دکتر ارتوپد کیست یا متخصص ارتوپد کیست

دکتر ارتوپد

تقریباً همه افراد در دوره‌ای از زندگی خود، درد مفصل را تجربه می‌کنند و بسیاری از افراد دچار آسیب‌های اسکلتی – عضلانی می‌شوند که نیاز به توجه پزشکی ویژه دارند. اگر آسیب‌دیدگی شما به تشخیص و درمان تخصصی نیاز داشته باشد، احتمالاً به پزشک ارتوپد مراجعه خواهید کرد. حتی اگر فعالیت جسمانی زیادی ندارید، ممکن است فعالیت‌های روزمره شما، به بافت عضلانی‌تان آسیب برساند. استفاده طولانی مدت از کامپیوتر، کار بدون وقفه، انجام حرکات تکراری و حتی وضعیت بد بدن می‌تواند باعث آسیب‌های اسکلتی عضلانی شود. اما آیا می‌دانید پزشکان ارتوپد واقعاً چه کاری انجام می‌دهند؟

دکتر ارتوپد، پزشکی است که بر بیماری‌های سیستم اسکلتی – عضلانی و درمان آن‌ها متمرکز است. سیستم اسکلتی – عضلانی شامل استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، اعصاب و تاندون‌ها است.

دکتر ارتوپد چه تخصص‌هایی دارد؟

دکتر ارتوپد در درمان درد در قسمت‌های پا و مچ پا، دست و مچ، زانو، آرنج و شانه‌ها، گردن، لگن و کمر تخصص دارند. البته متخصص ارتوپد ممکن است در شاخه خاصی از پزشکی ارتوپدی فوق‌تخصص داشته باشد. برخی از فوق تخصص‌های ارتوپدی عبارتند از:

• دست و اندام فوقانی
  • پا و مچ پا
  • انکولوژی اسکلتی عضلانی (تومور)
  • ارتوپدی کودکان
  • پزشکی ورزشی
  • جراح ستون فقرات
  • جراح تروما
  • جراح تعویض مفصل

مطالعه بیشتر: مفصل شارکو چیست؟ علائم و درمان بیماری مفصلی نوروپاتیک

متخصص ارتوپد چه وظایفی دارد؟

پزشکان ارتوپد آسیب‌های ناشی از ورزش یا فعالیت بدنی، پیری، و موارد دیگر را تشخیص داده و درمان می‌کنند. پزشکان ارتوپدی وظایف زیر را بر عهده دارند:

درد را مدیریت می‌کنند

انواع شرایط اسکلتی و عضلانی وجود دارد که می‌تواند باعث ناراحتی و یا درد شود. پزشکان ارتوپد می‌توانند به کاهش یا از بین بردن درد ناشی از این آسیب‌ها کمک کنند.

دامنه حرکت را بهبود بخشند

درد، سفتی و تورم مفاصل می‌تواند باعث کاهش دامنه حرکتی شما شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، انجام کارهای روزمره از جمله دوش گرفتن، نظافت، خم شدن و کارهای دیگر ممکن است دشوار شوند. متخصص ارتوپد از طریق فیزیوتراپی یا سایر روش‌های درمانی به شما کمک می‌کند تا دامنه حرکتی شما به حالت طبیعی برسد. گاهی اوقات برای رفع این مشکل عمل جراحی لازم است.

درمان و جلوگیری از صدمات

شکستگی استخوان، شکستگی فشاری، شکستگی استرس، دررفتگی، آسیب‌های عضلانی و یا پارگی تاندون از بیماری‌هایی است که پزشکان ارتوپد معمولاً آنها را درمان می‌کنند. دکتر ارتوپد همچنین می‌تواند برای جلوگیری از آسیب‌های بعدی، یک برنامه درمانی و پیشگیری تهیه کنند.

مطالعه بیشتر: عمل تنگی کانال نخاع

متخصص ارتوپد

دکتر ارتوپد از چه روش‌هایی برای درمان بیماران استفاده می‌کند؟

در اولین ملاقات، ارتوپد برای تشخیص وضعیت فرد اقداماتی را انجام می‌دهد. این اقدامات به‌طور معمول شامل انجام معاینه فیزیکی و تصویربرداری اشعه ایکس است. گاهی اوقات، ارتوپد برای کمک به تشخیص یا درمان این بیماری از روش‌هایی مانند تزریق استفاده می‌کند. در برخی موارد، آزمایشات تکمیلی برای تأیید تشخیص لازم است.

به منظور کمک به تشخیص وضعیت فرد، دکتر ارتوپد:

• در مورد علائم شخص سوال می‌کند.
  • پرونده پزشکی فرد را مرور می‌کند تا اطلاعات بیشتری در مورد سابقه پزشکی و سلامت کلی بیمار جمع آوری کند.
  • معاینه فیزیکی انجام می‌دهد.

متخصص ارتوپد همچنین ممکن است آزمایش‌ها و تصویربرداری‌های تشخیصی را توصیه کند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• اسکن MRI
  • سی‌تی اسکن
  • اسکن استخوان
  • سونوگرافی
  • آزمایش خون

اشعه ایکس رایج‌ترین و گسترده‌ترین روش تصویربرداری تشخیصی است. یک دکتر ارتوپد اغلب تصویربرداری اشعه ایکس را در محل کار خود انجام می‌دهد؛ این اقدام به او اجازه می‌دهد برخی شرایط را در هنگام ویزیت شخص تشخیص دهد. برخی از آسیب‌های حاد، مانند شکستگی و دررفتگی، به اقدامات ارتوپدی نیاز دارد تا استخوان یا مفصل را به حالت قبل بازگردانده و با استفاده از آتل، گچ یا بریس ثابت شود.

گزینه‌های درمان

برای اختلالات مزمن اسکلتی عضلانی، مانند کمر درد یا آرتروز، دکتر ارتوپد ممکن است یک یا چند روش درمانی زیر را توصیه کند:

• داروهای ضدالتهاب بدون نسخه
  • توانبخشی و فیزیوتراپی
  • برنامه‌های تمرینی خانگی
  • تزریق
  • طب سوزنی
  • کمک‌های حرکتی
  • جراحی
  • انواع اقدامات ارتوپدی

مطالعه بیشتر: برای کمر درد به چه دکتری مراجعه کنیم؟

قبل از مراجعه به متخصص ارتوپدی درد چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟

شما می‌توانید با چند روش ساده در خانه، درد مفاصل و استخوان‌ها را برای مدت کوتاهی تسکین دهید.

• با استفاده از آتل مفصل را ثابت کنید اما از ثابت ماندن مفصل برای مدت طولانی خودداری کنید، زیرا در نهایت می‌تواند سفت شود و عملکرد خود را از دست بدهد.
  • به ناحیه آسیب‌دیده استراحت دهید، از انجام هرگونه فعالیتی که باعث درد شما می‌شود خودداری کنید.
  • برای کاهش درد، از کمپرس سرد استفاده کنید. استفاده از یخ روی مفاصل دردناک شما می‌تواند درد و التهاب را تسکین دهد.
  • برای اسپاسم عضلات اطراف مفاصل، سعی کنید از پد گرم‌کننده استفاده کنید.

مطالعه بیشتر: ورزش برای زانو درد

دکتر ارتوپد در تهران

در انتخاب دکتر ارتوپد چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

نظر پزشک فعلی و تجربه آشنایان

برای شروع ، از دکتر فعلی خود لیست ارجاع را بخواهید. خانواده ، دوستان و سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی نیز منابع خوبی برای درخواست توصیه هستند. در مورد اعتبار و تجربیات پزشکان تحقیق کنید. همان‌طور که لیست خود را محدود می‌کنید، برای تعیین وقت ملاقات و مصاحبه با هر پزشک ارتوپد، تماس بگیرید.

مدارک متخصص ارتوپدی

داشتن گواهی بورد فاکتور مهمی است که باید هنگام جراح ارتوپدی در نظر بگیرید. گواهی بورد به شما می‌گوید که پزشک آموزش، مهارت و تجربه لازم را برای ارائه مراقبت‌های ارتوپدی دارد. همچنین تحقیق کنید که جراح ارتوپدی سابقه ادعای قصور یا اقدامات انضباطی را نداشته باشد.

تجربه پزشک

وقتی صحبت از مراقبت‌های پزشکی یا جراحی تخصصی برای مشکلات پیچیده ارتوپدی می‌شود، هرچه پزشک تجربه بیشتری داشته باشد، نتایج شما بهتر است. تحقیق کنید که پزشک سابقه درمان بیماران با شرایط خاص شما را داشته باشد.

جنسیت

این نکته که شما با جنسیت متخصص ارتوپد خود راحت باشید مهم است، زیرا شما باید در مورد اطلاعات شخصی خود به صراحت بحث کنید. همچنین، حتماً از متخصص ارتوپد در مورد آموزش و تجربه اخیر وی که مربوط به شرایط و جنسیت شما است، سؤال کنید. پزشکان از تفاوت‌های جنسیتی آناتومیک و تفاوتهای نگرش جنسیتی در درمان بیماران ارتوپدی آگاهی بیشتری دارند.

تحقیق در مورد کیفیت کلینیک

کیفیت مراقبت در بیمارستان یا مرکز جراحی سرپایی را که متخصص ارتوپد می‌تواند بیماران را درمان کند، در نظر بگیرید. کیفیت بیمارستان مهم است، زیرا بیماران در بیمارستان‌های دارای رتبه بالا عوارض کمتری دارند. علاوه بر این، بررسی کنید که آیا موقعیت بیمارستان برای شما مهم است یا خیر. پس از یک عمل ارتوپدی، پیگیری مکرر و ویزیت‌های توان‌بخشی ممکن است به این معنی باشد که شما به یک موقعیت مکانی مناسب نیاز دارید.

سبک ارتباطی پزشک

یک پزشک ارتوپد را انتخاب کنید که می‌توانید با او راحت صحبت کنید و از اطلاعات شما پشتیبانی کند. هنگامی که برای اولین بار با دکتر ارتوپد ملاقات کردید، یک سوال بپرسید و نحوه پاسخ‌دهی او را مشاهده کنید. این نکته که پزشک از سؤالات شما استقبال کند و به روشی که می‌توانید درک کنید به آنها پاسخ دهد بسیار مهم است. پزشک ارتوپدی پیدا کنید که علاقه‌مند باشد شما را بشناسد، گزینه‌های درمانی شما را در نظر بگیرد و به روند تصمیم‌گیری شما احترام بگذارد.

نظرات سایر بیماران

خواندن صحبت‌های دیگران در مورد پزشک می‌تواند بینشی در مورد چگونگی طبابت توسط پزشک و همچنین، نحوه عملکرد پزشکی وی ایجاد کند. از افراد در مورد تجربه خود در تعیین وقت ملاقات، زمان انتظار، محیط مطب و … بپرسید. شما می‌توانید در مورد میزان اعتماد بیماران به پزشک، مدت زمانی که وی برای بیمارانشان وقت می‌گذارد و همچنین پاسخگویی خوب وی به سؤالات آگاه شوید.

پوشش بیمه

پوشش بیمه شما یک موضوع مهم است. برای دریافت بیشترین مزایای بیمه و پرداخت کمترین هزینه، ممکن است لازم باشد متخصص ارتوپدی را انتخاب کنید که در با بیمه شما همکاری کند.

مطالعه بیشتر: کمر درد شدید نشانه چیست؟

بهترين متخصص ارتوپد در نیاوران کلینیک تهران

کلینیک نیاوران با داشتن تيمى از متخصصان ارتوپدی با تجربه، برای غلبه بر درد و بازگشت به فعالیت‌های روزمره به شما کمک می‌کند. بهترین پزشکان فوق تخصص استخوان و مفاصل در تهران، در این مجموعه مشغول فعالیت هستند. متخصصان ارتوپدی این مرکز که شامل بهترین دکترهای ارتوپد در تهران می‌شوند، از تجربه و دانش لازم برای درمان درد و انواع مشکلات عضلانی و اسکلتی برخوردار هستند. کلینیک نیاوران، در کنار داشتن دکتر ارتوپد خوب در تهران با داشتن فناوری‌های پیشرفته، قادر به درمان پیچیده‌ترین بیماری‌های سیستم اسکلتی عضلانی است. متخصصان این مجموعه، از تکنیک‌های جایگزینی مفصل به کمک رایانه برای دقیق‌تر شدن مفصل حتی در پیچیده‌ترین موارد استفاده می‌کنند. دقت در این جراحی‌ها بسیار مهم است. زیرا جای‌گذاری مناسب مفصل تعویض شده، به ماندگاری بیشتر آن کمک می‌کند. در کلینیک نیاوران همچنین به غیر از روش‌های جراحی از سایر روش‌های درمانی نوآورانه برای رفع مشکلات مفصلی و استخوانی نیز استفاده می‌شود.

جهت ملاقات بهترین دکتر ارتوپد در تهران می‌توانید به دپارتمان‌های فوق تخصصی کلینیک ارتوپدی نیاوران که شامل بهترین پزشکان و جراحان ارتوپد می‌شود، مراجعه کنید. شما می‌توانید به تناسب مشکل خود، از خدمات این مجموعه استفاده کنید.