جراحی تعویض مفصل (عمل آرتروپلاستی) چیست؟

عمل جراحی تعویض مفصل

اگر دقت کرده باشید؛ پزشکان ارتوپد بعد از آزمایش‌های فراوان و معرفی روش‌های درمانی متفاوت برای بیمارانی که مورد مناسبی باشند؛ جراحی تعویض مفصل زانو را پیشنهاد می‌دهند. جراحی آرتروپلاستی به فرایندی گفته می‌شود که قسمت‌های آسیب‌دیده زانو بیمار برداشته می‌شود و پزشک با استفاده از پروتز‌های استاندارد، جای خالی این نقاط را پر می‌کند. 

انواع جراحی تعویض مفصل کدامند؟

جراحی تعویض مفاصل به دو روش تهاجمی و غیر تهاجمی انجام می‌شود؛ چرایی این نام‌گذاری را می‌توان به‌علت میزان جراحت برجای گذاشته از هر نوع عمل جراحی کشف کرد. در صورتی که عمل جراحی با کمترین میزان عارضه و جراحت همراه باشد غیرتهاجمی نام می‌گیرد. 

جراحی تعویض مفاصل به شیوه غیر تهاجمی در اواخر دهه 80 میلادی کشف شد. در این روش پزشک جراح با ایجاد زخمی محدود روی پوست و استفاده از دوربین‌های مینیاتوری به درمان بیماران می‌پردازد. برای بررسی دیگر روش‌های جراحی تعویض مفاصل همراه ما باشید. 

جداسازی سطح آسیب ‌دیده

در این روش پزشک جراح با برداشتن غضروف یا نقطه آسیب دیده از مفصل، آن را از مفصل بیمار جدا می‌کند؛ در این‌صورت با ضخیم شدن اسکار جراحی (زخم جراحی) فضای خالی مفصل پُر می‌شود و بیمار بهبود پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که این روش مناسب‌ترین رویکرد برای درمان نقاط محدود (کوچک) به‌شمار می‌رود.

جای ‌گذاری پروتز

در این روش جراح، نقطه آسیب‌دیده را از بافت استخوانی بیمار جدا می‌کند و با جایگزین کردن پروتز‌ مناسب به‌جای بخشی از مفصل آسیب‌دیده (از جنس فلز، سرامیک یا پلاستیک) روند درمان را تکمیل می‌کند.

علت نیاز به جراحی آرتروپلاستی چیست؟

علت‌های متفاوتی برای جراحی تعویض مفصل زانو وجود دارد که به‌قطع یقین تمامی این دلایل از نوع عارضه و آسیب‌های استخوانی ا‌ست. تفاوتی ندارد چه جنسیتی داشته باشید، حوادث ناگوار و عارضه‌های ارثی می‌توانند راه آسیب به زانو را ایجاد کرده و در صورت عدم تقویت عضلات اطراف مفصل زانو و اهمیت ندادن به فرآیند درمانی، شما کاندید مناسبی برای جراحی آرتروپلاستی به‌شمار بروید. 

جراحی تعویض مفصل

اگر از فرآیند درمانی در جراحی آگاهی بیشتری کسب کنید؛ توانایی حل مسئله شما نسبت به مورد پیش‌آمده افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین با استفاده از عنصر آگاهی در انواع عمل جراحی تعویض مفصل مانند آرتروپلاستی زانو، آرتروپلاستی آرنج، آرتروپلاستی شانه و…، به مهارت خود مراقبتی، مجهز خواهید شد که بر روند درمان شما تاثیر قابل ملاحظه‌ای دارد و جالب است بدانید هر نوع از علت‌های مفصل، در فرآیند جراحی تعویض مفصل زانو، روش‌های متفاوتی را می‌طلبد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

آرتروز

آرتروز لگن و آرتروز زانو از دلایل شایع در تجویز جراحی تعویض مفاصل به‌شمار می‌رود. زمانی که این بیماری در مفصل زانوی بیماران پیشرفت می‌کند و با ایجاد حالت مزمن درد و تورم، باعث می‌شود تا لغزندگی لازم برای عدم اصطکاک (دو راس استخوان مفاصل) از بین برود. با از بین رفتن این قابلیت، هربار که بیمار مفصل زانوی خود را حرکت می‌دهد، دو سر استخوان‌های مفاصل با یک‌دیگر اصطکاک پیدا کرده و دقیقا در همین زمان‌ است که بیمار دردی غیرقابل وصف را تجربه می‌کند. 

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یکی از بیماری‌های خودایمنی به‌شمار می‌رود که با حمله پی‌درپی به غضروف در مفصل زانو، باعث تخریب آن و دردهای عذاب‌آور برای بیماران می‌شود. زمانی‌که این بیماری ساختار غضروف‌ها را بیش‌ازپیش دچار فروپاشی می‌کند؛ قسمت‌های آسیب‌دیده توسط پزشک در عمل آرتروپلاستی تعویض خواهند شد. 

روماتوئید به‌عنوان یک بیماری التهابی- ژنتیکی؛ پیشروی بالایی در تخریب غضروف‌ها دارد که تنها روش برای مقابله با آن استفاده از راهکارهای کنترلی و ضد التهابی است. بنابراین اگر روماتیسم مفصلی دارید و شاهد بروز این بیماری در اقوام درجه یک خود هستید؛ با تقویت عضلات، به‌کارگیری روش‎‌های ضدالتهابی و ممانعت از تبدیل این بیماری‌ها به حالت مزمن، می‌توانید روند مناسبی را برای کنترل این نوع بیماری‌ها در پیش بگیرید. 


مطالعه بیشتر: روماتیسم ستون فقرات چیست؟


نقرس

نقرس نوعی بیماری استخوانی‌ست که با تحریک حملات آرتریتی به مفاصل بدن از جمله زانو، باعث استهلاک بافت مفاصل می‌شود که ماموریت خود را با تخریب غضروف‌های اطراف مفصل زانو شروع می‌کند. در واقع عاملی که باعث می‎شود تا بیماری نقرس باعث تحریک حملات آرتریتی به مفاصل شود؛ وجود کریستال‌های اورات سدیم اطراف مفاصل است.

توجه داشته باشید که عمل آرتروپلاستی تنها در بازه زمانی کوتاهی تاثیر مثبت خود را حفظ می‎کند و مادامی که بیماران مبتلا به نقرس؛ سبک زندگی، تغذیه و روش‎ برخورد با این بیماری را جدی نگیرند، نه تنها عمل تعویض مفصل تاثیری ندارد؛ بلکه این عمل جراحی زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌هایی نظیر آرتروز و نقرس مزمن به‌وجود خواهد شد. البته به این هم توجه کنید که این جراحی با جراحی استئوتومی که یکی از روش‌های درمان انحراف زانو یا زانوی ضربدری است، تفاوت دارد.

آسیب ‌های مخرب

لازم است بدانید صرفا بیماری‌ها نیستند که باعث ایجاد زمینه جراحی تعویض مفصل زانو می‌شوند؛ شاید زمانی که نام این عمل جراحی را می‌شنوید تصور کنید که این روش درمان صرفا برای افراد مسنی به‌کار گرفته می‌شود که سال‌هاست از روش‌های درمانی دیگر خود نتیجه نگرفته‌‌اند و در حال‌حاضر ناچار به انجام عمل آرتروپلاستی هستند؛ اما جالب است بدانید که یکی از اقشار متقاضی برای این عمل جراحی، ورزشکاران یا به‌طور کلی آسیب‌دیدگانی هستند که طی حادثه‌ای غضروف و ساختار مفاصل آن‌ها دچار آسیب شده است و برای درمان به این جراحی نیاز پیدا می‌کنند.

جراحی آرتروپلاستی

عفونت مزمن

پس از هر نوع عمل تعویض مفصل، اهمیتِ رعایتِ پروتکل‌های بهداشتی- پزشکی، کمتر از اهمیت جراحی آرتروپلاستی نیست؛ بنابراین عفونت با حالت‌هایی مانند تورم، التهاب پوستی، حس گرما در زانو، تب و ترشح عفونی بیمار را تهدید خواهد کرد. اگر زخم جراحی طبق توصیه پزشک در بازه‌های زمانی مشخص پانسمان نشود، عفونت از زخم جراحی شما شروع می‌شود و با تعمیم آن به لایه‌های زیرین، زمینه انجام عمل را فراهم می‌کند. اگر دوست ندارید عمل‌های آرتروپلاستی پی‌درپی را تجربه کنید، کافی‌ست تا با رعایت نکات مهم، عوامل ایجاد عفونت در جراحی بدوی را کاهش دهید. رعایت نکات زیر از وقوع عفونت موثر واقع می‌شود:

  • کنترل وزن (مخصوصا در سنین بالای 50 سال)
  • عدم مصرف سیگار و دخانیات (تقویت ریه‌ها)
  • کنترل دیابت و قند خون
  • پیگیری دیگر عفونت‌ها در سطح بدن (حتی دندان‌ها)
  • استفاده حداقلی یا قطع داروهای مخل ایمنی بدن
  • جلوگیری از بزرگ‌شدن پروستات و عفونت‌های مجاری ادرار
  • کنترل و درمان کلیه امراض آرتریتی و روماتوئیدی

مراحل عمل جراحی تعویض مفصل کدامند؟ 

پزشک ارتوپد پس از معاینات و تجویز عکس‌برداری، آزمایش خون، انجام اقداماتی مانند تزریق مفصلی کورتیزون برای شناسایی دلیل دلیل التهاب مفصل و … تشخیص خواهد داد که بیمار کاندید مناسبی برای جراحی به‌شمار می‌رود یا خیر. به یاد داشته باشید که انتخاب این عمل جراحی برای بیمار به‌عنون یک روش درمان، به عنوان آخرین راهکار پزشکان ارائه خواهد شد؛ به‌عبارتی توصیه پزشکان تا قبل از توصیه پزشک به عمل جراحی، استفاده از روش‌های درمانی غیرتهاجمی در اولویت اول قرار می‌گیرد. بنابراین با تحقیق کافی در مورد روند این عمل جراحی  و سایر جراحی‌های مرتبط مانند آرتروپلاستی لگن و ران، آتروپلاستی مچ پا، آتروپلاستی زانو، آرنج و … می‌توانید نسبت به مراحل پیش رو آگاه شوید.

آمادگی قبل از عمل

برای ورود به اتاق عمل و جراحی تعویض مفصل نیاز است پروتکل‌هایی رعایت شوند تا دکتر به بهترین نحو ممکن به مفصل زانو دسترسی داشته باشد. این مقدمات شامل پوشیدن لباس مخصوص اتاق عمل، تراشیدن موی زانو، تعبیه آنژیوکت برای تزریق تمامی داروهای مرتبط و کنترل علائم حیاتی و بدنی شما توسط متخصص بیهوشی است. متخصص بیهوشی با مرور علائمی مانند میزان فشار و سطح اکسیژن، خون را مورد سنجش قرار می‌دهد و دوز مورد نیاز برای بیهوشی را با توجه به این علائم برای بیمار تجویز می‌کند. 

حین عمل جراحی 

پزشک با اسکالپل (کارد پزشکی) بافت نرم مانند پوست، گوشت و چربی را برش می‌دهد و پس از کنارزدن تمامی بافت‌های نرم اطراف مفصل، به نقطه آسیب‌دیده از مفصل می‌رسد و با اتخاذ روش مناسب مثل استفاده از پروتز، خالی‌کردن نقطه آسیب‌دیده یا روش‌های غیرتهاجمی مانند تزریق پلاسما یا ژل، جراحی را به‌پایان می‌رساند.

میانگین زمان انجام عمل آرتروپلاستی معمولا از 2 ساعت آغاز می‌شود و در انتهای جراحی با بخیه‌کردن بافت‌های نرم اطراف مفصل و پانسمان مناسب، عملیات جراحی زانو به پایان خواهد رسید تا بیمار به اتاق ریکاوری منتقل شود. 

آرتروپلاستی زانو

پس از عمل جراحی 

پس از عمل تعویض مفصل لازم است تا از هرگونه فعالیت بدنی اضافی خودداری کنید و با قراردادن زانو در یک نقطه مرتفع‌تر از سطح بدن از ایجاد هرگونه استهلاک در این مفصل خودداری کنید. پرتوکل‌هایی که بعد از عمل توصیه می‌شوند، شامل موارد زیر است:

  • میزان و زمان مصرف داروهای آنتی‎بیوتیک (برای جلو‌گیری از عفونت)؛
  • بازه زمانی تعویض پانسمان و ضدعفونی کردن زخم (اسکار) جراحی؛
  • تدوین رژیم غذایی برای بیمار و تعیین میزان نمک، چربی، قند و پروتئین؛
  • زمان و میزان مصرف داروهای ضدالتهابی (غیراستروئیدی)؛
  • تجویز مسکن سازگار با بدن بیمار و ارائه راهکارهای مناسب برای مقابله با درد؛

از جراحی تعویض مفصل برای چه نواحی از بدن استفاده می شود؟

جراحی عمل تعویض مفصل، صرفا متعلق به مفصل زانو نیست، چرا که مفاصل زیادی هستند که به دلایل ذکر شده مورد حملات التهابی آرتریت قرار می‌گیرند. عمل آرتروپلاستی در نقاط دیگر بدن هم انجام می‌شود و این نقاط اتفاقا جزئی از مفاصل پرکاربرد مانند زانو به‌شمار می‌رود. از جمله مفاصل زیر برای درمان ممکن است به جراحی نیاز داشته باشند:

  • شانه
  • مچ ‌پا
  • آرنج و مچ دست 
  • استخوان لگن 
  • انگشتان 


مطالعه بیشتر: خدمات کلینیک فوق تخصصی دست و شانه


مزایای عمل تعویض مفصل کدامند؟

همان‌طور که هر روش درمانی مزایای مخصوص‌به‌خود را دارند؛ آرتروپلاستی هم از این قاعده مستثنی نیست. بیمارانی که به‌دلیل تورم، درد زیاد، ناتوانی در انجام کارهای روزانه رو به ستوه رسیده‌اند و روش‌های درمانی غیرتهاجمی دیگر از تاثیر کافی برای درد و تورم برخوردار نیستند. در این موقعیت بیماران با توصیه پزشک به درمان نهایی دست پیدا خواهد کرد. از مزایای این عمل جراحی، ضمن از بین رفتن درد مزمن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اتمام تورم و التهاب استخوانی
  • از بین رفتن صدای زانو هنگام فعالیت
  • سلامتی کامل مفصل زانو تا دو دهه

عوارض عمل آرتروپلاستی کدامند؟ 

یکی از دغدغه‌ها و مشکلات بیمارانی که برای عمل جراحی معرفی می‌شوند؛ عوارض این جراحی است. اما چه عواملی باعث می‌شوند تا از آرتروپلاستی زانو نتیجه‌ای دلخواه خود را نگیریم؟ عوارض جراحی زانو به چند دسته کلی تقسیم می‌شوند و از آن‌جایی که رسالت ما آگاه‌سازی بیماران است در ادامه به این مسئله خواهیم پرداخت.

عوارض حرکتی- مکانیکی 

اگر کنجکاو هستید بدانید تا پروتز به‌کار رفته در پای شما چقدر عمر می‌کند، چطور جا می‎خورد یا …، با یک پرس‌وجوی ساده از متخصص ارتوپد به جواب سوالات خود خواهید رسید. جنس پروتز یا ایمپلنت قابل استفاده در جراحی مفصل زانو، در عمر این قطعه تاثیر بسزایی دارد. چراکه میانگین عمر پروتز استاندارد در حدود 20 سال هم امتحان خود را پس داده است.

در صورتی که از تمام مباحث مربوط به طول عمر یا جنس ایمپلنت زانو بگذریم، برخی از عوارض پس از جراحی زانو بر اساس نوع و جا‌ی‌گذاری ایمپلنت اتفاق خواهد افتاد. به عوارضی که بعد از عمل آرتروپلاستی گریبان‌گیری تعدادی از بیماران می‌شود، عوارض «مکانیکی» یا «حرکتی» گفته می‌شود که به چندین دسته زیر تقسیم خواهد شد.

جا نخوردن پروتز

این عارضه هم‌چنان در دست ریشه‌یابی است؛ اما تا به این‌جا محققان و پزشکان کشف کرده‌اند که موثرترین علت در بروز آن، عفونت پس از جراحی آرتروپلاستی اولیه بوده است. البته توجه داشته باشید، از آن‌جا که انتخاب بهترین نوع پروتز در آرتروپلاستی بدون نقص شرط مهمی به‌شمار می‌رود، رعایت استانداردهای لازم در پروتز مانند؛ عدم استهلاک، فرسایش و ساییدگی زودرس از تکرار آرتروپلاستی جلوگیری خواهد کرد. برای جلوگیری از عمل جراحی مجدد لازم است به موارد زیر توجه کنید:

  • عدم استفاده از مواد عفونت‌زا
  • مقاوم در برابر سایش و تحلیل
  • طراحی مناسب با مفصل زانو

روماتیسم مفصلی

شل شدن پروتز

از شایع‌ترین عوارض پس از جراحی تعویض مفصل زانو، شل شدن پروتز است. اگر بخواهیم این عارضه را ریشه‌یابی کنیم، متوجه خواهیم شد که اصلی‌ترین دلیل در بروز چنین عارضه‌ای، وجود عفونت در مفصل پا است که پس از عمل جراحی پدیدار می‌شود و با رعایت توصیه پزشک جراح و همین‌طور استفاده به‌موقع از انواع آنتی‌بیوتیک‌های مناسب می‌توان از وقوع این عارضه پیشگیری یا آن را فورا درمان کرد.

درد مزمن

درد پس از اولین جراحی زانو (حداکثر تا 8 ماه) امری بدیهی و عارضه‌ای بی‌خطر به‌شمار می‌رود. اما اگر درد و تورم در مفصل زانو به بیش از بازه زمانی مذکور تجاوز کند، درد وارد حالت مزمن می‌شود و نمی‌توان آن را به عنوان عارضه‌ای بی‌خطر یه‌شمار آورد.

ساییدگی پروتز

درصورتی که نوع پروتز به‌کاررفته در جراحی تعویض زانو از نوع مرغوب نباشد یا پروتز در پای بیمار بر اثر اصطکاک دچار آسیب شود، کم کم شل خواهد شد و برای بیمار مشکل ایجاد خواهد کرد. بنابراین علاوه بر انتخاب بهترین نوع پروتز در نظر داشته باشید که لازم است تراپی (زیر نظر متخصص ارتوپد) آغاز شود تا این عارضه برای بیمار خطر آفرین نشود. 

هم ‌تراز نبودن پروتز

درصورتی که هنگام جراحی زانو، پروتز‌ها در یک‌راستا با رباط و سایر اجزای مفصل قرار نگیرند، عارضه «ناهم‌ترازی پروتز» بر بیمار تحمیل خواهد شد. این عارضه با عفونت، تورم، التهاب پوستی و گرگرفتگی همراه است و اگر بیمار پس از جراحی اضافه وزن بالایی داشته باشد، به‌سرعت پدیدار می‌شود. در این موقعیت پروتز کارایی خود را از دست می‌دهد و بیمار نیاز دارد تا مجددا با انجام عمل جراحی آرتروپلاستی این عارضه را درمان کند. 

بروز آلرژی به پروتز

لازم است بدانید با توجه به آزمایش‌های انجام شده و انتخاب مناسب‌ترین نوع پروتز با بدن بیمار، گاهی شاهد پس زدن پروتز توسط مفصل زانو خواهیم بود. این عارضه که از عوارض نادر به‌شمار می‌رود به دلیل حساسیت، ایجاد می‌شود که منجربه التهاب و عفونت می‌شود. دقت داشته باشید که این نوع عارضه در موارد نادر رخ می‌دهد و از عوارض متداول جراحی تعویض مفصل زانو به‌شمار نمی‌رود. 

عوارض عمومی

هر جراحی به نوبه خود دارای عوارض جانبی متعدد‌ی است که به بخش عمومی این عوارض شامل لخته شدن خون، حساسیت به داروهای بیهوشی و آسیب واردشدن به نرون‌های موجود در بافت نرم اطراف زانو می‌شود و می‌تواند بیماران را غافلگیر کند. تفاوتی ندارد که عمل جراحی آرتروپلاستی انجام داده باشید یا جراحی‌های دیگر؛ لازم است بدانید بعد از هر نوع جراحی این عوارض محتمل هستند. 

لخته شدن خون

لخته شدن خون پس از عمل جراحی یک واکنش طبیعی به فرآیند طبیعی است که لازم است بیمار با نوشیدن آب کافی، داروهای رقیق‌کننده خون و تحرک کافی از وقوع آن پیشگیری کند. از آن‌جایی که پس از جراحی زانو، تحرک برای بیمار مشکل است؛ با مصرف نکردن دخانیات، کنترل غلظت خون، تغذیه مناسب و ایجاد تحرک در بالاتنه، می‌توان از وقوع این عارضه پیشگیری کرد.

حساسیت به داروی بیهوشی

بحث حساسیت به داروهای متفاوت، امری فراگیر است و از آنجایی که متخصص بیهوشی، مسئولیت تامین و تزریق داروی بیهوشی را برعهده دارد، با انجام آزمایش‌های متفاوت از آلرژی بیمار نسبت به دارو بیهوشی مطلع می‌شود. بنابراین ایجاد آلرژی به داروی بیهوشی (به‌صورت خطرناک) از عوارض بسیار نادر به‌شمار می‌رود. علائم کم‌خطر بیهوشی در جراحی زانو عبارت‌اند از:

  • سردرد
  • تهوع
  • لرز و رعشه
  • افت فشار
  • خارش
  • گیجی
  • تغییر عملکرد گوارش

مراقبت های قبل از عمل تعویض مفصل

زمانی که برای زانو درد خود به پزشک ارتوپد مراجعه می‌کنید، با بررسی علائمی مانند التهاب، تورم و شکل مفصل زانو توسط متخصص ارتوپد، میزان نیاز بیمار به عمل جراحی تعویض مفصل بررسی خواهد شد. سپس پزشک با تجویز و بررسی نتایج عکس‌برداری و آزمایش‌های لازم برای آرتروپلاستی به یقین خواهد رسید. توجه داشته باشید که لازم است پزشک معالج خود را از بیماری‌های التهابی و ژنتیکی مانند آرتریت روماتوئید، دیابت و سابقه آمبولی (لخته‌شدن خون) باخبر کنید. آزمایش‌هایی لازم برای جراحی زانو عبارت‌اند از:

  • تصویربرداری از مفصل زانو (MRI، CT Scan و …)
  • تست ورزش و نوار قلب (EKG) برای آگاهی از سلامت قلبی و عروقی
  • آزمایش خون برای بررسی آگاهی از فاکتورهای اصلی و همین‌طور بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، لنفوم، HIV، انواع سرطان و …
  • نمونه‌گیری ادرار برای آگاهی به عفونت در مجاری ادراری
  • معاینه دندان‌پزشکی برای اطلاع از عفونت احتمالی دندان‌ها

جراحی استئوتومی

پزشک جراح با ارائه توصیه‌های لازم تلاش می‌کند تا خطر عوارض جانبیِ جراحی زانو را به حداقل برساند. توصیه‌هایی که بدون انجام آن‌ها قادر به انجام عمل آرتروپلاستی نخواهید شد، شامل موارد زیر می‌شود:

  • کاهش وزن (در صورت اضافه‌وزن بالا)
  • مصرف نکردن دخانیات
  • درمان عفونت‌های واژینال، دندانی و مجاری ادرار (با تجویز آنتی‌بیوتیک)
  • استفاده نکردن از داروهای کاهش‌دهنده ایمنی بدن
  • درمان غلظت خون که با ترک دخانیات، مصرف داروهای خاص و مصرف مایعات کافی انجام می‌شود.

 مراقبت های پس از عمل آرتروپلاستی

عمل جراحی آرتروپلاستی نیز مانند دیگر جراحی‌ها نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد. پزشکان طبق وضعیت فیزیکی هر بیمار، با مورد بررسی قراردادن عوامل کمبود یا ازدیاد فاکتورهای حیاتی در خون، میزان تورم در نقاط آسیب‌دیده و توصیه‌های حیاتی برای دست‌یابی به سلامتی کامل پس از عمل آرتروپلاستی، به بیماران توصیه می‌کنند تا با رعایت پروتکل‌ها دوره پس از جراحی را به‌سلامت بگذرانند. توصیه‌هایی که به شرح زیر است:

جلوگیری از لخته‌ شدن خون

ترومبو آمبولی یا لختگی خون یکی از عوارض خطرناک همیشگی پس از انواع جراحی به‌شمار می‌رود. در واقع لخته شدن خون به دلیل فعالیت گلبول‌های قرمز و پلاکت‌ها صورت می‌گیرد. گلبول‌های قرمز و سایر عناصر در خون، برای ترمیم نقطه جراحی‌شده، در تلاش هستند تا با تجمع و فعالیت شدیدتر به التیام سریع‌تر زخم جراحی کمک کنند. در صورتی که این فرآیند برای ترمیم در اثر تجمع گلبول‌های قرمز، بیش از مقدار لازم صورت بگیرد، توده در مسیر سیاه‌رگ بیمار از انتقال خون به شریان‌های حیاتی ممانعت می‌کند و در این‌صورت خطر مرگ برای بیمار آغاز می‌شود. آمبولی پس از جراحی‌ آترورپلاستی زانو شامل علائم زیر می‌شود:

  • تورم و التهاب پشت ساق پا
  • قرمزی در پشت زانو
  • تورم مشکوک در زانو

مطالعه بیشتر: علت، علائم، تشخیص و روش های درمان ورم زانو


جلوگیری از عفونت زخم جراحی

توجه داشته باشید که لازم است تعویض پانسمان و شست‌و‌شوی زخم عمل تعویض مفصل، در بازه‌های زمانی دقیق و با توجه به پروتکل‌های خاصی انجام شود. در صورتی که بازه‌های زمانی پانسمان، استفاده از داروهای‌ موضعی و آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی با سهل‌انگاری بیماران مواجه شود، احتمال عفونت در افزایش پیدا خواهد کرد. 

تلاش برای تحرک اصولی 

به‌عنوان آخرین و البته یکی از توصیه‌های ضروری به بیماران، پزشکان ارتوپد پس از عمل آرتروپلاستی زانو با اصرار بر تحرک کافی بیمار برای حفظ کارآمدی مفاصل، تلاش می‌کنند فرآیند نقاهت را تسریع بخشند. پزشکان توصیه می‌کنند بیماران پس از جراحی تعویض مفصل زانو ترجیحا بدون واکر یا عصا و در صورت عدم توانایی بیمار با کمک واکر یا عصا، تحرک خود را از سر بگیرد تا دچار کاهش کارکرد مفصل زانو نشود. 

در پایان

در این بلاگ نیاوران کلینیک به‌صورت کامل، تمامی جوانب و ماهیت جراحی مفاصل زانو مورد بررسی قرار گرفت. نیاوران کلینیک با دعوت از بیماران برای اتخاذ سبکی سالم برای زندگی، در تلاش است تا بیمارانی که به عمل جراحی آرتروپلاستی نیاز دارند هم از آگاهی کافی نسبت به این فرآیند درمانی برخوردار شوند. برای مشاوره بیشتر با ما در تماس باشید.