علت درد لگن در زنان و روش های پیشگیری و درمان آن

درد لگن در زنان

درد لگن در زنان یکی از علت‌های مهم مراجعه آن‌ها به پزشکان مختلف است. معمولا دردهایی که در نواحی خاصی از بدن رخ می‌دهند، می‌توانند علت‌های متفاوت یا خاصی داشته باشند. به طور کلی درد لگن از قسمت‌های پایین بدن یعنی زیر شکم آغاز می‌شود و سپس لگن، کشاله ران و برخی مواقع پاها را نیز درگیر خود می‌کند. اگر دچار درد لگن هستید و این موضوع شما را نگران کرده است، توصیه می‌کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید و بعد از آن حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درد لگن در زنان نشانه چیست؟

درد لگن در خانم‌ها می‌تواند نشان دهنده یک بیماری ساده، یک بیماری پیچیده یا انجام حرکت‌های غیرعادی توسط فرد باشد. درد در لگن زنان نشان می‌دهد که در اندام‌هایی که مربوط به تولیدمثل هستند مشکلی وجود دارد. مهم‌ترین مسئله این است که بیمارانی که از درد در ناحیه لگن رنج می‌برند، نباید از کنار آن ساده عبور کنند. هر نشانه‌ای را زیر ذره‌بین ببرند و با متخصصان در این زمینه مشورت کنند. وقتی یک درد کوچک در لگن که علت‌های مختلفی دارد در همان ابتدا پیگیری شود و درمان نیز توسط متخصص صورت بگیرد، در این صورت بهبودی سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

احساس درد لگن در زنان چگونه است؟

برخی فکر می‌کنند که درد لگن در زن‌ها همیشه به صورت دائمی است. اما این دیدگاه درستی نیست. پدیده درد چه در ناحیه لگن و چه در قسمت‌های مختلف بدن می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. درد در لگن زنان می‌تواند به صورت خفیف، شدید، مزمن یا دوره‌ای باشد. این تقسیم‌بندی نشان می‌دهد نوع درد، مرکز درد و علت آن می‌تواند از فردی به فرد دیگر نیز متفاوت باشد. وقتی درد مزمن باشد، حداقل شش ماه بیمار در نواحی لگن، کمر و زیر شکم درد احساس می‌کند. شروع درد می‌تواند با شدت کم و کوتاه‌مدت باشد و به مرور زمان به شدت آن افزوده شود.

درد لگن در برخی ممکن است فقط به هنگام فعالیت افزایش یابد، برخی از بیماران حتی به هنگام خواب و استراحت نیز در ناحیه لگن خود درد را احساس می‌کنند. برخی از بیمارانی که درد لگن دارند ممکن است دردشان خود به خود و بعد از مدتی برطرف شود، اما برای برخی از افراد برطرف کردن درد لگن نیازمند دارودرمانی، ورزش‌درمانی و حتی عمل جراحی است.

علت درد لگن در زنان

هر دردی علتی دارد که نباید ساده از کنار آن‌ها عبور کرد. اگر علت درد لگن در زنان به موقع تشخیص داده شود، طول دوره درمان و تحمل درد نیز کاهش پیدا می‌کند. علت این ناراحتی در قسمت لگن زنان می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که به شرح زیر است.

وجود کیست تخمدان

علت درد لگن و کشاله ران در زنان معمولا به دلیل وجود کیست تخمدان است. کیست تخمدان به کیستی گفته می‌شود که در آن مایعات وجود دارد. ممکن است این کیست در داخل تخمدان یا در سطح آن به مرور زمان ایجاد شود.

التهاب آپاندیس

معمولا زمانی که آپاندیس دچار التهاب شود، فرد درد لگن را نیز تجربه می‌کند. البته این‌طور نیست که صددرصد افرادی که دچار التهاب آپاندیس می‌شوند، لگن درد می‌گیرند، اما این نوع درد در بین این افراد رایج است.

علت درد لگن و کشاله ران در زنانابتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر

در صورتی که یک خانم از مشکلات گوارشی مختلف مانند اسهال، یبوست و نفخ رنج ببرد؛ یعنی دچار سندروم روده تحریک‌پذیر است. درد شکم این افراد معمولا به لگن نیز می‌رسد و همین موضوع زندگی را برای بیمار سخت می‌کند.

وجود سنگ کلیه

سنگ کلیه یک پدیده دردناک در بدن است. سنگ‌های کلیه از مقداری نمک و مواد معدنی تشکیل می‌شوند. وقتی تعداد آن‌ها زیاد باشند یا بزرگ شوند، بیمار درد قابل توجهی را در زیر شکم و لگن تجربه می‌کند.

وجود عفونت در دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری یکی از موارد مهمی است که باعث درد لگن در زنان می‌شود. در واقع احساس درد استخوان لگن در زنان یکی از علائم وجود عفونت در دستگاه ادراری است که باید آن را جدی گرفت.

بیماری آرتروز لگن

یکی از دلایل وجود درد مزمن در قسمت لگن زنان می‌تواند به بیماری آرتروز مربوط باشد. در این بیماری مفاصل لگن دچار التهاب می‌شوند. در صورتی که افراد رژیم غذایی سالمی نداشته باشند و از انجام ورزش‌های مختلفی که برای سلامت استخوان‌ها مفید است خودداری کنند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری خواهند بود.

تومور فیبروئید

یکی از علت‌های مهم درد لگن در خانم‌ها مربوط به تومورهایی است که داخل رحم یا دیواره‌های آن به وجود می‌آیند. طبق تحقیقات انجام شده دهه ۳۰ و ۴۰ زندگی ابتلا به این تومورها شایع‌تر است. اما معمولا رشد آن‌ها نگرانی زیادی به همراه ندارد چرا که با دارو و مراقبت‌هایی از طرف بیمار این تومورها از بین می‌روند.


مطالعه بیشتر : علت درد لگن و کمر چیست و چگونه درمان می شود؟


علائم درد شدید در ناحیه لگن زنان

امروزه بسیاری از خانم‌ها با درد لگن روبرو می‌شوند. این درد به‌صورت مزمن و ناگهانی ظاهر شده و بر عملکرد روزمره آنها تأثیر می‌گذارد. تشخیص صحیح و درمان مناسب این درد از اهمیت بسیاری برخوردار است. از علائم درد شدید در ناحیه لگن می‌توان به وجود التهاب‌، تومور، یا دیسمنوره اشاره کرد. همچنین، اختلالات عضلانی و اسکلتی، مشکلات روحی و استرس در ایجاد این دردها نقش دارند.

درد لگن سمت چپ در زنان نشانه چیست؟

گاهی اوقات درد لگن در زنان فقط در سمت چپ شکل می‌گیرد که می‌تواند علت‌های متفاوتی از آن مواردی که ذکر کردیم داشته باشند. از این رو افراد در صورت احساس درد در قسمت چپ لگن خود باید به پزشک متخصص مراجعه کنند تا علت آن به صورت دقیق تشخیص داده شود. مهم‌ترین این علت‌ها به شرح زیر هستند:

وجود التهاب در ناحیه لگن

التهاب در ناحیه لگن یکی از بیماری‌هایی است که باعث ایجاد درد در سمت چپ لگن زنان می‌شود. باکتری‌های مختلفی به عنوان عامل اساسی این بیماری شناخته می‌شوند. علت‌های این بیماری به شرح زیر هستند:

  • رابطه جنسی در سن کم و غیر ایمن
  • شستشوی پی‌درپی و غیراصولی واژن
  • قرار دادن دستگاهی به نام (IUD) دخل رحم

آسیب دیدن و کشیده شدن عضلات

اگر در سمت چپ لگن خود احساس درد می‌کنید این موضوع می‌تواند به دلیل کشیده شدن عضلات باشد. کشیده شدن عضله می‌تواند در نتیجه یک فشار و حرکت ورزشی غیراصولی صورت بگیرد. در قسمت داخلی ران عضلاتی به نام ادکتورها وجود دارد که در صورت کشیده شدن عضلات فشار خفیف تا شدیدی به لگن فرد وارد می‌کند.

درد لگن در دوران بارداری

یکی از عوامل مهم درد لگن در سمت چپ به بارداری مربوط می‌شود. در دوران بارداری ربات گرد برای اینکه وزن اضافی بدن را تحمل کند، دچار کشیدگی می‌شود. این موضوع درد در ناحیه لگن، قسمت چپ آن و کشاله ران را به وجود می‌آورد. درد لگن در سمت چپ در دوران بارداری با حرکت کردن، نشستن و بلند شدن از روی صندلی، حتی عطسه و سرفه کردن نیز ایجاد می‌شود. معمولا این موضوع بعد از پایان دوران بارداری در زنان به اتمام می‌رسد.

علت درد لگن در زنان یائسهدیسک کمر در زنان

یک علت درد شدید لگن در زنان به خصوص در سمت چپ لگن مربوط به دیسک کمر است. درد دیسک کمر به صورت تیز است. بیمار از این شکایت می‌کند که درد از کمر شروع می‌شود و به سمت لگن و حتی ساق پایین پا کشیده می‌شود یا تیر می‌کشد. دیسک کمر و به دنبال آن تحمل درد در ناحیه سمت چپ لگن می‌تواند به دلایل زیر ایجاد شود:

  • افزایش وزن
  • بالا رفتن سن
  • وارد شدن یک فشار ناگهانی به کمر به دلیل حمل وسایل سنگین
  • نشستن طولانی مدت روی صندلی‌های غیراصولی
  • ایستادن بیش از اندازه
  • فشار و افزایش وزن در دوران بارداری

علت درد لگن سمت راست در زنان

درد لگن در سمت راست بدن زنان دلایل گوناگونی داشته و نیاز به بررسی دقیق توسط پزشک دارد! اما برخی از علت درد لگن در زنان که بسیار رایج‌اند عبارت‌اند از:

  • عفونت‌ها: التهاب‌ها و عفونت‌های زنانه مانند التهاب تخمدان، التهاب لگن، یا عفونت‌های ادراری
  • آسیب‌های رحمی: تومورها، پلیپ‌ها
  • مشکلات تخمدان: اختلالات تخمدان مانند تشکیل کیست‌ یا افزایش حجم
  • عوامل گوارشی: آپاندیسیت، کیست هیداتید و یا مشکلات روده‌ای
  • درد عضلات و اسکلتی: تنش یا آسیب به عضلات و اسکلت لگن

علت درد لگن در زنان یائسه

این موضوع اغلب به تغییرات هورمونی در این دوره زندگی مربوط است. در ادامه به برخی از علل احتمالی درد لگن در زنان یائسه اشاره می‌کنیم:

  • خشکی و تغییرات در مخاط زنانه: با کاهش سطوح هورمون‌های مرتبط با تخمدان‌ها همچون استروژن در دوران یائسگی، مخاط زنانه کمتر و خشک‌تر شده که می‌تواند به درد لگن و ناراحتی در زمان فعالیت جنسی منجر می‌شود
  • تغییرات در عضلات لگن و حوض: کاهش سطوح هورمونی ممکن است به فرسودگی عضلات لگن منجر شود. این تغییرات می‌توانند به درد لگن و آلت تناسلی زنان یائسه منجر شود
  • مشکلات اختلالات تخمدان: اختلالات تخمدان مانند کیست‌های تخمدان
  • آتروفی و لخته‌شدن بافت‌ها: در دوران یائسگی، بافت‌های زنانه با کاهش استروژن تغییر می‌کنند که ممکن است به آتروفی (کمبود جریان خون و کاهش ضخامت بافت‌ها) و لخته‌شدن بافت‌ها منجر شود
  • بیماری‌های یائسگی: برخی بیماری‌ها که معمولاً در دوران یائسگی افزایش می‌یابند، مانند اختلالات استخوانی مثل اُستئوپروزیس که می‌تواند به درد لگن در زنان یائسه مرتبط باشد

نشانه های گرفتگی لگن در یائسگی کدامند؟

گرفتگی لگن یکی از مشکلاتی است که بسیاری از زنان در دوران یائسگی با آن مواجه خواهند شد و مهم‌ترین علت درد استخوان لگن در زنان است.  نشانه‌های گرفتگی لگن عبارت‌اند از:

  • درد یا ناراحتی: گرفتگی لگن ممکن است با درد یا ناراحتی در منطقه لگن همراه باشد
  • علائم جنسی: زنان ممکن است در طول فعالیت جنسی علائمی مانند درد و خشکی در ناحیه تناسلی را تجربه کنند
  • عدم کنترل در ناحیه تناسلی: مشکلات در کنترل ادرار
  • خونریزی: این خونریزی معمولاً ناشی از آسیب به بافت‌ها یا تغییرات در رحم است
  • تغییرات در اندازه و شکل رحم: گرفتگی لگن ممکن است باعث تغییرات در اندازه و شکل رحم شود که توسط پزشک تشخیص داده خواهد شد

عدم رسیدگی به درد لگن در یائسگی چه عوارضی دارد؟

عدم درمان درد لگن در دوران یائسگی می‌تواند عوارض جدی برای سلامت زنان به دنبال داشته باشد. این درد نشانه مشکلات جدی است که اگر به‌درستی تشخیص داده و درمان نشود، منجر به بیماری‌های خطرناک خواهد شد. در ضمن، اگر درد لگن ناشی از عفونت‌ها نادیده گرفته شود، می‌تواند در تشخیص سایر بیماری‌ها خلل ایجاد کند.

تشخیص علت درد لگن در زنان

همان‌طور که گفتیم علت‌های مختلفی دست به دست هم می‌دهند تا یک خانم درد در نواحی مختلف لگن خود را احساس کند. تشخیص علت دقیق درد با پزشک متخصص است. پزشکان از روش‌های زیر به دنبال شناسایی عوامل تأثیرگذار درد لگن در زنان هستند:

بررسی فیزیکی لگن

پزشک در ابتدا لگن بیمار را بررسی می‌کند. در این نوع از بررسی‌ها پزشک طبق تجربه و آشنایی کاملی که با ساختار لگن دارد به دنبال تغییر شکل، وجود عفونت یا عضلاتی است که به معاینه واکنش نشان می‌دهند.

سونوگرافی لگن

بعد از معاینه فیزیکی، وقتی علت درد مشخص نشد، پزشک متخصص، سونوگرافی را تجویز می‌کند. در این روش عواملی چون کیست تخمدان، توده‌ها و رحم بیمار بررسی می‌شود. پزشک با بررسی نتیجه سونوگرافی درمان را در بیمار آغاز می‌کند.

آزمایش خون و ادرار

یکی از آزمایش‌هایی که معمولا پزشکان برای اطمینان دقیق از علت درد در ناحیه لگن تجویز می‌کنند، آزمایش خون و ادرار است. این آزمایش‌ها وجود عفونت‌ها و بیماری را در بیمار نشان می‌دهد. اینکه کدام آزمایش را برای تشخیص علت درد لگن برای شما تجویز شود به پزشک متخصص شما و نحوه تشخیص او برمی‌گردد.

پیشگیری از درد لگن در زنان

خوشبختانه درد لگن در خانم‌ها قابل پیشگیری است. یعنی خانم‌ها می‌توانند با رعایت یک سری از نکات مانع از بروز این بیماری دردناک در خود شوند. پیشگیری‌های لازم را در این موارد اجرا کنید:

  • سیگار نکشید چرا که سیگار عامل مهمی در سرطان مثانه و گردنه رحم است.
  • در هنگام نزدیکی اصول بهداشتی را رعایت کنید. تک همسری نقش مهمی در پیشگیری از درد لگن در زنان دارد.
  • روش‌های پیشگیری از بارداری را جدی بگیرید.
  • برای رفع بو و تمیز کردن واژن از دوش واژن استفاده نکنید. این نوع از شستشو خطر احتمال عفونت، التهاب‌ها و مشکلات بارداری را به وجود می‌آورد.

درمان درد لگن در زنان

درد لگن در زنان علت‌های مختلفی دارد به همین دلیل متخصصان از روش‌های درمانی متفاوتی استفاده می‌کنند. مهم‌ترین روش‌های درمان درد لگن به شرح زیر هستند:

دارودرمانی

طبق نوع بیماری پزشک تشخیص می‌دهد که بیمارش باید از داروها برای کاهش و برطرف کردن درد لگن خود استفاده کند. از رایجترین انواع قرص برای درد استخوان لگن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داروهای تسکین دهنده درد: ایبوپروفن، آسپرین، استامینوفن
  • داروهای هورمونی: قرص‌های ضدبارداری
  • داروهای ضدافسردگی: آمی‌تریپتیلین، نورتریپتیلین
  • آنتی‌بیوتیک‌ها

علت درد شدید لگن در زنان

یک نکته مهمی را باید در رابطه با داروهای هورمونی بدانید. علت درد لگن در زنان یائسه به دلیل تغییرات هورمونی رخ می‌دهد. به همین دلیل داروهای هورمونی بیشتر برای این افراد تجویز می‌شود.

درمان‌های فیزیکی

درمان‌های فیزیکی مربوط به انجام حرکات ورزشی خاص برای درمان و کاهش درد در ناحیه لگن است. ممکن است فیزیوتراپ از علم پزشکی نیز برای بهبود درد استفاده کند. این نوع از درمان توسط فیزیوتراپ انجام می‌شود که به شرح زیر است:

  • تمرینات ورزشی کششی
  • ماساژ نواحی دردناک
  • تحریک الکتریکی عصب

تزریق داروهای بی‌حسی

ممکن است پزشک تشخیص دهد که درد شما با تزریق داروهای بی‌حسی کاهش پیدا می‌کند. از این رو در نقطه‌ای خاص، از داروی بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند. افراد زیادی هستند که با این نوع از تزریق اعلام می‌کنند درد لگنشان به شدت کاهش پیدا کرده است.

تکنیک‌های روان‌درمانی

برخی از افراد مشکلات جسمی ندارند؛ اما در ناحیه لگن خود احساس درد می‌کنند. این درد می‌تواند خفیف و حتی بسیار شدید باشد. پزشک تشخیص می‌دهد که علت درد لگن در برخی از زنان مربوط به مشکلات روحی و روانی است و منشأ جسمی ندارد.

از این رو شما را به روانپزشک یا روان‌شناس ارجاع می‌دهد. این نوع از متخصصان از روش‌های درمانی، رفتاردرمانی و در موارد حادتر از دارودرمانی نیز استفاده می‌کنند. وقتی مشکلات روحی و روانی این زنان حل شود، درد لگن آن‌ها نیز به مرور زمان از بین می‌رود.

عمل‌های جراحی

معمولا پزشکان سعی می‌کنند با روش‌های درمانی ذکر شده مشکل درد لگن در فرد را برطرف کنند. اما گاهی اوقات این روش‌ها جواب نمی‌دهد و درد بیمار نیز کم نمی‌شود. از این رو پزشک با توجه به علت درد لگن در زن‌ها از عمل‌های جراحی مختلف استفاده می‌کند. مهم‌ترین و پرعوارض‌ترین عمل‌های جراحی که مربوط به بیماری‌های زنان و از علت‌های درد لگن است به شرح زیر هستند:

  • هیسترکتومی (برداشتن رحم)
  • سالپنژکتومی (برداشتن لوله‌های فاروپ)
  • اووفورکتومی (برداشتن تخمدان‌ها)

درمان‌های خانگی

درمان خانگی درد لگن در زنان نیز وجود دارد. زمانی درمان‌های خانگی مؤثر هستند که درد لگن سطحی و گذرا باشد. مهم‌ترین درمان‌های خانگی برای رفع درد در قسمت لگن زنان به شرح زیر هستند:

  • استفاده از کیسه آب گرم و سرد
  • استفاده از دمنوش‌های کاهش التهاب مانند دمنوش زنجبیل یا دارچین
  • یوگا با شدت کم
  • استفاده از داروهای کاهش التهاب و درد

چه زمانی درد لگن در زنان جدی است و باید به پزشک مراجعه کنند؟

درد لگن در زنان، به‌خصوص در دوران یائسگی، ممکن است نشانه مسائل جدی باشد. زمانی که درد در لگن با شدت بالا همراه با علائم دیگر نظیر خونریزی غیرطبیعی، تغییر در رنگ و بوی مایع تناسلی، تب، لرز، یا دیگر علائم ناراحت‌کننده همراه باشد، ممکن است نشانه بیماری‌های جدی مثل عفونت‌ و تومور باشد؛ بنابراین اگر به طور مداوم این درد را حس می‌کنید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی درد لگن در زنان، علت‌ها و روش‌های درمانی مختلف آن پرداختیم. مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید مسئله پیشگیری و درمان به موقع دردهای لگنی است. این دو نکته به شما کمک می‌کند که به مرحله جراحی و تحمل عوارض سنگین آن وارد نشوید. مراجعه به موقع به پزشک و دقت در پیشگیری از دردهای لگنی نقش مهمی در کاهش هزینه‌های درمانی نیز به همراه خواهد داشت.

 


دریافت نوبت از : کلینیک فوق تخصصی لگن