سندروم پرونیشن پا چیست و چگونه درمان می شود؟

سندروم پرونیشن پا چیست

گاهی اوقات ممکن است در هنگام راه رفتن، بیشتر وزن بدن به سمت درونی پا متمایل شود که در این صورت، چرخش پا به قسمت بیرونی اتفاق می‌افتد، به این عمل سندروم پرونیشن پا گفته می‌شود. در واقع برای درست راه رفتن، چرخش پا یک حرکت ضروری و مهم است؛ اما چیزی که اهمیت دارد این است که پا باید به مقدار مناسب پرونیشن داشته باشد و مقدار کمتر یا بیشتر آن ممکن است برای پا‌ها خطرناک باشد. برای درمان این سندروم روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه مطلب به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

برای تشخیص بیماری سندروم پرونیشن پا، از متخصصین ما در کلینیک تخصصی پا نیاوران نوبت بگیرید

انواع پرونیشن پا کدامند؟

پرونیشن پا ممکن است بیشتر از حد یا کمتر از حد نرمال باشد. در صورت کم یا زیاد بودن آن، ممکن است در هنگام راه رفتن، تنش اضافی روی ماهیچه‌ها، رباط‌ها و تاندون‌های پا ایجاد شود که باعث درد در پا‌ها، کمر و باسن می‌شود. در ادامه به توضیح انواع مدل‌های این بیماری خواهیم پرداخت:

پرونیشن پا طبیعی

در حالت طبیعی، در پا‌ها حدود ۱۵ درصد پرونیشن وجود دارد. این چرخش در هنگام راه رفتن، با جذب تکانه‌ای که به سمت پا‌ها وارد می‌شود، باعث هم تراز شدن مچ پا و پا می‌شود. این امر باعث می‌شود تا از بروز مشکلات شایع که مربوط به دیگر انواع پرونیشن است، جلوگیری شود.

پرونیشن پا کمتر از حد

چرخش کمتر از حد یا supination معمولاً زمانی اتفاق می‌دهد که در هنگام راه رفتن، پا به سمت خارج یا بیرون متمایل شود. در این حالت ممکن است به قسمت‌های بیرونی پا فشار زیادی وارد شود. افرادی که کف پای آن‌ها قوس زیادی دارد، وقتی که دچار پرونیشن کمتر از حد می‌شوند، ممکن است دچار التهاب کف پا، التهاب و آسیب تاندول آشیل، خار پاشنه، پیچ خوردن مچ پا یا آسیب‌های دیگر شوند.

در پرونیشن کمتر از حد نرمال، ممکن است به یک باره پاشنه و پنجه پا شروع به درد کردن کند. فردی که کمر درد دارد، نمی‌تواند فشار وارده را به درستی تحمل کند، در نتیجه علاوه بر ایجاد درد در مچ پا و زانو‌ها، ممکن است دچار التهاب شود.

تاندونیت آشیل و فاشیلیت پلانتار، به دلیل پرونیشن کمتر از حد و صافی کف پا به وجود می‌آیند. در این حالت به دلیل ساختار پا، بیشتر فشار وارد شده در قسمت‌های بیرونی مانند پنجه و پاشنه ایجاد می‌شود. پوشیدن کفش‌های مناسب و مخصوص در این بیماری‌ها می‌تواند به کنترل پرونیشن کمتر از حد کمک کند.

پرونیشن پا کمتر از حد

پرونیشن پا بیشتر از حد

پرونیشن بیش از حد، معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که از ۱۵ درصد بیشتر، پا‌ها به سمت داخل چرخش داشته باشند. این حالت معمولاً در افرادی که کف پای آن‌ها صاف است، بیشتر دیده می‌شود. این بیماری ممکن است باعث بروز عارضه‌ای به نام ITBS یا سندروم باند ایلیوتیبیال شود. معمولاً این بیماری با آسیب رساندن به قسمت خارجی زانو، باعث می‌شود تا در ناحیه زانو درد شدیدی ایجاد شود.

اگر پرونیشن بیشتر از حد نرمال باشد، باسن و زانو‌ها شروع به چرخیدن به طرف داخل می‌کنند. که این امر باعث کشش بیش از حد بافت‌های نرم، در اطراف ساختار استخوان‌ها خواهد شد و در نهایت باعث بروز درد در بلند مدت می‌شود.

همچنین ممکن است باعث به وجود آورن اصطکاک اضافه در قسمت‌های مختلف پا و در نتیجه ایجاد پینه شود. تمامی این موارد باعث به وجود آمدن بیماری‌های به نام سندروم درد پاتلوفمورال و فاشیات پلانتار خواهند شد که می‌توان این عارضه‌ها را با پوشیدن کفش‌های مخصوص و مناسب کنترل کرد.

علائم سندروم چرخش مچ پا

معمولاً علامت‌های چرخش مچ پا به صورت عدم ایجاد تعادل در تمام بدن، افتادگی‌شانه، کج شدگی لگن و چرخیدن زانو‌ها به سمت داخل است. عدم تعادل ممکن است باعث بروز مشکلات بزرگتری در بدن شود. از دیگر علائم سندروم پرونیشن می‌توان به انحراف پا‌ها، خمیدگی تاندول آشیل، کف پای صاف، چرخش داخلی زانو‌ها و ناهموار بودن پاشنه پا اشاره کرد. در ادامه برخی از شایع‌ترین علائم سندروم چرخش مچ پا را توضیح خواهیم داد:

انحراف پا‌ها

معمولاً انحراف پا‌ها یکی از علائمی است که در همه افرادی که به چرخش مچ پا دچار شده‌اند، دیده می‌شود.

خمیدگی تاندول آشیل

در افراد مبتلا به این بیماری در حالت خمیدگی تاندول آشیل اگر از پشت سر نگاه کنید، متوجه خواهید شد که پا و مچ پا به طرف داخل متمایل هستند.

کف پای صاف

پرونیشن در کسانی که کف پای آن‌ها صاف است، بیشتر از حد معمول است. در نتیجه در این افراد قوس پا از بین رفته و باعث می‌شود تا کف پای آن‌ها صاف شود.

مطالعه بیشتر»» کف پای صاف چیست؟

چرخش داخلی زانو‌ها

اگر کف پا‌ها به صورت کاملاً صاف روی زمین قرار داشته باشند، پا‌ها به سمت داخل به صورت نامتقارن و دو طرفه یعنی به حالت ایکس می‌چرخند. معمولاً در این حالت در قسمت تحتانی بدن بیشترین میزان انحراف دیده می‌شود.

ناهموار بودن پاشنه پا

ناهموار بودن پاشنه پا، یکی دیگر از علائم چرخش مچ پا است. اگر در هنگام راه رفتن، پا‌ها به صورت نامتفارن و دوطرفه بچرخند، فرود پا به شکلی است که باعث چرخش مچ پا و ناهموار شدن آن خواهد شد.

ناهموار بودن پاشنه پا

مطالعه بیشتر: داغی کف پا نشانه چیست؟

عوامل بروز سندروم پرونیشن پا

افرادی که کف پا‌های آن‌ها کمی صاف است در مقایسه با دیگران بیشتر در خطر ابتلا به سندروم پرونیشن پا قرار دارند. موارد دیگری نیز مانند چاقی، بارداری و راه رفتن یا دویدن برای مدت طولانی روی سطوح سخت از جمله عواملی هستند که باعث بروز این بیماری می‌شوند.

آسیب‌ های ناشی از سندروم پرونیشن پا

اگرچه هر دردی را نمی‌توان به طور قطعی با چرخش مچ پا مرتبط دانست؛ اما به طور کلی مواردی چون خار پاشنه، درد در ناحیه باسن، کمر درد، احساس خستگی در ساق پا‌ها و درد در استخوان کشکک و ناحیه جلو زانو همگی ناشی از آسیب‌های این سندروم هستند. وجود درد در اندام‌های تحتانی و پا‌ها باعث به وجود آوردن مشکلات جدی در زندگی شده و ممکن است فعالیت‌های روزمره را مختل سازد.

روش ‌های درمان سندروم چرخش مچ پا

پرونیشن پا را می‌توان با روش‌های غیر جراحی و با به کارگیری آرتروز‌های مخصوص، درمان کرد. آرتروز با هدف اصلاح و کنترل حرکت پا و همچنین حمایت از قوس پا می‌تواند از ایجاد این بیماری جلوگیری کند. در ادامه به توضیح روش‌های درمان سندروم چرخش مچ پا خواهیم پرداخت:

ماساژ دادن

یک عارضه شایع در بین افراد، سفت شدن عضله‌های ساق پا است که این عمل باعث ایجاد پرونیشن می‌شود. در واقع با سفت شدن عضلات و کاهش دامنه حرکتی، گرفتگی عضله و احساس درد ایجاد می‌شود که این امر باعث محدودیت در حرکت می‌شود. ماساژ دادن و کشش عضلات باعث افزایش جریان خون، انعطاف‌پذیری بهتر و اکسیژن‌رسانی بیشتر به عضلات خواهد شد و می‌تواند روند بهبودی را افزایش می‌دهد.

ضربه زدن

ضربه زدن به پا که معمولاً با روش‌های خاصی انجام می‌گیرد، باعث ایجاد تعادل در پا می‌شود. در موارد خیلی حاد، از چرخش مچ پا به عنوان خط اول درمان استفاده می‌شود.

تحرک مفصل

تحرک مفاصل، از دیگر روش‌های درمان محسوب می‌شود. این حرکت‌ها به انبساط مفاصل کم تحرک و آسیب دیده کمک می‌کنند تا منعطف و نرم‌تر شوند و در نتیجه باعث عملکرد بهتر پا می‌شود.

حرکات کششی

حرکات کششی از دیگر روش‌های درمان سندروم چرخش مچ پا هستند که به نرم شدن و انبساط ماهیچه‌ها و همچنین رباط‌های سفت پا کمک می‌کنند. انجام حرکات کششی می‌تواند از چرخش مچ پا و ایجاد فشار جلوگیری کند.

فیزیوتراپی

اگر میزان چرخیدن مچ پا خیلی شدید باشد، در این صورت ممکن است لازم باشد از یک کلینیک فیزیوتراپی وقت بگیرید. در روش ردرمانی فیزیوتراپی، فیزیوتراپیست و متخصص طب فیزیکی حرکات خاصی را به بیمار آموزش می‌دهند که این حرکات وضعیت چرخش مچ پا را بهبود بخشیده و باعث توزیع متعادل وزن بدن در پا‌ها می‌شود.

پرونیشن پا

دارو درمانی

در افراد مبتلا به پرونیشن پا، اگر درد شدید باشد پزشک دارو‌های ضد التهاب که به صورت غیر استروئیدی هستند را برای فرد بیمار تجویز می‌کند. در موارد نادر اگر کف پا به صورت مادرزادی صاف باشد، برای اصلاح چرخش پا به سمت داخل ممکن است نیاز به جراحی باشد.

آرتز

یکی از پرکاربردترین و بهترین وسایل برای درمان این بیماری استفاده از آرتزها، کفش‌های طبی و کفی‌ها هستند. در واقع این کفش‌ها با حمایت از پا‌ها، از پرونیشن پا جلوگیری کرده و عملکرد آن را بهتر می‌کنند.

استفاده از کفش مناسب

استفاده از کفش‌هایی که دارای کفی مناسب و کیفیت بالایی هستند، می‌تواند ضربه‌های وارد را جذب کرده و مقدار فشاری که به مفاصل و پا‌ها وارد می‌شود را کاهش دهد. همچنین در بازار برای کنترل کردن پرونیشن پا، کفش‌هایی با ویژگی‌های مخصوص به فروش می‌رسند.

سخن پایانی

در این مطلب به توضیح اینکه سندروم پرونیشن پا چیست پرداختیم و سایر علائم و روش‌های درمان آن را بیان کردیم. همان طور که اشاره کردیم سندروم چرخش مچ پا، باعث ایجاد مشکلاتی چون درد در پا، زانو، کمر و باسن خواهد شد. اگر علائم گفته شده نادیده گرفته شوند یا برای برطرف کردن و درمان آن‌ها اقدامی نشود، ممکن است باعث ایجاد تأثیرات مخرب در تمام قسمت‌های بدن شوند. درمان‌های متفاوتی برای این سندروم وجود دارند که معمولاً در هنگام مراجعه به فیزیوتراپی متخصص ارتوپد، با توجه به شرایط بیمار ترکیبی از روش‌های درمانی را برای گرفتن نتیجه بهتر به کار می‌گیرد.