انگشت چکشی پا چیست و چگونه درمان می شود؟

انگشت چکشی پا

اگر پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند یا نوک تیز را به حفظ سلامت پاهای خود ترجیح می‌دهید، باید بدانید که چکشی شدن انگشت پا در کمین شما است. این ناهنجاری باعث ایجاد خمیدگی در انگشت‌ها شده و در مواردی درد زیادی برایتان ایجاد خواهد کرد. درد و ناراحتی این آسیب، می‌تواند راه رفتن شما را مختل کند تا جایی که برای همیشه کفش‌های پاشنه بلند یا نوک تیز خود را کنار بگذارید. اما بهتر است این کار را قبل از آنکه دیر شود، انجام دهید.

در این مقاله از سایت کلینیک نیاوران به بررسی ناهنجاری انگشت چکشی پا پرداخته‌ایم. اگر شما هم با این ناهنجاری سروکار دارید یا می‌خواهید از آن در امان بمانید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

انگشت چکشی پا چیست؟

انگشت چکشی پا یک ناهنجاری در پا است که در اثر بهم ‌خوردن تعادل طبیعی عضلات، تاندون‌ها و رباط‌های اطراف انگشتان پا که آن را صاف نگه می‌دارند، اتفاق می‌افتد. نوع کفشی که می‌پوشید، ساختار پا، جراحت یا برخی بیماری‌ها می‌توانند در بروز این بیماری نقش داشته باشند.

جلوی پای انسان دارای پنج انگشت است که هرکدام سه مفصل در خود دارند، البته به جز انگشت شست پا که دو مفصل دارد. هنگامی که مفصل انگشت‌ها دچار خمیدگی شود، آسیب انگشت چکشی ایجاد شده است. در یک حالت از انگشت چکشی پا، یک خمیدگی غیرطبیعی در مفصل میانی انگشت اتفاق می‌افتد. حالت دیگر این ناهنجاری، خمیدگی در مفصل نزدیک به ناخن انگشت ایجاد می‌شود. انگشت چکشی معمولاً در انگشت دوم، سوم و چهارم پا رخ می‌دهد و در بیشتر موارد با تعویض کفش می‌توان درد و ناراحتی ناشی از این آسیب را تا حد زیادی کاهش داد.

علائم و نشانه‌های انگشت چکشی چیست؟

انگشت چکشی پا خود را به صورت یک خمیدگی غیرمعمول در یک یا چند انگشت پا نشان می‌دهد. خمیدگی که معمولاً در مفصل انگشت‌ها اتفاق می‌افتد و می‌تواند باعث ایجاد درد و ناراحتی برای فرد هنگام تکان دادن پا شود. همچنین ممکن است در پای خود میخچه یا پینه ببینید که در اثر سایش پا به کفش به وجود می‌آید.


مطالعه بیشتر:  دررفتگی مفصل مچ پا و روش های درمان آن


علت ایجاد انگشت چکشی پا

علت انگشت چکشی پا معمولاً به موارد زیر مربوط می‌شود:

نوع کفش: پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند یا کفش‌هایی که باریک هستند و فضای کمی در قسمت انگشت‌ها دارند، باعث می‌شود انگشتان پا در کفش صاف نباشند. در نتیجه انگشت‌ها در کفش خم شده و ممکن است حتی هنگامی که کفش نپوشیده‌اید، انگشت‌تان خم شود.

جراحت: وارد شدن ضربه یا هرگونه جراحت که باعث شکستگی، فشار و خم‌شدن انگشت پا شود، می‌تواند باعث بروز بیماری انگشت چکشی پا شود.

تعادل غیرطبیعی عضلات انگشت: هنگامی که عضلات انگشت پا تعادل طبیعی نداشته باشند، ثبات ناحیه کف و انگشتان پا از بین می‌رود. در نتیجه ممکن است برخی عضلات بیشتر منقبض باشند. این شرایط در مجموع باعث بروز انگشت چکشی پا می‌شود.

علت انگشت چکشی پا

علاوه بر این عوامل لازم است بدانید انگشت چکشی در افراد با سنین بالاتر بیشتر دیده می‌شود. همچنین این آسیب در زنان بیشتر از مردان مشاهده می‌شود. کسانی که انگشت دوم آنها بلندتر از بقیه انگشت‌ها است، در خطر بیشتری برای بروز این آسیب قرار دارند. علاوه بر اینها، ابتلا به بیماری‌هایی مثل دیابت و آرتیت هم زمینه مساعدی برای ابتلا به انگشت چکشی فراهم می‌کنند. ضمن اینکه نباید از عامل وراثت هم در ابتلا به آن غافل شد.

نحوه تشخیص انگشت چکشی

معمولاً پزشک با نگاه به انگشت شما و دیدن وضعیت خمیده آن می‌تواند بروز انگشتان چکشی پا را تشخیص دهد. با این حال پزشک برخی ارزیابی‌های فیزیکی را انجام می‌دهد تا بررسی کند آیا انگشت شما انعطاف لازم را دارد یا سفت و سخت شده است؟ پاسخ این سؤال به همراه اطلاعات دیگری که از ارزیابی به دست می‌آید، به پزشک کمک می‌کند رویکرد درمانی مناسبی برای شما در نظر بگیرد.


مطالعه بیشتر:  اسکن کف پا ، کاربرد و فواید آن


علاوه بر ارزیابی فیزیکی، پزشک شما ممکن است انجام رادیولوژی را هم تجویز کند. رادیولوژی به پزشک کمک می‌کند اطلاعات دقیق‌تری در مورد آسیب ایجادشده و شدت آن به دست آورد. علاوه بر اینها ممکن است برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند یا افرادی که کاهش حس را در پاهای خود تجربه می‌کنند، آزمایش‌های بیشتری تجویز شود تا اگر عدم تعادل در انگشت‌ها به خاطر مشکلات عصبی به وجود آمده، علت دقیق آن مشخص شود.

روش‌های پیشگیری و درمان انگشت چکشی پا

در مراحل اولیه بروز انگشت چکشی پا هنگامی که انگشت هنوز انعطاف‌پذیر است، اقدامات درمانی ساده‌ای برای آن در نظر گرفته می‌شود. این اقدامات شامل درمان‌های خانگی و ورزش می‌شود. اما در مواردی که درمان‌های ساده تأثیری نداشته باشند، احتمالاً پزشک انجام عمل جراحی را تجویز می‌کند.


مطالعه بیشتر: درمان انگشت چکشی پا در کلینیک فوق تخصصی پا و مچ پا


هنگامی که پزشک شما بروز انگشت چکشی پا را تشخیص داد، ابتدا توصیه‌هایی برای تغییر در سبک زندگی و برداشتن فشارهای احتمالی از روی انگشت‌های پا به شما ارائه خواهد کرد. این توصیه‌ها شامل انتخاب کفش مناسب و انجام ورزش‌های مخصوص پا می‌شود. علاوه بر این ممکن است استفاده از روش‌های درمانی فیزیوتراپی برای شما در نظر گرفته شود. در فیزیوتراپی درمانگر تمرین‌های خاصی را با شما کار می‌کند که به برطرف ‌شدن ناهنجاری پا کمک می‌کند. علاوه بر این برخی روش‌های الکترونیکی هم برای کاهش درد و التهاب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درمان انگشت چکشی پا

در صورتی که مفصل انگشت شما سفت شده و امکان حرکت را از انگشت سلب کرده باشد، همچنین در مواردی که درمان‌های غیرتهاجمی برای انگشت چکشی پا تأثیری نداشته باشند، پزشک احتمالاً انجام عمل جراحی را تجویز می‌کند. البته عمل‌های جراحی متفاوتی برای این کار وجود دارد که بسته به نوع آسیب و شدت آن یکی انتخاب می‌شود.


مطالعه بیشتر: درمان انگشت چکشی پا در کلینیک فوق تخصصی فیزیوتراپی


در مواردی که انگشت انعطاف لازم را دارد، ناهنجاری با کشیدن و بلندتر کردن تاندونی که تعادل پا را بهم زده، برطرف می‌شود. در برخی موارد هم پزشک باید طی عمل جراحی یکی از تاندون‌ها را از قسمت زیرین پا به قسمت‌های بالاتر بیاورد تا انگشت صاف شود. همچنین در مواردی که انگشت پا کاملاً سفت شده و حرکت نمی‌کند، نوعی از جراحی استفاده می‌شود که در آن پزشک قسمتی از استخوان انگشت را در مفصل موردنظر بریده و سپس با استفاده از یک پین دو قسمت مفصل را بهم متصل می‌کند.

درمان خانگی انگشت چکشی پا

برای درمان انگشت چکشی پا اولین قدم پوشیدن کفش مناسب است. پوشیدن کفش پاشنه کوتاه و کفش‌هایی که فضای مناسبی برای انگشتان داشته و از مواد قابل انعطافی برخوردار هستند، به بهبود ناهنجاری انگشت پا کمک می‌کنند. برای راحتی کفش مراقب باشید حتماً یک فضای خالی در حد تقریباً یک سانتی‌متر بین انگشت شست پای شما و نوک کفش وجود داشته باشد. ایجاد فضای کافی برای انگشت‌ها نقش مهمی در بهبود این آسیب و کاهش درد و ناراحتی شما خواهد داشت.

در صورتی که پای شما در اثر چکشی شدن انگشت، دچار میخچه شده، بهتر است از پدهای بدون نسخه برای برداشتن آن استفاده نکنید. این کار باید تحت‌نظر پزشک انجام شود، زیرا ممکن است باعث ایجاد عفونت در انگشت پای شما شود. عفونت پا هم معمولاً به سختی درمان می‌شود، به خصوص اگر مبتلا به دیابت باشید.

درمان انگشت چکشی با ورزش

ورزش‌های مشخصی وجود دارند که می‌توانند عضلات پای شما را کشش داده و آنها را تقویت کنند. پزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد انگشت پای خود را به آرامی کشش دهید یا با استفاده از انگشت خود اقدام به برداشتن اجسام کوچک کنید. تمرین دیگری که در این زمینه برای تقویت عضلات کف پا کاربرد دارد، جمع‌کردن حوله به کمک انگشت پا است. برای انجام این تمرین هم کافی است یک حوله را زیر پای خود بیندازید و سعی کنید با انگشتان خود آن را جمع کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی انگشت چکشی پا و درمان آن پرداختیم. این آسیب معمولاً در اثر پوشیدن کفش نامناسب ایجاد می‌شود اما برخی عوامل زمینه‌ای هم در شکل‌گیری آن نقش دارند. جراحت و مشکلات ژنتیکی هم از جمله عوامل بروز آن هستند. در حالی که اصلاح سبک زندگی و پوشیدن کفش‌های استاندارد تا حد زیادی این آسیب را بهبود می‌دهد، در مواردی ممکن است برای درمان نیاز به انجام عمل جراحی باشد. اما در موارد دیگر ورزش و فیزیوتراپی برای درمان آن کافی است.