باشند.

سوزش بین دو کتف

برخی علل و بیماری‌های خاصی که ممکن است موجب این درد شوند عبارت‌اند از:

  1. تریگرپوینت یا نقاط ماشه ای: گرهی‌ست که در عضلات ایجاد می‌شود.
  2. اسکولیوز: همان بیماری انحراف ستون فقرات است.
  3. سندروم درد میوفاسیال: دردهای مزمن عضلانی که عمدتا به‌صورت التهاب در بافت‌های نرم اتفاق می‌افتد و سبب درد و سوزش در بخش‌هایی از بدن می‌شود که به ظاهر نامربوط هستند.
  4. آرتروز: فرسایش تدریجی مفاصل مانند آرتروز شانه، گردن، کمر، پا و غیره؛
  5. بیماری دژنراتیو : فرسایش تخریبی یک یا چند دیسک از ستون مهره‌های کمر که با کمر درد شدید همراه است.
  6. فیبرومیالژیا: درد عضلانی شدید همراه با بی‌حالی و خستگی مزمن؛
  7. اختلالات شانه (گرفتگی، شکستگی، التهاب و…)؛
  8. اختلالات قلبی و ریوی؛
  9. بارداری و تغییرات هورمونی؛
  10. تمام ناهنجاری‌های استخوانی و دیسکی؛

مطالعه بیشتر: اسکولیوز چیست؟


آیا درد بین دو کتف خطرناک است و باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

در بسیاری از مواردی که درد بین دو کتف شما را آزار می‌دهد، لازم است که به  پزشک مراجعه کنید؛ اما در برخی موارد ممکن است نیازی به مراقبت پزشکی فوری نباشد. در هر صورت، اگر شما یا هر شخص دیگری این درد را دارید و مزاحمت زیادی در فعالیت‌های روزانه برایتان ایجاد کرده است، توصیه می‌کنیم با یک متخصص ارتوپد مشورت کنید. به طور خاص، در موارد زیر نیاز به مراجعه فوری به پزشک دارید:

  • اگر درد ناگهانی و بسیار شدید و با علائم دیگری مانند ضعف عضلانی، تنگی نفس، تغییر رنگ پوست، درد در قفسه سینه یا درد شدید در دستها و پاها همراه است.
  • اگر این درد بر اثر تصادف، افتادن از ارتفاع یا ضربه شدید رخ داده است.
  • اگر درد همراه با علائم نگران‌کننده دیگری مانند تب بالا، لاغری ناخواسته، خونریزی غیرعادی، تغییرات در رفتار مثل تغییرات در شناخت، حافظه و خواب باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

با توجه به وضعیت شما و شدت درد، پزشک می‌تواند بیماری را تشخیص داده و روش‌های درمانی مناسب را تجویز کند. همچنین، در صورتی که درد به طور مداوم ادامه داشته باشد و به کیفیت زندگی شما آسیب بزند، باید حتما به پزشک فوق تخصص شانه مراجعه کنید.

روش های تشخیص علت درد بین دو کتف

برای تشخیص علت درد بین دو کتف، پزشکان معمولا از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. تعدادی از روش‌های تشخیصی معمول در این زمینه به شرح زیر هستند:

  • مصاحبه پزشکی: پزشک با شما در مورد تاریخچه درد، علائم ، میزان شدت درد، شرایط مزمن، و عوامل تحریک‌کننده صحبت می‌کند. این مصاحبه کمک می‌کند تا پزشک اطلاعات دقیقی درباره علت احتمالی درد بدست آورد.
  • معاینه فیزیکی: پزشک با بررسی ناحیه درد، عضلات، مفاصل و محدودیت حرکتی شما، سعی می‌کند علت درد را تشخیص دهد. او ممکن است از شما بخواهد حرکات خاصی را انجام دهید تا محدودیت‌ها و علائم دیگر را بررسی کند.
  • تست‌های تصویربرداری: ممکن است پزشک تست‌های تصویربرداری مانند تصویر برداری اشعه ایکس، ام آر آی، سی تی اسکن، ماموگرافی یا اولتراسوند را درخواست کند تا ساختارهای داخلی مانند استخوان‌ها، مفاصل، عضلات، و بافت‌های نرم را بررسی کند و علت درد را تشخیص دهد.
  • آزمایشات تشخیصی: برخی از آزمایشات می‌توانند اطلاعات بیشتری درباره علت درد بدهند. پزشک ممکن است آزمایش‌ خون، آزمایش التهاب، آزمایش‌های روماتولوژیک، یا آزمایش‌های عضلانی را درخواست دهد.

سوزش بین شانه ها

مهم است که با پزشک خود درباره نگرانی‌ها و سوالات خود صحبت کنید تا او بتواند تشخیص صحیح از بیماری شما داشته باشد و درمان مناسبی را تجویز کند. همچنین، در صورتی که درمان اولیه اثربخش نبوده و علائم شما تشدید شوند، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

درمان درد بین دو کتف

به طور کلی با استراحت، تغییر فعالیت، درمان گرم یا سرد، داروهای ضددرد عمومی، فیزیوتراپی، اصلاح حالات بدن، ماساژتراپی، تمرینات کششی و قدرتی و تغییرات در سبک زندگی می‌توان درد بین دو کتف را کاهش داد و درمان کرد. در برخی موارد ممکن است درمان‌های تزریقی یا مداخلات پزشکی (جراحی) لازم باشد. مهم است که با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا تشخیص صحیح و برنامه درمانی متناسب با وضعیت و شرایط خودتان را دریافت کنید. در ادامه، به بررسی برخی روش‌های درمانی سوزش بین دو کتف می‌پردازیم.


مطالعه بیشتر: خدمات کلینیک فیزیوتراپی نیاوران کلینیک


درمان خانگی درد میان دو کتف

درمان خانگی سوزش بین شانه ها شامل روش‌های مختلفی است که می‌تواند به کاهش درد کمک کند. در ادامه تعدادی از پیشنهادهای درمان خانگی را مطرح می‌کنیم:

  1. استراحت: فعالیت‌هایی که باعث افزایش درد می‌شوند را متوقف کنید و به عضلات فرصت استراحت دهید.
  2. درمان گرم یا سرد: برای حدود 15-20 دقیقه حوله‌ای گرم را روی ناحیه درد بگذارید یا از کمپرس یخ استفاده کنید (هر کدام که تسکین بیشتری می‌دهد).
  3. تمرینات کششی: تمرینات کششی کم‌فشار برای کاهش تنش عضلانی و بهبود انعطاف در عضلات پشت و شانه‌ها مفید است. برای انجام تمرینات مناسب با یک پزشک یا فیزیوتراپیست مشورت کنید.
  4. اصلاح حالت بدن: در طول روز به حالت بدن و ستون فقرات خود توجه کنید و سعی کنید آن را مستقیم نگه دارید و از خم شدن زیاد اجتناب کنید. در صورت نیاز از صندلی‌ها یا بالشتک‌های ارگونومیک استفاده کنید تا درد کاهش یابد.
  5. ماساژ: از دستان خود یا ابزارهای ماساژ برای ماساژ عضلات بین دو کتف استفاده کنید. فشار کم و حرکات دایره‌ای می‌تواند در رها شدن تنش عضلات مفید باشد.
  6. دوش گرم: یک دوش گرم می‌تواند عضلات فوقانی پشت را آرام و تسکین موقتی ایجاد کند.
  7. ورزش‌های سبک: تمرینات کم‌فشار مانند پیاده‌روی یا شنا می‌تواند قدرت عضلات بدن را بهبود ببخشد و درد را کاهش دهد.
  8. فنون مدیریت استرس: فنون کاهش استرس مانند تمرین تنفس عمیق، مدیتیشن یا یوگا را در نظر بگیرید، زیرا استرس می‌تواند تنش عضلانی و درد را تشدید کند.
  9. ارگونومی محیط کار: مطمئن شوید که فضای کاری‌تان از جمله میز، صندلی و تنظیمات قرارگیری کامپیوتر، ارگونومیک است.

اسکولیوز

لطفا به یاد داشته باشید، در صورتی که درد بین دو کتف به طور مداوم ادامه داشت یا شدت آن افزایش یافت، به درمان خانگی بسنده نکرده و حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.


مطالعه بیشتر: روماتیسم مفصلی چیست؟


درمان درد بین دو کتف با دارو درمانی

در ادامه برخی از داروهای متداولی که ممکن است برای درمان این عارضه استفاده شوند را ذکر می‌کنیم:

  1. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs): داروهایی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن یا آسپرین می‌توانند به کاهش درد و التهاب در ناحیه دردناک کمک کنند. این داروها با مسدود کردن برخی از آنزیم‌ها که درد و تورم را ایجاد می‌کنند، اثر می‌گذارند.
  2. آرام‌بخش‌های عضلانی: در صورتی که درد ناشی از تنش عضلات زیاد باشد، ممکن است تجویز شوند.
  3. مسکن‌های موضعی: کرم‌ها، ژل‌ها یا پلاسترهای حاوی مواد مسکن مانند لیدوکائین یا دیکلوفناک می‌توانند با بی‌حس کردن اعصاب یا کاهش سیگنال‌های درد، محل درد را تسکین دهند.
  4. داروهای تجویزی (نسخه‌ای): در موارد درد بسیار شدید، ممکن است با تجویز پزشک، مسکن‌های بسیار قوی استفاده شود.

لازم به ذکر است که دارو باید توسط یک پزشک متخصص براساس وضعیت و نیازهای شخصی بیمار تجویز شود. ویژگی‌هایی مانند علت اصلی درد، سابقه پزشکی و تداخلات دارویی باید مد نظر قرار گیرد. همیشه دستورات نسخه تجویزشده را دقیق رعایت کنید و در صورت وجود هرگونه نگرانی یا سوال در مورد درمان دارویی خود، با پزشک خود مشورت کنید.

تاثیر فیزیوتراپی بر کاهش سوزش بین دو کتف

فیزیوتراپی می‌تواند در کاهش حس سوزش بین دو کتف موثر باشد. در زیر روش‌هایی که فیزیوتراپی می‌تواند به تسکین این درد کمک کند را بررسی می‌کنیم:

  • اصلاح حالت قرارگیری بدن (Posture correction): فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند حالت قرارگیری بدن شما را ارزیابی کرده و ناهماهنگی یا انحراف موجود را شناسایی و برطرف کنند.
  • تمرینات کششی و قدرتی (Stretching and strengthening exercises)
  • درمان دستی (Manual therapy): فیزیوتراپیست‌ها ممکن است از تکنیک‌های دستی مانند ماساژ، موبیلیزاسیون مفصل، یا مدلسازی بافت نرم برای کاهش تنش عضلانی و بهبود حرکت کتف‌ها و ساختارهای اطراف استفاده کنند.
  • درمان با گرما یا سرما (Heat or cold therapy): همان استفاده از کمپرس گرم یا سرد برای تسکین درد عضلات است.
  • مشاوره ارگونومیک (Postural education and ergonomic advice): فیزیوتراپیست ها مشاوره و آموزش حالات صحیح بدن در هنگام کار یا انجام فعالیت های روزانه را به خوبی به شما ارائه می‌دهند.
  • مدل‌سازی الکتریکی: در برخی موارد، فیزیوتراپیست‌ها ممکن است از تکنیک‌های الکتریکی مانند امواج فراصوت یا تحریک الکتریکی اعصاب از طریق پوست (TENS) برای تسکین درد، کاهش تنش عضلانی و تسریع بهبودی استفاده می‌کنند.

مهم است که با یک فیزیوتراپیست واجد شرایط مشورت کنید تا وضعیت خاص شما را ارزیابی کرده، برنامه درمانی شخصی شما را تدوین کند و در مورد تمرینات و تکنیک‌های مناسب راهنمایی‌تان کند. پیوستگی و رعایت برنامه تجویز شده برای دست‌یابی به نتایج مطلوب در کاهش درد بین دو کتف ضروری است.

کمر درد


مطالعه بیشتر: کایروپراکتیک چیست ؟


روش های پیشگیری از ایجاد درد بین دو کتف کدامند؟

در زیر روش‌هایی برای پیشگیری از درد بین دو کتف را به طور خلاصه بیان می‌کنیم:

  • یادگیری نحوه صحیح قرارگیری بدن در حالات مختلف و رعایت مستمر آن
  • تمرینات کششی و قدرتی منظم برای بهبود انعطاف‌پذیری و قدرت عضلات
  • استراحت در طول فعالیت‌های طولانی: در صورتی که درگیر فعالیت‌های تکراری یا نشستن طولانی می‌شوید، به طور منظم استراحت کنید و عضلات بین دو کتف را کشش دهید.
  • اجتناب از حمل بار سنگین روی یک طرف بدن: در حین حمل کیف یا کوله‌پشتی، وزن را به طور یکنواخت بین دو کتف تقسیم کنید تا فشار زیادی بر یک طرف وارد نشود.
  • تنظیمات ارگونومیک: محیط کار خود را به صورت ارگونومیک تنظیم کنید و از صندلی مناسب، ارتفاع مناسب میز و بالشتک مناسب برای پشت و کتف‌ها استفاده کنید.
  • استفاده از تکنیک‌های درست برای بلندکردن اجسام: در هنگام بلند کردن اشیاء سنگین، از پاها و عضلات میانی بدن استفاده کنید و صرفا به کتف و کمر اتکا نکنید.
  • مدیریت استرس
  • ورزش منظم

حواستان به علائم بدنتان باشد و به دقت تغییرات را دنبال کنید. در صورت استمرار یا افزایش شدت درد، به پزشک متخصص درد در تهران مراجعه کنید یا با یک فیزیوتراپیست مشورت کنید تا راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهد.

جمع‌بندی

در این مطلب، اطلاعات جامعی درباره درد بین دو کتف به شما عزیزان ارائه کردیم تا در هنگام ابتلا به آن، دچار نگرانی و اضطراب نشده و اقدامات صحیح را انجام دهید. مجموعه کلینیک ارتوپدی نیاوران، به عنوان یک مرجع تخصصی در حوزه فیزیوتراپی و جراحی‌های ارتوپدی، خدمات بسیار گسترده‌ای در این زمینه ارائه می‌دهد. با تکیه بر تیمی از پزشکان باتجربه، به مراقبت و درمان بیمارانی که دچار این نوع از درد شده‌اند، می‌پردازد. در این کلینیک خدماتی شامل ارزیابی و تشخیص دقیق نواحی درد بین دو کتف، فیزیوتراپی شخصی و برنامه‌های تمرینی، درمان‌های غیرجراحی از قبیل روش‌های خوراکی و دارویی و در صورت نیاز، مشاوره جراحی توسط متخصص ارتوپدی ارائه می‌شود. در هنگام احساس درد و استمرار یا تشدید آن، با ما در ارتباط باشید.