بهترین روش‌های درمان پا و زانوی پرانتزی

هزینه درمان پای پرانتزی در بزرگسالان-

پای پرانتزی در کودکان زیر 3 سال امری طبیعی است که معمولاً خودبه‌خود برطرف می‌شود؛ اما درمان پای پرانتزی کودکان بزرگتر و بزرگسالان چگونه است؟ بریس و ویتامین D، درمان‌های رایجی برای کودکان به شمار می‌روند و بزرگسالان نیز می‌توانند درد خود را با روش‌هایی مانند حرکات اصلاحی و ماساژدرمانی کاهش دهند. ما در این مقاله به این درمان‌های رایج خواهیم پرداخت؛ بنابراین، اگر سلامت پاهایتان برایتان مهم است، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

بهترین سن برای درمان پای پرانتزی چند سالگی است؟

پاهای خمیده قطعاً باعث می‌شوند که اعتمادبه‌نفس پایینی داشته باشید و زمانی که برای مدتی طولانی راه می‌روید یا می‌ایستید، ممکن است احساس درد کنید. خوشبختانه، با روش جدید درمان پای پرانتزی که با نام استئوتومی شناخته می‌شود، می‌توانید با پاهایی صاف، به‌صورت طبیعی راه بروید.

البته پرانتزی بودن پاهای کودکان تا سن 2.5 تا 3 سالگی طبیعی است. البته اگر میزان پرانتزی بودن یک پا بیشتر از پای دیگر نباشد، می‌توان آن را طبیعی محسوب کرد. متخصصان توصیه می‌کنند، پیش از سن 20 الی 25 سالگی اقدام به درمان پای پرانتزی کنید؛ در غیر این صورت، درد پاها افزایش خواهد یافت و به بیماری آرتروز مبتلا خواهید شد.

اگر افراد، پیش از سنین ذکرشده، اقدام به درمان کنند، می‌توانند بدون هیچ مشکلی همانند دیگران ورزش کنند. بهتر است بدانید، تغییرات غضروف بعد از 25 سالگی غیر قابل بازگشت است و فرد نمی‌تواند همانند دیگران ورزش کند. درمان، تنها به او کمک خواهد کرد تا درد کمتری را احساس کند و پاهایی صاف داشته باشد.


مطالعه بیشتر: دلیل داغی کف پا چیست؟


درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی

یکی از سؤالات متداول بیماران از کلینیک ارتوپدی نیاوران این است که چگونه می‌توان پاهای پرانتزی را بدون جراحی درمان کرد؟ جواب به شدت پرانتزی بودن پاها، سن فرد و عوامل مختلف دیگر بستگی دارد. اطلاعات گمراه‌کننده بسیاری درباره اصلاح پای پرانتزی در بزرگسالان وجود دارد؛ بنابراین، بهتر است به مطب پزشکان معتبر ارتوپدی مراجعه کنید؛ زیرا، تنها دکتر ارتوپد پا می‌توان جوابی دقیق به شما ارائه دهد.

اگر می‌خواهید پاهای پرانتزی خود را بدون جراحی درمان کنید، چند روش وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. البته اگر دچار پای پرانتزی شدید نباشید، این روش‌ها می‌توانند به شما کمک کنند. حرکات اصلاحی و فیزیوتراپی می‌توانند در صاف کردن پاهای پرانتزی متوسط یا خفیف، تأثیرگذار باشند.

درمان پای پرانتزی در بزرگسالان با لیزر

بهتر است بدانید، با لیزر نمی‌توان پای پرانتزی را درمان کرد. اگر استخوان یا مفاصل شما دچار التهاب یا تورم شده است یا تخریب استخوان یا سابیدگی غضروف شروع شده است، لیزر، درمان مناسبی برای این موارد است و می‌تواند برخی از عوارض آن‌ها مانند درد را کاهش دهد. برخی از پزشکان ارتوپد به افرادی که پیش‌تر اقدام به درمان پای پرانتزی با جراحی کرده‌اند، درمان با لیزر را در کنار فیزیوتراپی توصیه می‌کنند تا سرعت بهبود پای پرانتزی افزایش یابد.

اصلاح پای پرانتزی در بزرگسالان

درمان پرانتزی پا با حرکات اصلاحی و فیزیوتراپی

اگر می‌خواهید پاهای پرانتزی خود را بدون جراحی درمان کنید، از تمرینات فیزیوتراپی شروع کنید. به خاطر داشته باشید، چند جلسه فیزیوتراپی یا چند حرکت اصلاحی، نمی‌توانند حالت پرانتزی پاهایتان را به‌آسانی و در سریع‌ترین زمان ممکن رفع کنند. حرکات اصلاحی پای پرانتزی و فیزیوتراپی، می‌توانند در بلندمدت، شدت این بیماری را کاهش دهند. به عبارت دیگر، در صورتی نتیجه مورد نظر خود را مشاهده خواهید کرد که پشتکار و صبوری را فراموش نکنید. برخی از تمرینات مؤثر بر پای پرانتزی عبارت‌اند از:

یک دمبل را با پاهایتان بلند کنید

به پشت دراز بکشید و زانوهایتان را خم کنید. یک دمبل 4.5 کیلوگرمی را بین پاهای خود قرار دهید. پاهای خود را به هم فشار دهید و دمبل را نگه دارید. سپس پاهای خود را به سمت بیرون دراز کنید و به عقب برگردانید. مطمئن شوید هنگام عقب برگشتن، پاشنه‌های پا با لگن برخورد می‌کند. زمانی که پاهایتان قوی‌تر شدند، از دمبلی با وزن بیشتر استفاده کنید. اگر این حرکت دردناک است و شما را خسته می‌کند، آن را انجام ندهید.

ماهیچه نزدیک‌کننده خود را قوی‌تر کنید

این ماهیچه درون ران شما قرار دارد. هر چه این ماهیچه قوی‌تر شود، احتمال بهبود حالت پرانتزی پاهایتان افزایش می‌یابد. زمان نشستن، پاها، مچ‌ها و زانوها را تا جایی که می‌توانید به یکدیگر نزدیک کنید و آن‌ها را نگه دارید. روش‌های دیگری نیز برای قوی‌تر کردن ماهیچه نزدیک‌کننده وجود دارند.

برای مثال، به پهلو دراز بکشید. سپس سر خود را با یک دست نگه دارید و دست دیگر را در مقابل خود برای حفظ تعادل قرار دهید. در مرحله بعدی، یک پا را روی پای دیگر قرار دهید. نفس بکشید و زمانی که پا را به سمت بالا بلند می‌کنید، بازدم کنید. به پهلوی دیگر دراز بکشید و این مراحل را چند بار تکرار کنید.

پیلاتس و یوگا را برای افزایش انعطاف‌پذیری و کاهش خمیدگی پاها انجام دهید

اگر از بند یوگا استفاده کنید، می‌توانید حرکات را آسان‌تر انجام دهید. در ابتدا ممکن است، دشوار به نظر برسند؛ ولی هر چه بیشتر این حرکات را انجام دهید، قوی‌تر خواهید شد و به‌تبع آن، این حرکات آسان به نظر خواهند رسید. ما پیلاتس و یوگا را یک یا دو بار در روز توصیه می‌کنیم. حرکت صورت گاو و خم به جلو در یوگا و حرکت دست بالارین و گرد شدن به بالا در پیلاتس در درمان پای پرانتزی تأثیرگذار هستند.

درمان پای پرانتزی با کفش‌های طبی

اگر پاهایی به شکل پرانتز دارید، به احتمال زیاد، نمی‌توانید به‌خوبی راه بروید و همیشه احساس درد می‌کنید. پزشکان ارتوپد توصیه می‌کنند از کفش طبی استفاده کنید تا درد را کاهش یابد و پای پرانتزی درمان شود؛ زیرا کفش طبی اجازه نمی‌دهد فشار زیادی به پاها وارد شود. اگر به‌صورت مدام از این کفش‌ها استفاده کنید، سرعت درمان پای پرانتزی افزایش خواهد یافت.

پیش از اینکه اقدام به خرید کفش یا کفی طبی کنید، حتما به مطب پزشک مراجعه کنید و نظر او را جویا شوید. همچنین از خریدن کفش‌های ارزان که استانداردهای لازم در تولید آن‌ها رعایت نشده است، خودداری کنید؛ زیرا، این کفش‌ها می‌توانند حالت پرانتزی پاهایتان را بدتر کنند.

روش جدید درمان پای پرانتزی

سایر روش‌های درمان پای پرانتزی بدون جراحی

علاوه بر روش‌های گفته شده، روش‌های دیگری نیز ممکن است در درمان این بیماری تأثیرگذار باشند. البته ما به شما توصیه می‌کنیم حتما به پزشک ارتوپد مراجعه کنید تا او درمانی با توجه دلیل پرانتزی شدن پاها برای شما تجویز کند. سایر روش‌ها برای درمان پای پرانتزی بدون جراحی عبارت‌اند از:

  • اگر به دلیل بیماری‌هایی مانند نرمی استخوان، بلونت و پاژه به بیماری پای پرانتزی دچار شده‌اید، تنها کافی است این بیماری‌ها را درمان کنید تا خمیدگی پاها نیز برطرف شود.
  • گاهی کمبود ویتامین‌ها یکی از دلایل پرانتزی شدن پاهاست. پزشک ارتوپد با تجویز داروها و مکمل‌ها در کنار سایر روش‌های درمانی می‌تواند این بیماری را درمان کند.
  • بریس یا ارتوز نیز ممکن است در درمان پاهای پرانتزی تأثیرگذار باشد. پزشک ارتوپد به شما توصیه خواهید کرد از بریس هنگام انجام حرکات اصلاحی استفاده کنید. بریس به زانوها کمک می‌کند در حالت صاف قرار گیرند. بریس معمولا به کودکان بیشتر از بزرگسالان توصیه می‌شود.
  • ماساژدرمانی نیز می‌تواند عوارض پای پرانتزی را کاهش دهد. به خاطر داشته باشید، تنها چند جلسه ماساژدرمانی کافی نیست. با ماساژدرمانی می‌توانید عضلاتی را که به علت پای پرانتزی بیش از حد کار می‌کنند، درمان کنید. متخصصین عضلات پاها را در ماساژدرمانی هدف قرار می‌دهند. زمانی که به پشت خود دراز کشیده‌اید، متخصصین به شما کمک می‌کنند پاها را به جلو و عقب ببرید و آن‌ها را مقابل سینه خود نگه دارید. خم کردن زانو به‌مدت حداقل 5 دقیقه در هر جلسه ماساژ توصیه می‌شود.

بهترین متخصص زانو در تهران


درمان پای پرانتزی با جراحی

با یک پزشک ارتوپد درباره جراحی صحبت کنید. پزشک برای بررسی محل و شدت بدشکلی، عکسبرداری با اشعه ایکس را تجویز خواهد کرد. سپس بهترین نوع جراحی را به شما پیشنهاد خواهد کرد. برای درمان پای پرانتزی درجه متوسط، یک صفحه یا میله درون پایتان قرار می‌گیرد تا استخوان‌ها را تثبیت کند. در درجات شدیدتر، پین‌های خارجی استخوان‌های شما را به بریس خارج از پا متصل می‌کند. این جراحی همان جراحی استئوتومی است.
استئوتومی شامل بریدن استخوان‌ها برای تغییرشکل و تنظیم مجدد آن‌ها در صورت رشد غیرعادی است. در بیشتر جراحی‌های استئوتومی، شکل استخوان درشت نی یا همان استخوان ساق پا که در زیر زانو قرار داد، تغییر داده می‌شود. در برخی اوقات، شکل استخوان ران بالای زانو نیز تغییر داده می‌شود. این جراحی، قد بیماران را به اندازه 1.3 سانتی‌متر افزایش می‌دهد. اگر به علت پرانتزی بودن پاها، یک پا کوتاه‌تر از دیگری است، پزشک جراحی افزایش قد را توصیه خواهد کرد.

جراحی استئوتومی که جدیدترین روش عمل پای پرانتزی به شمار می‌رود، معمولا یک ساعت طول می‌کشد. بیشتر بیماران فقط یک شب در بیمارستان می‌مانند. حتما دستورات پزشک را برای به دست آوردن دوباره قدرت تحرک خود رعایت کنید. بیشتر افراد می‌توانند در همان روز جراحی با کمترین درد یا با هیچ دردی راه بروند. درد زانو معمولا در کمتر از دو روز برطرف می‌شود؛ ولی برای بهبودی کامل از این جراحی، حداقل 2 ماه زمان نیاز است.

اصلاح تدریجی با فیکساتورهای خارجی (ثابت‌کننده قابل تنظیم) نیز جراحی دیگری برای درمان حالت پرانتزی پاهاست. جراح استخوان‌ها را برش می‌دهد و آن‌ها را به فیکساتورهای خارجی با کمک سیم‌ها و پین‌ها متصل می‌کند. زمانی که این فیکستورها در محل خود قرار دارند، بیمار می‌تواند تمام فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهد. پزشک عکس‌های اشعه ایکس را بررسی می‌کند و گاهی ممکن است زمان حذف فیکساتورها را برای دستیابی به نتیجه‌ای بهتر تغییر دهد. پس از اصلاح پرانتزی بودن پاها، فیکساتورها در اتاق عمل برداشته می‌شوند.

سخن آخر

بسیاری از بیماران از ما می‌پرسند کدام درمان برای من بهترین است؟ بهتر است بدانید، انتخاب بهترین درمان به عوامل بسیاری مانند دلیل بیماری، شدت بیماری و تفاوت قد پاها بستگی دارد؛ بنابراین، ما به شما توصیه می‌کنیم حتما به مطب ارتوپدی ماهر یا کلینیک ارتوپدی نیاوران مراجعه کنید تا زانوها و پاهایتان توسط پزشک بررسی شود و بهترین درمان به شما پیشنهاد شود. پزشکان این کلینک مطمئن می‌شوند تمام گزینه‌های موجود برای درمان را درک کرده‌اید و درمان را با توجه به نیازهای شما انتخاب می‌کنند.

بهتر است هر چه سریع‌تر اقدام به درمان پای پرانتزی کنید؛ زیرا، اگر غضروف‌ها غیر قابل بازگشت شوند یا شدت این بیماری افزایش یابد، جراحی استئوتومی تنها روش برای درمان آن خواهد بود. پزشکان کلینیک ارتوپدی نیاوران به شما کمک خواهند کرد تا با بهترین روش درمان به بهترین نتیجه ممکن دست یابید. برای اطلاع از هزینه درمان پای پرانتزی در بزرگسالان در کلینیک ارتوپدی نیاوران، بهتر است با شماره‌های درج‌شده در سایت تماس بگیرید و سؤالات خود را بپرسید.