رسوب کلسیوم شانه (تاندونیت کلسیفیک) چیست؟

رسوب کلسیوم در شانه

رسوب کلسیوم شانه زمانی رخ می‌دهد که تاندون روتاتور کاف با املاح کلسیوم احاطه شود و به دنبال آن، فرد بیمار احساس ناراحتی و درد شدیدی در ناحیه مربوطه داشته باشد. پس اگر شما یا اطرافیانتان به این عارضه مبتلا هستید و به دنبال بهترین روش‌های درمان رسوب کلسیوم شانه می‌گردید، تا پایان این بخش از مجله نیاوران کلینیک همراه ما باشید و اطلاعات مفیدی در این باره به دست آورید.

علت رسوب کلسیوم در تاندون شانه چیست؟

پیش از بررسی نحوه تشخیص و درمان رسوب کلسیوم شانه، بهتر است با علت‌های مختلفی که سبب بروز چنین اتفاقی در بدن انسان می‌شود، آشنا شوید تا با نگرش بهتری برای درمان آن اقدام کنید.

اغلب مردم دنیا در اولین مواجهه با این بیماری تصور می‌کنند که دلیل ابتلا به تاندونیت کلسیفیه، مصرف بیش از حد قرص کلسیوم یا مواد خوراکی حاوی این ماده است؛ اما باید بگوییم که در حقیقت، ارتباط چندانی بین ابتلا به این بیماری با مصرف کلسیوم وجود ندارد. بلکه اگر این ناحیه بر اثر اتفاقاتی نظیر کشیدگی یا پارگی تاندون روتاتور کاف، ابتلا به دیابت، کم‌کاری تیروئید دچار آسیب شود، بستری به وجود می‌آید که املاح موجود در بدن (مخصوصاً کلسیوم)؛ به میزان قابل‌توجهی در آنجا تجمع می‌یابند و به دنبال این اتفاق، بیماری مربوطه به‌مرورزمان، پدیدار می‌شود.

رسوب کلسیوم شانه چه علائمی دارد؟

زمانی که بدن شما در حال ابتلا به عارضه رسوب کلسیوم شانه باشد، دردی احساس نخواهید کرد. در واقع علائم این بیماری از زمانی آغاز می‌شود که بدن شروع به بازجذب کلسیوم از این ناحیه می‌کند. با شروع درد و ناراحتی در شانه، حرکات آن محدودتر خواهد شد، (زیرا با هر حرکت، بیمار درد شدید یا خفیفی را حس می‌کند).

بیماری مذکور علائم بالینی دیگری برای تشخیص سریع ندارد؛ اما اگر حین تکان‌دادن دست خود و بالابردن شانه یا موقع خواب، به طور مداوم دردی را در این ناحیه حس کردید؛ بهتر است مشکل مربوطه را با یک پزشک حاذق در میان بگذارید.

رسوب کلسیوم در تاندون شانه

نحوه تشخیص رسوب کلسیوم در شانه به چه صورت است؟

برای تشخیص تاندونیت کلسیفیک، از یک رادیوگرافی ساده استفاده می‌شود تا از تجمع املاح کلسیوم در اطراف تاندون روتاتور کاف اطمینان حاصل شود. در چنین وضعیتی، رسوبات کلسیوم معمولاً به‌صورت لکه‌های سفیدرنگ در قسمت بالای استخوان بازو نمایان می‌شود.

روش های درمان رسوب کلسیوم در تاندون شانه

پس از شناخت علائم و راه‌های تشخیص بیماری تاندونیت کلسیفیک، حالا نوبت آن است تا راجع به روش‌های درمان این عارضه بیشتر بدانید. برای شناخت کلی روش‌های درمان آن می‌توانید به جدول زیر مراجعه کنید تا در ادامه به طور مفصل پیرامون هر یک از روش‌ها توضیح دهیم.

انواع روش درمان تاندونیت کلسفیک
درمان غیر جراحی درمان دارویی
درمان با فیزیوتراپی
درمان غیر جراحی روش جراحی آرتروسکوپیک

درمان غیر جراحی تاندونیت کلسیفیک

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده کردید، درمان غیر جراحی رسوب کلسیوم شانه به دودسته فیزیوتراپی و دارو درمانی تقسیم می‌شود. این روش‌ها غیرتهاجمی هستند و نیازی به دوره نقاهت ندارند. همچنین روش فیزیوتراپی عوارض جانبی خاصی در پی ندارد، به همین دلیل اغلب مردم ابتدا این روش را ترجیح می‌دهند تا در صورت بهبودی کامل، از انجام جراحی خودداری کنند.

درمان تاندونیت کلسیفیه با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی سبب کاهش درد و ناراحتی بیمار می‌شود، زیرا دامنه حرکتی مفصل شانه افزایش می‌یابد و شدت محدودیت‌های حرکتی کمتر می‌شود. به‌این‌ترتیب، بیمار می‌تواند راحت‌تر از قبل به انجام فعالیت‌های روزمره خود بپردازند و درد کمتری را متحمل شود. برخی از روش‌های درمانی تاندونیت کلسیفیه با فیزیوتراپی عبارت‌اند از:

• تکار تراپی
  • لیزر پرتوان
  • الکتروآکوپانچر
  • مگنت تراپی
  • طب سوزنی
  • اولتراسوند

دارو درمانی تاندونیت کلسیفیک

برای درمان رسوب کلسیوم شانه معمولاً از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن و…) استفاده می‌شود که عوارض چندانی ندارند و حتی بدون نسخه پزشک نیز توسط داروخانه‌ها عرضه می‌شوند.

درمان رسوب کلسیوم شانه با تزریق کورتون

پس از تجویز داروهای ضدالتهابی، اگر همچنان شدت عارضه افزایش یابد و درد و تورم شانه، سبب بروز اختلال در زندگی روزمره بیمار شود، پزشک با تزریق کورتیزون، درد و ناراحتی او را کاهش می‌دهد.

جراحی تاندونیت کلسیفیه

یکی دیگر از روش‌هایی که به‌منظور درمان تاندونیت کلسیفیه مورداستفاده قرار می‌گیرد، جراحی آرتروسکوپیک است. در این فرایند، باتوجه‌به وضعیت بیمار، از بی‌حسی موضعی یا عمومی استفاده می‌شود. سپس با منفذی که روی شانه ایجاد شده است، دوربین به داخل ناحیه مربوطه وارد می‌شود تا تصویر مفصل شانه روی صفحه مانیتور به نمایش درآید.

سپس پزشک معالج، منفذ دوم را باز می‌کند تا رسوبات کلسیوم از طریق آن تخلیه شود. درصورتی‌که منفذ باز شده برای خارج‌کردن کلسیوم، سبب بروز آسیب در بافت عضلانی و تاندونی شود، پس از جراحی نیاز به ترمیم و اعمال بخیه خواهد داشت.

تاندونیت کلسیفیک

دوره نقاهت پس از جراحی تاندونیت کلسیفیک

میزان دوره نقاهت بیمار پس از انجام جراحی رسوب کلسیوم شانه، باتوجه‌به وضعیت بالینی و شدت اثرات جراحی؛ بین ۱_۳ ماه متغیر خواهد بود. طی این دوره باید دست و شانه خود را بی‌حرکت نگه دارید و از آویز طبی برای ثابت نگه‌داشتن آن استفاده کنید.

پس از اتمام دوره نقاهت هم برای اینکه سریع‌تر به روال عادی زندگی خود بازگردید و دامنه حرکتی شانه گسترش یابد، می‌توانید از روش‌های درمانی فیزیوتراپی بهره‌مند شوید.

عوارض پس از جراحی تاندونیت کلسیفیه

هر عمل جراحی تا مدت معینی، عوارض مختلفی به همراه دارد و جراحی رسوب کلسیوم شانه هم از این قاعده مستثنی نیست! پس برای آشنایی با انواع پیامد آن، در ادامه همراه ما باشید.

• التهاب و ضعف عضلات: طبیعتاً پس از عمل جراحی تاندونیت کلسیفیه، وارد دوره نقاهت خواهید شد و برای مدت مشخصی، باید از حرکات غیرضروری و ورزش پرهیز کنید؛ بنابراین بر اثر عدم فعالیت، عضلات اطراف ناحیه مربوطه به‌مرور تحلیل خواهد رفت. همچنین بروز التهاب، تورم و قرمزی در محل جراحی، از جمله عوارض شایع عمل‌های باز محسوب می‌شود.
  • درد عضلانی و تاندونی: پس از جراحی، تا زمانی که محل موردنظر بهبود یابد و بتوانید شانه خود را حرکت دهید؛ ممکن است احساس درد و ناراحتی خفیف و گاهی شدیدی داشته باشید که تا حدودی طبیعی است و پس از مدتی رفع می‌شود؛ اما برای رفع زودهنگام می‌توانید از تکنیک‌های مختلف فیزیوتراپی در نیاوران کلینیک بهره‌مند شوید.
  • پوکی استخوان: این مورد به طور مستقیم در لیست عوارض پس از جراحی رسوب کلسیوم در تاندون شانه قرار نمی‌گیرد، اما در مواردی ممکن است با اعمال محدودیت‌های حرکتی یا فشار طولانی‌مدت بر تاندون، استخوان‌های اطراف آن بر اثر نقص فشار و استفاده ناکافی، تضعیف شوند و به دنبال آن عارضه پوکی استخوان رخ دهد.

در این مطلب از نیاوران کلینیک به بررسی علل رسوب کلسیوم در شانه پرداختیم و توضیح دادیم که می‌توان با دارو، تزریق کورتون و جراحی و… این عارضه را کنترل و درمان کرد؛ بنابراین اگر پیش انجام جراحی به دنبال یک کلینیک فیزیوتراپی هستید تا به کمک تکار تراپی، لیزر پرتوان، الکتروآکوپانچر، مگنت تراپی و… درد خود را تسکین دهید، می‌توانید از خدمات ما در مجموعه نیاوران کلینیک بهره‌مند شوید.

ضمناً به یاد داشته باشید که رضایت شما مراجعین محترم باارزش‌ترین دارایی ما در این مجموعه است؛ بنابراین همواره در تلاش خواهیم بود تا با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و بهره‌گیری از مهارت کادر پزشکی مجرب؛ سلامت و تندرستی را برایتان به ارمغان آوریم و شاهد لبخند رضایت بر لبان پرمهرتان باشیم.

امیدواریم به پاسخ سؤالات خود دررابطه‌با تاندونیت کلسیفیه رسیده باشید. لطفاً شما عزیزان هم تجربیات و نظرات خود را در این باره با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، صمیمانه سپاسگزاریم.