درد لگن در مردان نشانه چیست و چگونه درمان می شود؟

درمان خانگی درد لگن در مردان

درد لگن در مردان ، یکی از علائم مهمی است که می‌تواند نشانه بیماری‌های مهم و خطرناکی باشد. به همین علت بسیار مهم است که در صورت مشاهده چنین علائمی، فرد فورا به دکتر مراجعه کند. در مورد علت درد لگن مردان باورهای غلطی وجود دارد. این مقاله به علت‌های مختلف درد لگن مردان و راه‌های درمان آن می‌پردازد. با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل در مورد این مشکل به دست آورید.

درد لگن در مردان نشانه چیست؟

در گذشته این باور وجود داشت که تنها علت درد لگن در مردان به خاطر مشکل پروستات است. اما امروزه مشخص شده است که لگن درد مردان می‌تواند علامت چندین نوع بیماری باشد. برای مشخص شدن علت دقیق این نوع درد، باید بیمار توسط پزشک مورد معاینه قرار گرفته و دیگر علامت‌هایی که بیمار دارد بررسی شوند. درد لگن مردان می‌تواند نشانه مشکلاتی مانند عفونت، پروستات، سنگ کلیه، فتق و غیره باشد. علائم و نوع درد لگن به تشخیص علت کمک می‌کند. در ادامه انواع مشکلاتی که باعث بروز این نوع درد می‌شوند و علائم هر کدام را به صورت کامل توضیح می‌دهیم.

احساس درد لگن در مردان چگونه است؟

نوع درد لگن در مردان با توجه به علت و شدت مشکل می‌تواند متفاوت باشد. برخی افراد این نوع درد را تیز و موضعی، برخی آن را به صورت پراکنده در لگن و برخی دیگر آن را همانند فشار زیاد در لگن توصیف می‌کنند.

مطالعه بیشتر: آشنایی با علائم در رفتگی لگن

علت درد لگن در مردان

برای تشخیص علت درد لگن در مردان، باید دیگر علائم فرد بررسی شود و در نهایت دکتر متخصص می‌تواند علت اصلی این مشکل را تشخیص دهد. دلایل مختلفی که می‌تواند باعث بروز این درد شدید در مردان شود به شرح زیر است:

پروستاتیت

یکی از انواع بیماری، پروستاتیت است که به عنوان رایج‌ترین علت درد لگن در مردان به شمار می‌رود. در بیماری پروستاتیت، غده پروستات دچار التهاب می‌شود. علت این التهاب می‌تواند ناشی از عفونت باکتریایی یا ضربه و آسیب باشد. پروستاتیت باکتریال، هیرپلازی پروستات و پروستاتودینیا از انواع مختلف این بیماری است. درد لگن یا مثانه می‌تواند علائم بیماری پروستاتیت باشد. همچنین این بیماری می‌تواند هیچ کدام از این علائم را نداشته باشد. برای درمان عفونت لگن در مردان ، با توجه به نوع پروستاتیت، درمان‌های مختلفی مانند استفاده از آنتی‌بیوتیک مخصوص، شیمی درمانی یا پرتو درمانی توسط پزشک تجویز می‌شود. علائم دیگر پروستاتیت عبارت‌اند از:

• درد در آلت تناسلی و بیضه‌ها؛
  • درد در ناحیه شکم یا کمر؛
  • درد بین کیسه بیضه و راست روده؛
  • ادرار خونی؛
  • ادرار کدر؛
  • تکرر ادرار؛
  • ادرار دردناک؛
  • انزال دردناک؛

فتق

فتق زمانی رخ می‌دهد که یک عضو یا بافت بدن، از لایه نازک و ضعیف عضله بیرون می‌زند و برآمدگی روی بدن ایجاد می‌شود. این تغییر محل عضو بدن، موجب تورم یا پارگی می‌شود. فتق در مکان‌های مختلف بدن از جمله ناف، ران و کشاله ران می‌تواند رخ دهد. احساس سنگینی در محل برآمدگی، ضعف و فشار در ناحیه فتق و درد و تورم در اطراف بیضه‌ها از جمله علائم فتق به شمار می‌آیند.

عفونت مجاری ادراری

کلیه‌ها، مثانه، حالب‌ها و مجرای ادرار، سیستم ادراری را تشکیل می‌دهند. زمانی که باکتری‌ها در هر یک از این قسمت‌ها بیش از حد رشد کنند، باعث بروز عفونت ادراری می‌شوند. عفونت ادراری بیشتر، مثانه را تحت تاثیر قرار داده و باعث بروز مشکل سیستیت یا التهاب مثانه می‌شود. البته باید در نظر داشت التهاب مثانه ممکن است به دلایل دیگری به جز عفونت ادراری رخ دهد. به عنوان مثال علت التهاب مثانه می‌تواند واکنش به دارو، پرتودرمانی یا واکنش به مواد شیمیایی موجود در محصولات باشد. عفونت ادراری علاوه بر درد شدید در لگن، می‌تواند علائم دیگری مانند ترشح از آلت تناسلی، ادرار دردناک و درد بیضه داشته باشد.

علت درد شدید لگن در مردان

عفونت در لگن مشکلات متفاوتی به همراه دارد که یکی از آن‌ها به وجود آمدن آبسه در شکم است. آبسه لگن در مردان ، حفره‌ای پر از چرک و عفونت است که در کنار یا داخل کبد، کلیه‌ها، بین مثانه و راست روده یا دیگر اندام داخلی به وجود می‌آید. یکی از علت درد شدید لگن در مردان وجود آبسه ناشی از عفونت می‌تواند باشد.

بیماری‌های مقاربتی

عفونت مقاربتی از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود که در برخی موارد هیچ علائمی ندارد. علت درد لگن در مردان می‌تواند ناشی از این عفونت باشد که موجب ابتلا به بیماری‌های سوزاک یا کلامیدیا است.

آپاندیسیت

التهاب آپاندیس باعث آپاندیسیت و بروز درد شدید در اطراف ناف و لگن می‌شود. آپاندیس یک کیسه کوچک است که در قسمت اول روده بزرگ قرار دارد. درد آپاندیسیت به سرعت به قسمت‌های مختلف شکم سرایت کرده و ممکن است فرد دچار علائم دیگری مانند تب، بی‌اشتهایی، استفراغ، ورم در شکم و بی‌حالی شود.

سنگ کلیه

وجود سنگ در کلیه و مجرای ادراری، باعث بروز درد در لگن مردان می‌شود. سنگ کلیه با دارو و در برخی موارد با جراحی رفع می‌شود. سنگ کلیه در برخی موارد علائمی ندارد. درد در پهلو و پشت و زیر دنده، ادرار دردناک، تکرر ادرار، ادرار خونی، ادرار کدر و تیره و… از جمله نشانه‌های سنگ کلیه است.

سندرم روده تحریک‌پذیر

این بیماری یک نوع اختلال گوارشی است که بر عملکرد روده تاثیر می‌گذارد. سندرم روده تحریک‌پذیر باعث مشکل گوارشی و درد لگن و شکم می‌شود. از دیگر علائم این بیماری عبارت‌اند از:

• گرفتگی؛
  • اسهال یا یبوست؛
  • نفخ؛
  • مخاط سفید در مدفوع؛

عصب پودندال

باسن و ناحیه آلت تناسلی به عصبی به نام پودندال متصل هستند. آسیب دیدن لگن و گیر افتادن عصب پودندال باعث بروز درد شدیدی در لگن می‌شود. این درد ممکن است در هنگام نشستن بدتر شود. علاوه بر درد لگن، علائم دیگری مانند بی‌حسی، تکرر ادرار، میل ناگهانی به ادرار، رابطه جنسی دردناک و اختلال در نعوظ از مشکلاتی است که با آسیب دیدن این عصب برای فرد ممکن است به وجود می‌آید. علاوه بر مواردی که توضیح داده شد، علت درد استخوان لگن سمت چپ در مردان نیز می‌تواند ناشی از مشکلاتی مانند تاندونیت، پارگی لابرال، آسیب ماهیچه مرکزی، گیر افتادگی لگن و آرتروز باشد.

مطالعه بیشتر:‌ علائم آرتروز لگن کدامند؟

تشخیص علت درد لگن در مردان

برای تشخیص دقیق علت درد لگن، حتما باید پزشک متخصص لگن مراجعه کرد. برخی از مشکلاتی که باعث بروز درد لگن می‌شوند خطرناک است. به همین علت ضروری است در صورت داشتن درد در لگن و هریک از علائمی که بیان کردیم، به دکتر متخصص مراجعه کنید. دکتر برای تشخیص علت دقیق درد لگن، در مورد نوع درد و علائم دیگری که فرد دچار آن است، سوال می‌کند. جزئیاتی مانند شدت و محل دقیق درد شما، سابقه داشتن این نوع درد در فرد و چه چیزی درد را بهتر می‌کند، در تشخیص علت به پزشک کمک می‌کند. همچنین تاریخچه پزشکی فرد باید توسط متخصص بررسی شود تا با توجه به آن بتوان علت اصلی مشکل را یافت. در کنار معاینه جسمی، بررسی علائم و پرونده پزشکی، ممکن است نیاز باشد آزمایش‌های دیگری مانند آزمایش خون برای تشخیص علت دقیق مشکل انجام دهید.

علت درد استخوان لگن سمت چپ در مردان

پیشگیری از درد لگن در مردان

با اینکه از برخی مشکلات درد لگن در مردان نمی‌توان جلوگیری کرد، اما با رعایت مواردی می‌توان احتمال ابتلا به این مشکل را کاهش داد.

• رعایت نکات ایمنی در رابطه جنسی: همانطور که بیان کردیم یکی از علت‌های درد لگن در مردان، عفونت‌های مقاربتی است. به همین علت با رعایت مسائل بهداشتی و نکات حفاظتی، می‌توان از ابتلا به این مشکل جلوگیری کرد.
  • درمان مشکلات گوارش: یبوست و تحریک‌پذیری روده از دیگر مواردی است که باعث ایجاد مشکل درد در لگن می‌شود. اگر مستعد مشکلات گوارشی هستید، حتما دارو و دستورالعمل‌های مراقبت از خود را رعایت کنید.
  • جلوگیری از کم‌آبی: یکی از علت‌های به وجود آمدن سنگ کلیه و مثانه، کم آبی بدن است. با نوشیدن کافی مایعات می‌توان از ابتلا به سنگ کلیه و مثانه جلوگیری کرد. در صورتی که علت درد لگن، سنگ کلیه و مثانه تشخیص داده شود، با نوشیدن آب می‌توان به بهبود این بیماری کمک کرد.
  • انجام آزمایش‌های دوره‌ای: سرطان روده بزرگ و پروستات یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌ها در مردان است. با انجام غربالگری منظم می‌توان در صورت ابتلا به این بیماری‌ها، آن را در مراحل اولیه شناسایی و برای درمان اقدام کرد و مانع از پیشرفت آن شد.

درمان درد لگن در مردان

برای درمان درد لگن در مردان باید حتما طبق توصیه‌های پزشک عمل کرد. برای درمان بیشتر این مشکلات، داروهای خاص تجویز می‌شود. درمان درد لگن سمت چپ در مردان با توجه به نوع مشکل متفاوت است. در برخی موارد مانند گیر افتادگی لگن، پروستاتیت، نفخ و آپاندیسیت، ممکن است جراحی به عنوان یک راهکار درمانی پیشنهاد شود. گاهی با استراحت کامل و انجام فیزیوتراپی، می‌توان علت این مشکل را درمان کرد. ممکن است دکتر در کنار درمان دارویی، موارد دیگری مانند نوشیدن و خوردن غذاهای خاص را توصیه کند. ضمن اینکه می‌توانید از راهکار درمان خانگی درد لگن در مردان ، استفاده کرده و به روال بهبودی سرعت ببخشید؛ البته در صورتی که پزشک شما مجوز این کار را صادر کند.

مطالعه بیشتر:‌ درمان شکستگی لگن بدون جراحی در سالمندان

کلام آخر

درد لگن می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های مختلفی باشد که در این متن توضیح دادیم. تشخیص دقیق این مشکل باید حتما توسط دکتر متخصص صورت بگیرد. این درد می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری ساده و در برخی موارد خطرناک باشد که جان فرد را به خطر می‌اندازد. به همین علت بسیار مهم است که در صورت داشتن درد در این ناحیه، در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه شود. با تشخیص به موقع و اقدام سریع برای درمان، می‌توان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.