بورسیت سپتیک چیست؟ آیا قابل درمان است؟

بورسیت سپتیک

بورسیت سپتیک حاصل التهاب بورس‌ها بر اثر عفونت است. این بیماری در نواحی مختلف بدن نظیر زانو، آرنج و… دیده می‌شود و اغلب در بورس‌های سطحی (نزدیک به پوست) رخ می‌دهد. عارضه بورسیت سپتیک ممکن است مزمن، عود کننده یا حاد باشد. از این‌رو باید به موقع تشخیص داده شود و بیمار تحت درمان قرار گیرد. بنابراین اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این باره هستید، تا پایان همراه ما باشید.

علائم بورسیت سپتیک کدامند؟

بیماری بورسیت سپتیک علائم مختلفی نظیر درد در ناحیه بورس‌ها، تب و حساسیت موضعی، سفتی مفصل و تورم از خود نشان می‌دهد. در صورتیکه بورس عفونی نزدیک به پوست باشد، ممکن است سطح پوست شما در آن ناحیه گرم و متورم شود و رنگ آن مایل به قرمز شود. در مقابل اگر این عارضه، بورس‌های عمیق‌تر (دورتر از سطح پوست) را درگیر کند، احتمال اینکه پوست شما در آن ناحیه قرمز و متورم شود، کمتر خواهد بود. در کنار موارد ذکر شده، فرد مبتلا به بورسیت عفونی، ممکن است احساس خستگی و بی‌حالی کند و همانطور که گفته شد؛ پوست ناحیه مربوطه نسبت به سایر نواحی، دمای بالاتری خواهد داشت؛ پس با لمس این نقطه از بدن گرمای بیشتری احساس می‌شود. همچنین لرز به همراه تب بالا در موارد وخیم به سراغ این بیماران خواهد آمد.

دلایل ابتلا به عارضه بورسیت سپتیک

از جمله شایع‌ترین علل ابتلا به عارضه بورسیت سپتیک، حرکات تکراری است. انجام برخی فعالیت‌ها به طور مداوم نظیر برداشتن و حمل اجسام سنگین، بازی با توپ بیسبال و پرتاب آن و… سبب بروز این بیماری می‌شود. علاوه بر آن، وارد کردن فشار به قسمت خاصی از بدن برای ساعت‌های متمادی (مانند زانو زدن بدون وقفه) در نهایت منجر به بورسیت عفونی خواهد شد.

مطالعه بیشتر: بورسیت اولکرانون چیست و چگونه درمان می شود؟

بورسیت عفونی

مورد بعدی که نسبت به دو علت نام برده شده نادرتر است؛ ابتلا به عارضه التهاب بورس‌ها به واسطه جراحات و عفونت‌های ناشی از آن است و به نوعی درصد احتمال رخداد پایینی دارد.

به‌طور کلی فعالیت‌هایی سبب تحرک بیش از حد مفاصل شده یا فشار بالای بدان وارد کند، درصد ابتلا به بورسیت عفونی را افزایش خواهد داد. برخی از بیماری‌ها عبارت‌اند از:

• باغبانی و بیلزنی
  • گلف و تنیس
  • بیس‌بال
  • ساز زدن
  • نجاری
  • رنگ آمیزی
  • همچنین بر اثر برخی بیماری‌ها مانند آرتروز، نقرس و روماتیسم مفصلی و… به دلیل تجمع کریستال‌های زائد در مفاصل، به تدریج التهاب و در نهایت بورسیت سپتیک رخ می‌دهد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با آرتروز یا ساییدگی مچ دست و درمان آن

روش های تشخیص بورسیت سپتیک

پزشکان برای تشخیص عارضه بورسیت عفونی، فاکتورهای مختلفی را در نظر می‌گیرند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، سابقه پزشکی بیمار است. علائم این بیماری با اغلب عارضه‌ها مشترک است و به نوعی کار تشخیص را سخت‌تر می‌سازد؛ به همین خاطر انجام برخی آزمایشات برای تشخیص قطعی لازم خواهد بود.

یکی از این آزمایش‌ها آسپیراسیون بورسی نام دارد که در این روش، با استفاده از یک سوزن نازک مقداری از مایع بورس را برداشته و مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهند. چنانچه در نمونه برداشته شده آثاری از انواع مختلف میکروارگانیسم‌ها یا باکتری‌های بیماری‌زا باشد، وجود عارضه مذکور تایید خواهد شد.

برداشتن نمونه مایع بورسی برای بررسی‌های لازم، مزایای دیگر هم دارد و آن کاهش فشارهای ناشی از تورم بورس است. همچنین وجود سایر  بیماری‌ها نظیر نقرس و آرتریت و… نیز بررسی می‌شود. در آخر هم با انجام ام آر آی (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی)، سونوگرافی، سی اسکن و… تاییدات لازم صورت می‌گیرد.

آزمایشات لازم جهت تشخیص بورسیت سپتیک در جدول زیر آورده شده است.

نام آزمایش هدف از آزمایش
ام آر آی و سونوگرافی تشخیص بورس‌های متورم
آزمایش خون بررسی درصد عفونت
آسپیراسیون (نمونه برداری از مایعات) تشخیص عفونت در ناحیه هدف

معرفی راه های درمان بورسیت سپتیک

راهکارهای مختلفی برای درمان بورسیت سپتیک در علم پزشکی مطرح است که به چند دسته دارویی، خانگی، جراحی و غیرتهاجمی تقسیم بندی می‌شوند. در ادامه قصد داریم گلچینی از رایج‌ترین روش‌های درمانی را خدمت شما عزیزان شرح دهیم تا علاوه بر افزایش اطلاعات در این باره، نسبت به انجام اقدامات مناسب و به موقع هوشیار شوید.

فیزیوتراپی

یکی دیگر از روش‌های غیرتهاجمی و متداول که اغلب پزشکان پیش از انجام جراحی و… برای بیماران خود تجویز می‌کنند، فیزیوتراپی است. این روش عوارض جانبی چندانی ندارد و در تسکین درد و کنترل روند بیماری، نقش بزرگی ایفا می‌کند. فیزیوتراپیست‌ها با توجه به ناحیه بیماری و وضعیت بدنی فرد، روش‌های مختلفی را برای بهبود هر شخص در نظر می‌گیرند و تعداد جلسات مورد نیاز را تخمین می‌زنند.

جراحی

آخرین روش و به نوعی راهکار قطعی مقابله با این بیماری، جراحی است. اغلب پزشکان سعی دارند با تجویز روش‌های غیر جراحی، تا حد ممکن این عارضه را کنترل و درمان کنند. با این وجود گاهی روش‌های گفته شده پاسخگو نبوده و بیمار نیاز به جراحی خواهد داشت. شاید برایتان سوال باشد که چه زمانی پزشک تصمیم قطعی خود را برای جراحی می‌گیرد؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که وقتی آنتی بیوتیک‌ها از شدت عفونت نکاهند و فیزیوتراپی و سایر شیوه‌ها قادر به جلوگیری از پیشرفت بیماری نباشند، تنها راه باقی مانده جراحی خواهد بود.

تزریق کورتیکواستروئید

کورتیکواستروئید به عنوان یک داروی ضد التهاب، در کاهش درد و تورم بورس‌های عفونی نقش موثری ایفا می‌کند. تزریق کورتیکواستروئید ممکن است عوارض جانبی بالقوه‌ای نظیر تحلیل بافت ناحیه درمانی را داشته باشد؛ اما در هر صورت به عنوان یک روش غیرتهاجمی شناخته شده و در مواردی براساس تشخیص پزشکان، نسبت به سایر شیوه‌های درمانی رجحان دارد.

مطالعه بیشتر: علت درد مفاصل چیست

عارضه بورسیت سپتیک

مصرف آنتی بیوتیک‌ها

تجویز آنتی بیوتیک به افرادی که دچار بورسیت سپتیک شده‌اند، به عنوان یک روش رایج برای کاهش عفونت و کنترل بیماری به شمار می‌رود. همچنین اگر این عارضه در مراحل اولیه بوده و پیشرفت چندانی نداشته باشد، آنتی بیوتیک‌ها قادر به رفع عفونت آن نیز خواهند بود. در ضمن لازم به ذکر است که اغلب داروهای تجویزی برای بورسیت عفونی، از نوع خوراکی و تزریقی هستند. همچنین داروهایی مانند ایبوپروفن و آسپرین نیز در کاهش درد و التهاب موثر بوده و ممکن است پزشک، این دو مورد را هم در نسخه دارویی شما قید کند.

روش‌های خانگی

از اول تا پایان روند درمان بورسیت عفونی، برخی روش‌های درمانی خانگی در تسکین درد و مقابله با پیشرفت آن موثر هستند. از این‌رو ممکن است پزشک در کنار تجویز دارو یا فیزیوتراپی، برخی روش‌های خانگی را هم توصیه کند.

• استفاده از کمپرس آب سرد یا یخ: قرار دادن کمپرس آب سرد یا یخ بر ناحیه‌ای که ملتهب شده سبب کاهش کاهش التهاب و تورم آن می‌شود.
  • استراحت‌های کوتاه و متوالی: اگر حین کار احساس درد و ناراحتی به سراغتان آمد، پیشنهاد می‌کنیم که چند دقیقه‌ای دست نگه دارید و با استراحت، درد خود را التیام بخشید.
  • ورزش کردن: برخی ورزش‌ها نظیر شنا کردن علاوه بر کاهش شدت تورم، سبب تسکین درد شما خواهند شد.

توصیه های مهم برای بیماران مبتلا به بیماری بورسیت سپتیک

اگر خوشبختانه تا به الان گرفتار این عارضه نشده‌اید، بهتر است با رعایت چند نکته ساده، از ابتلا در آینده هم پیشگیری کنید. همچنین در ادامه چند توصیه مهم برای آن دسته از عزیزانی داریم که درگیر بیماری بورسیت سپتیک شده‌اند و در جستجوی راه حلی برای کنترل و کاهش دردهای ناشی از آن هستند.

در وهله اول خطاب به افرادی که درگیر این بیماری نیستند باید بگوییم که پیش از ورزش، حتما بدن خود را گرم کنید. در صورت انجام کارهای تکراری، تایم‌های استراحت را هم در نظر داشته باشید. هنگام نشستن و ایستادن، استاندارد‌های مربوطه را رعایت کنید و از مواضع غیر استاندارد خودداری کنید. اگر حین انجام فعالیتی احساس درد در ناحیه زانو یا آرنج داشتید، بهتر است کار را برای مدتی متوقف کنید.

با این حال اگر تمام نکات را در طول زندگی خود رعایت کردید؛ اما روزی با علائم زیر مواجه شدید، توصیه می‌کنیم که حتما در اولین فرصت به پزشک مراجعه کرده و تحت مراقبت‌های درمانی قرار بگیرید:

• پیشرفت بیماری و عدم بهبود عارضه با مراقبت و درمان خانگی
  • وجود قرمزی یا تورم در ناحیه مربوطه
  • توده یا برآمدگی غیر طبیعی بر روی مفصل آسیب دیده
  • تب و لرز شدید یا تعریق شبانه

حال اگر روزی به عارضه بورسیت عفونی مبتلا شدیم، چه باید کرد؟

1. حتما در تمام جلسات درمانی خود شرکت کرده و به توصیه‌های پزشک معالج عمل کنید.
    2. داروها را به موقع مصرف کنید و در زمان‌های مورد نیاز است استراحت کنید.
    3. اگر نظر متخصص این بود که باید جراحی شوید، بهتر است از انجام این کار سر باز نزنید.
    4. برای التیام درد خود پیش از فعالیت‌های مختلف نظیر ورزش، دویدن و… بدن خود را کمی گرم کنید.

در این مطلب به بررسی علل بروز عارضه بورسیت سپتیک پرداختیم و دانستیم که چه عواملی سبب تشدید یا بهبود این بیماری می‌شوند. امیدواریم نهایت استفاده را از مطالعه این مقاله برده و پاسخ سوالات موجود در ذهن خود را یافته باشید. با این حال اگر همچنان پرسش یا نقطه نظری پیرامون این بیماری دارید، یا روش بهتری برای کاهش درد ناشی آن می‌شناسید، حتما در بخش کامنت‌ها با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، صمیمانه سپاسگزاریم.