عمل دیسک کمر با لیزر و نکاتی که باید بدانید

عمل دیسک کمر با لیزر

کمردرد شایع‌ترین علت ناتوانی در انجام کارهای روزانه و شکایت‌هایی است که بیماران برای آن به پزشک مراجعه می‌کنند. بسیاری از علل کمردرد، با استراحت و اصلاح سبک زندگی قابل پیشگیری و درمان هستند. اما برای درمان برخی از دلایل ایجادکننده درد کمر، مانند بیرون‌زدگی یا پارگی دیسک، ممکن است بیمار نیازمند عمل جراحی باشد. عمل دیسک کمر با لیزر، یکی از روش‌های جدید در درمان بیرون‌زدگی دیسک و سایر مشکلات ستون فقرات است که در ادامه به روش انجام آن، فواید و عوارض احتمالی آن بیشتر می‌پردازیم.

عمل دیسک کمر با لیزر چگونه است؟

فشار آمدن بر اعصاب، می‌تواند باعث ایجاد علائمی مانند درد و احساس بی‌حسی و ضعف شود که روند فعالیت‌های روزمره بیمار را مختل می‌کند. در ستون فقرات عواملی مانند خار استخوانی و بیرون‌زدگی دیسک می‌تواند باعث ایجاد این شرایط شود. برای مثال، در اثر تحت فشار قرار گرفتن عصب سیاتیک، بیمار در پاها و کمر خود درد و احساس ناراحتی را تجربه می‌کند که می‌تواند تا زمین‌گیر کردن بیمار نیز ادامه یابد. از این جهت از لیزر می‌توان برای کاهش فشار بر اعصاب و بهبود علائم استفاده کرد.

جراحی دیسک کمر با لیزر

درمان دیسک کمر با جراحی لیزری، تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود؛ یعنی پوست و بافت‌های اطراف محل جراحی، نسبت به درد حساسیت خود را از دست می‌دهند. همچنین ممکن است از داروهای آرام‌بخش در طول جراحی استفاده شود. یکی از روش‌های رایج درمان دیسک کمر با لیزرتراپی، PLDD یا رفع فشار دیسک با استفاده از لیزر از راه پوست است. در این روش، از لیزر برای از بین بردن عامل فشار بر اعصاب استفاده می‌شود. یک پروب جراحی حاوی لیزر با کمک گرفتن از روش‌های تصویربرداری، به محل درگیر هدایت شده و سپس از تابش اشعه لیزر برای کاهش فشار بر اعصاب استفاده می‌شود.

مزایای جراحی لیزری دیسک کمر

از مزایای عمل بیرون زدگی دیسک کمر با لیزر، نسبت به سایر روش‌های جراحی می‌توان به کم تهاجمی‌تر بودن و عدم نیاز به بیهوشی اشاره کرد. در این روش، برش ایجاد شده بسیار کوچک‌تر از سایر روش‌ها بوده؛ در نتیجه احتمال درد، عوارضی همچون عفونت و دوره ریکاوری، کمتر از سایر روش‌ها است.

عوارض عمل دیسک کمر با لیزر

هیچ عملی بدون عارضه نیست و عمل جراحی بسته دیسک کمر با لیزر نیز می‌تواند همانند سایر جراحی‌ها عوارضی به دنبال داشته باشد. یکی از مهم‌ترین عوارض ناشی از این جراحی، احتمال آسیب به بافت‌های اطراف است. به علت استفاده از لیزر، امکان آسیب به اعصاب، غضروف و استخوان‌های اطراف محل جراحی وجود دارد. یکی دیگر از عوارض احتمالی این جراحی عفونت است. محل ایجاد برش می‌تواند دچار عفونت شود ولی از آن‌جا که این برش بسیار کوچک‌تر از برش جراحی باز است، عفونت در آن ناچیز خواهد بود. ممکن است پزشک برای کاهش ریسک این عارضه، مصرف آنتی‌بیوتیک را برای پیشگیری از ایجاد عفونت تجویز کند.

جراحی دیسک کمر با لیزر برای چه کسانی مناسب است؟

امروزه می‌توان برای درمان بسیاری از مشکلات ستون فقرات، از جراحی لیزری استفاده کرد. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • خارهای استخوانی
  • تحت فشار قرارگرفتن اعصاب
  • درد سیاتیک
  • آرتریت ستون فقرات
  •  دیسک کمر

تصمیم نهایی برای روش درمان شما، باید توسط دکتر دیسک کمر و با درنظر گرفتن شرایط بیماری، فواید و ضررهای احتمالی هریک از روش‌های درمانی گرفته شود. با این حال، در صورتی که شرایط زیر را دارید ممکن است کاندید مناسبی برای انجام عمل بسته دیسک کمر با لیزر باشید:

  • اگر به سایر روش‌های درمانی دیسک کمر، مانند داروها و فیزیوتراپی پاسخ مناسبی نداده‌‌اید.
  • عامل ایجاد درد در ستون فقرات شما با عمل لیزری دیسک کمر قابل اصلاح باشد.
  • اگر به دنبال جراحی هستید که دوره نقاهت کوتاه‌تر، و جای زخم کمتری نسبت به سایر روش‌های جراحی داشته باشد.
  • تمایل به انجام جراحی با بیهوشی یا دوره طولانی بستری در بیمارستان ندارید.

همچنین دقت کنید، افراد در تمام سنین و با هر وضعیتی می‌توانند از عمل دیسک کمر با لیزر استفاده کنند. به‌ علاوه، این روش در جوانان به‌ علت دوره کوتاه‌تر ریکاوری و جای زخم کمتر می‌تواند روشی ارجح باشد. در افرادی که از سایر مشکلات سلامتی مانند مشکلات حرکتی رنج می‌برند، درمان دیسک کمر خفیف با لیزر، به ‌علت دوره نقاهت کمتر پس از عمل نسبت به سایر روش‌ها (مانند جراحی سنتی یا باز) ترجیح داده می‌شود. بااین حال نمی‌توان جراحی لیزری را برای همه بیماری‌ها مناسب دانست. به‌ عنوان مثال برای بیماری‌هایی مانند بیماری‌های دژنراتیو ستون فقرات، نمی‌توان از این روش جراحی استفاده کرد. برای درمان این دسته از بیماری‌ها، انجام جراحی سنتی یا باز ستون فقرات می‌تواند نتایج بهتری در پی داشته باشد.


مطالعه بیشتر: مفصل شارکو چیست؟ علائدرمان دیسک کمر بدون جراحی
 

تفاوت جراحی لیزری دیسک کمر با روش‌های دیگر

روش‌های مختلفی برای جراحی دیسک کمر وجود دارد. روش سنتی یا جراحی باز، جراحی کم‌تهاجمی ستون فقرات (MISS) و عمل بسته دیسک کمر با لیزر از روش‌های رایج جراحی دیسک کمر هستند. در روش سنتی یا جراحی باز دیسک کمر، جراح با برش طولی و بزرگ و سپس کنار زدن ماهیچه‌ها، به قسمت درگیر ستون فقرات می‌رسد. این روش جراحی باعث افزایش زمان نقاهت پس از جراحی، درد زیادتر و افزایش احتمال آسیب بافتی می‌شود. باقی‌ماندن جای زخم واضح، زمان طولانی‌تر بستری در بیمارستان و احتمال بیشتر برای ابتلا به عفونت‌ها و سایر عوارض، از معایب این روش جراحی است.

در جراحی کم تهاجمی ستون فقرات، با برشی بسیار کوچک‌تر از جراحی سنتی یا باز، مشکل ایجاد شده در کمر را اصلاح می‌کنند. در این روش، از ابزار جراحی مخصوصی به نام Tubular Retractor، برای ایجاد تونل کوچکی برای دسترسی به ناحیه درگیر ستون فقرات استفاده می‌شود. این روش نسبت به روش باز، دوره نقاهت کمتری داشته و درد ناشی از آن نیز بسیار کمتر است. در این روش نیازی به بستری طولانی‌مدت در بیمارستان نبوده، و برخلاف روش باز، بیمار می‌تواند در زمان کوتاه‌تری به فعالیت‌های معمول روزانه خود بازگردد.

درمان دیسک کمر با لیزرتراپی

در روش عمل دیسک کمر با لیزر، برای حذف بافت اطراف نخاع و اعصاب در ستون فقرات، از لیزر استفاده می‌شود. برخلاف سایر روش‌های جراحی دیسک کمر، این روش جراحی ممکن است تنها برای بیمارانی با شرایط خاص، مانند افرادی که درد آن‌ها ناشی از وارد آمدن فشار بر اعصاب است، مناسب باشد. عمل دیسک کمر با لیزر، نسبت به سایر روش‌های جراحی دیسک کمر، روش کم تهاجمی‌تری است. اما در این روش نیز همانند سایر روش‌ها باید یک برش جراحی ایجاد شود که نسبت به سایر روش‌ها بسیار کوچک‌تر است. در واقع درمان فتق دیسک کمر با لیزر، شباهت فراوانی با جراحی کم تهاجمی ستون فقرات دارد؛ تنها تفاوت میان آن‌ها، در استفاده از لیزر برای دسترسی بهتر به محل درگیر ستون فقرات است.

میزان برش جراحی، درد و زمان ریکاوری در عمل دیسک کمر با لیزر کمتر از سایر روش‌ها است. در اغلب موارد، بیمار می‌تواند در همان روز جراحی دوباره راه برود و مشکلی در این زمینه ندارد. عمل پارگی دیسک کمر با لیزر را می‌توان برخلاف جراحی سنتی یا باز، با بی‌حسی موضعی نیز انجام داد. با این حال باید توجه داشت که درمان دیسک کمر با لیزرتراپی روشی جدید است که هنوز نتایج کاملی درباره مؤثرتر بودن آن نسبت به سایر روش‌ها در دسترس نیست. همچنین این روش نسبت به سایر روش‌ها گران‌تر است و اگر توسط جراح با مهارت و تجربه مناسب انجام نشود، امکان عوارضی مانند آسیب به اعصاب وجود دارد.

نحوه جراحی دیسک کمر با لیزر

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم، در جراحی لیزر کمر، در اغلب موارد از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود و نیازی به بی‌هوشی کامل نیست. در این روش عضلات محل درگیر بی‌حس شده و یک برش کوچک ایجاد می‌شود. سپس با استفاده از فناوری لیزر با ایجاد گرما بافت‌های نرم آسیب‌دیده از جمله فتق دیسک از بین می‌رود. باید توجه داشته باشید که جراحی لیزر یا عمل جراحی بسته با وجود تمامی مزایایی که بر روش‌های سنتی دارد، اما لزوماً بهترین روش برای درمان مشکل شما نیست و باید حتماً قبل از هر اقدامی نظر پزشک معالج خود را جویا شوید و همه روش‌های موجود را بررسی کنید.