...
  • نوبت دهی از شنبه تا پنج شنبه ( ۸صبح الی ۱۰ شب ) ۰۲۱۲۶۱۲۲۶۲۶
    نوبت دهی ۲۴ ساعته و روزهای تعطیل ۰۹۰۱۹۰۹۲۶۳۰
نیاوران کلینیک خدمات کلینیک کلینیک فوق تخصصی دیسک کمر و گردن

کلینیک فوق تخصصی دیسک کمر و گردن

فتق دیسک کمر که ما در اصطلاح عامیانه به آن دیسک کمر می‌گوییم به مشکلی اشاره دارد که در آن یکی از بالشتک‌هایی که بین مهره‌های ستون فقرات وجود دارند دچار بیرون‌زدگی شده باشد. متاسفانه امروزه با توجه به وجود بی‌تحرکی در سبک زندگی بسیاری از افراد، فتق دیسک ستون فقرات به بیماری شایعی تبدیل شده است. اما پیشرفت‌های پزشکی چند دهه اخیر تاکنون توانسته است تا حدود زیادی بیماران مبتلا به دردهای مزمن کمری و گردنی را یاری رساند. ما نیز در مجموعه کلینیک نیاوران از جمله کلینیک درد و کلینیک دیسک کمر و گردن سعی داریم تا با معرفی بهترین دکتر متخصص دیسک کمر و متخصص کمر درد تهران در بهترین کلینیک فوق تخصصی دیسک کمر و گردن به شما بیماران عزیز کمک کنیم.
کلینیک نیاوران با مجموعه‌ای از پزشکان متخصص در زمینه‌های مختلف از جمله درمان دیسک کمر بدون جراحی، درمان پارگی دیسک کمر، درمان دیسک کمر با لیزر، درمان آرتروز کمر و درمان آرتروز گردن به هموطنان عزیز خدمت‌رسانی می‌کند.

چه خدماتی در کلینیک فوق تخصصی دیسک کمر و گردن ارائه می‌شود؟

در کلینیک فوق تخصصی دیسک کمر و گردن نیاوران شما می‌توانید انواع دردهای موثر بر روی ستون فقرات کمری و گردنی که ناشی از مشکلات مختلف، به‌خصوص بیرون زدگی دیسک است را درمان کنید. همان‌طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین علل ایجاد درد در ناحیه کمر، فتق دیسک بین مهره‌های ستون فقرات است. در مجموعه ما می‌توانید با بهترین جراح کمر در ایران مشورت کرده و مناسب‌ترین شیوه درمانی را جهت رفع مشکلاتی مانند آرتروز و دیسک برای خود انتخاب کنید. ضمن این که می‌توانید از مشاوره‌های تخصصی بهترین پزشکان فوق تخصص کمر درد تهران در زمینه عمل لیزری دیسک کمر نیز بهره‌مند شوید.

برای مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.کلینیک نیاوران

تلفن : 2626 2612 (021) – 9092630 (0901)

فتق دیسک ستون فقرات

دیسک ستون فقرات دارای یک مرکز ژله‌ای نرم و یک قسمت بیرونی سفت‌تر است. به بخش نرم دیسک هسته و به لایه سفت بیرونی آن آنولوس گفته می‌شود. فشرده شدن دیسک یا پارگی دیسک هنگامی ایجاد می‌شود که مقداری از بخش هسته از طریق پارگی ایجاد شده در لایه بیرونی از ناحیه حلقوی ستون فقرات بیرون زده باشد.
فتق دیسک می‌تواند در هر بخشی از ستون فقرات رخ دهد و اعصاب مجاور خود را تحریک کند. بسته به جایی که دیسک دچار فتق شده است؛ درد، بی حسی یا ضعف در بازو یا پا ایجاد می‌شود. همچنین بسیاری از افراد مبتلا به دیسک کمر هیچ علامتی ندارند.
خوشبختانه برای رفع این مشکل معمولاً جراحی لازم نیست. ما در کلینیک نیاوران استفاده از تکنیک‌های درمان دیسک کمر بدون جراحی را به بیشتر بیماران خود پیشنهاد می‌کنیم.

 


 

مطالعه بیشتر: برای دیسک کمر به چه دکتری مراجعه کنیم؟

 


ستون فقرات از مجموعه‌ای از استخوان‌های متصل به هم به نام مهره‌ها تشکیل شده است. دیسک ترکیبی از بافت‌های همبند قوی است که یک مهره را روی مهره دیگر نگه می‌دارد و به عنوان کوسن بین مهره‌ها عمل می‌کند. هرچه پیرتر می‌شوید، مرکز دیسک ممکن است مقداری از آب خود را از دست داده و خشک‌تر شود. خشکی دیسک باعث می‌شود این کوسن در کنترل فشارهای وارده بر روی ستون فقرات کارایی کمتری داشته باشد. این ناتوانی گاهی باعث ایجاد پارگی در لایه خارجی دیسک و جابه‌جایی هسته آن می‌شود. به این حالت فتق دیسک یا پارگی دیسک گفته می‌شود.

ستون فقرات
متخصص ستون فقرات

دیسک کمر می‌تواند روی اعصاب ستون فقرات فشار وارد کرده و باعث ایجاد درد، بی حسی، سوزن سوزن شدن یا ضعف پا شود. تقریباً بین 1 تا 2 درصد از کل افراد، معمولاً بین 30 تا 50 سالگی دچار عارضه‌ای به نام سیاتیک نیز می‌شوند.
بین 80 الی 90 درصد بیماران مبتلا به فتق دیسک، بدون جراحی بهبود می‌یابند. پزشک معمولاً در چند هفته اول استفاده از درمان‌های غیر جراحی را توصیه می‌کند. اگر درد پس از اتمام درمان همچنان ادامه داشته باشد و زندگی روزمره بیمار را تحت تاثیر قرار دهد؛ ممکن است جراحی توصیه شود.

متخصصان کلینیک فوق تخصصی دیسک کمر و گردن چه روش‌هایی را برای درمان توصیه می‌کنند؟

درمان‌های غیر جراحی

پزشک ممکن است در گام اول برای درمان مشکلات دیسک کمر و درد ناشی از فتق دیسک، روش‌های درمانی غیر جراحی از جمله استراحت کوتاه مدت، استفاده از داروهای ضد التهابی برای کاهش تورم، استفاده از داروهای ضد درد برای کنترل درد، فیزیوتراپی، ورزش درمانی یا تزریق استروئید اپیدورال را تجویز کند.
اگر به شما گفته شده است كه استراحت كنید؛ حتما دستورالعمل پزشك خود را در مورد مدت ماندن ماندن در رختخواب رعایت كنید. استراحت بیش از حد نیز ممکن است باعث ایجاد سفتی در مفاصل و ضعیف شدن عضلات شود. خود این عوامل باعث می‌شوند که انجام فعالیت‌های روزانه دشوار شود. ضمن این که پزشکان کلینیک فوق تخصصی دیسک کمر و گردن به کمک فیزیوتراپیست‌های حرفه‌ای به شما آموزش خواهند داد که چگونه استرس اضافی روی کمر را کاهش دهید.
اهداف درمان‌های غیر جراحی کاهش تحریک عصبی و بهبود وضعیت جسمی بیمار برای محافظت از ستون فقرات و افزایش عملکرد کلی بدن است. با این وجود اکثر بیماران مبتلا به فتق دیسک با رعایت یک برنامه مراقبتی سازمان‌یافته که ترکیبی از روش‌های درمانی گوناگون است؛ می‌توانند به زندگی عادی خود باز گردند.
برخی از روش‌های درمانی که پزشک ممکن است به عنوان خط اول درمان تجویز کند شامل روش‌های درمانی مانند سونوگرافی، تحریک الکتریکی و کمپرس گرم و سرد است؛ که برای کاهش درد و اسپاسم عضلانی کاربرد دارند. انجام این روش‌ها باعث می‌شود شروع برنامه ورزشی راحت‌تر شود. حرکات کششی ممکن است برای برخی از بیماران کاهش درد محدودی را ایجاد کند.
در ابتدا تمریناتی به بیمار آموزش داده می‌شود که حاوی حرکات کشش ملایم هستند. اما بعدها که درد بیمار کمتر شود، احتمالاً از تمرینات شدیدتری برای بهبود انعطاف‌پذیری، استحکام، استقامت و توانایی بازگشت به زندگی عادی استفاده می‌شود. فقط یادتان نرود که باید دستورالعمل‌های ورزشی را بلافاصله شروع کرده و با پیشرفت ریکاوری بدن، آنها را اصلاح کنید. یادگیری و ادامه ورزش کردن در منزل و انجام برنامه کششی بخش‌های مهمی از درمان هستند.

درمان‌های دارویی

داروهایی که برای کنترل درد استفاده می‌شوند، ضد درد یا همان مسکن نام دارند. بیشتر دردهای موثر بر روی ستون فقرات را می‌توان با استفاده از داروهای خارج از نسخه مانند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن یا استامینوفن درمان کرد. اگر درد مداوم و شدیدی دارید، پزشک ممکن است برای مدت کوتاهی داروهای مخدر برای‌تان تجویز کند. بعضی اوقات اما نه در اغلب موارد، دکتر شل کننده‌های عضلانی را تجویز می‌کند. با این وجود فقط باید داروهای مورد نیاز و تجویز شده توسط دکتر کمر درد را مصرف کنید. زیرا مصرف بیشتر این داروها به بهبودی سریع‌تر کمک نمی‌کند؛ و حتی ممکن است باعث عوارض جانبی ناخواسته مانند یبوست، خواب آلودگی و اعتیاد شود. تمام داروها را باید طبق دستورالعمل مصرف کنید. حتماً در مورد هر نوع دارویی که مصرف می‌کنید، حتی داروهای ساده و خارج از نسخه و مکمل‌ها با پزشک مشورت کنید.
داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) همان کارکرد مسکن‌ها را دارند و برای کاهش تورم و التهاباتی که در نتیجه فتق دیسک ایجاد می‌شوند، مفید هستند. این داروها شامل آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن و انواع داروهای تجویزی می‌باشند. اگر پزشک به شما داروی ضد التهابی داده است؛ باید مراقب عوارض جانبی آن مانند ناراحتی معده باشید. برای جلوگیری از ایجاد هرگونه مشکل احتمالی که با مصرف بلندمدت این داروها ایجاد می‌شوند؛ باید داروهای خارج از نسخه را حتما تحت نظر پزشک استفاده کنید.
داروهای دیگری نیز وجود دارند که خاصیت ضد التهابی داشته و برای درمان دیسک کمر و درمان کمر درد مفید هستند. داروهای کورتیکواستروئیدی که به صورت خوراکی یا تزریقی استفاده می‌شوند؛ به دلیل اثرات ضدالتهابی بسیار قدرتمند خود، گاهی اوقات برای درد شدید کمر و پا تجویز می‌شوند. کورتیکواستروئیدهایی مانند‌NSAID ها می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند. بنابراین باید در مورد خطرات و فواید مصرف این داروها با پزشک مشورت کنید. در صورت ابتلا به درد شدید پا، تزریق اپیدورال ممکن است توصیه شود. این روش درمانی به معنی تزریق کورتیکواستروئید به فضای اپیدورال (ناحیه اطراف عصب نخاعی) است که باید توسط پزشک متخصص انجام شود.

عمل جراحی

هدف از عمل دیسک کمر این است که دیسک مبتلا به فتق از فشار خارج شده و اعصاب فشرده شده به حالت عادی بازگردند. متداول‌ترین روش درمان دیسک کمر دیسککتومی یا دیسککتومی جزئی نامیده می‌شود که در آن بخشی از دیسک مبتلا به فتق برداشته می‌شود. برای مشاهده واضح دیسک گاهی اوقات لازم است که قسمت کوچکی از لایه استخوان پشت دیسک نیز برداشته شود. برخی از جراحان در مواردی از آندوسکوپ یا میکروسکوپ نیز استفاده می‌کنند.
اگر علامت اصلی در بدن شما به جای کمر درد، پا درد است؛ می‌توانید از نتایج جراحی انتظار خوبی داشته باشید. قبل از عمل، پزشک معاینه و آزمایشات تشخیصی خاصی را انجام می‌دهد تا مطمئن شود فتق دیسک در حال فشار آوردن بر روی عصب است و باعث درد شما می‌شود.
معاینه بدنی باید تست مثبت افزایش حساسیت سطح کف پای راست را نشان دهد. این افزایش حساسیت به شکل درد سیاتیک و احتمالاً ضعف عضلانی یا تغییرات رفلکس خود را نشان می‌دهد.

آزمایش‌های دیگری که می‌توانند به تشخیص کمک کنند و به وضوح فشرده شدن عصب را نشان دهند عبارتند از:

  •  تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)
  • سی تی اکسن
  •  سی تی مایلوگرافی

اگر جواب همه این تست‌ها مثبت باشد و پزشک اطمینان حاصل کند که مشکل تحت فشار بودن عصب دارید؛ احتمال تسکین قابل توجه درد پا پس از عمل جراحی تقریباً 90٪ است. اگرچه بعد از عمل نباید انتظار داشته باشید که به سرعت دردتان تسکین پیدا کند؛ اما باید بتوانید کم کم این درد را کنترل کنید و یک سبک زندگی عادی را از سر بگیرید.
اکثر بیماران بعد از دیسککتومی عوارضی نخواهند داشت؛ اما ممکن است برخی از بیماران مقداری خونریزی، عفونت یا آسیب عصبی را تجربه کنند. همچنین ممکن است دیسک دوباره دچار پارگی شده و علائم ایجاد کند. این اتفاق در کمتر از پنج درصد بیماران رخ می‌دهد و تقریبا نادر است.

مراقبت‌های بعد از عمل

بهتر است که از پزشک در مورد محدودیت‌های حرکتی بعد از عمل توصیه‌هایی را بخواهید. معمولاً پزشک توصیه می‌کند که بلافاصله پس از ریکاوری از بیهوشی از رختخواب بلند شوید و چند قدمی در اتاق راه بروید. بیشتر بیماران طی 24 ساعت بعد از عمل از بیمارستان مرخص می‌شوند. اما تا 4 هفته پس از مرخص شدن باید از رانندگی کردن، نشستن‌های طولانی مدت، بلند کردن اجسام بیش از حد سنگین و خم شدن به جلو خودداری کنند. برخی از بیماران بعد از عمل باید از یک برنامه توانبخشی تحت نظارت متخصص استفاده کنند. بهتر است از پزشک خود سوال کنید که آیا می‌توانید از ورزش کردن برای تقویت عضلات کمر و جلوگیری از عود مجدد دیسک کمر و گردن استفاده کنید یا خیر؟

چگونه می‌توانم متوجه شوم که آیا نیاز به عمل اورژانسی دارم یا خیر؟

به ندرت فتق دیسک روی اعصاب کنترل‌کننده مثانه و روده فشار وارد کرده و باعث از بین رفتن اختیار مثانه یا روده می‌شود. این حالت معمولاً با بی‌حسی و سوزن سوزن شدن در ناحیه کشاله ران یا دستگاه تناسلی همراه است؛ و یکی از معدود علائمی است که نشان می‌دهد شما نیاز دارید که برای درمان دیسک کمر سریعا مورد عمل جراحی قرار بگیرید. در صورت بروز چنین اتفاقی با پزشکان متخصص کلینیک فوق تخصصی دیسک کمر و گردن نیاوران تماس بگیرید.

درمان دیسک گردن و دیسک کمر با لیزر

همان‌طور که گفتیم، وقتی روی عصبی در بدن فشار وارد می‌شود؛ خود به خود درد و بی‌حسی به وجود می‌آید. در مورد ستون فقرات مشکلاتی مانند فتق دیسک یا تشکیل زائده استخوانی اغلب باعث ایجاد چنین حالتی می‌شود. سیاتیک نمونه‌ای از چنین شرایطی است. در این شرایط عصب سیاتیک تحت فشار قرار گرفته و منجر به درد کمر و پا می‌شود.
یکی از جدیدترین روش‌های درمان فتق دیسک، جراحی لیزری دیسک کمر و گردن است. در این روش پزشکان متخصص کلینیک فوق تخصصی دیسک کمر و گردن نیاوران با هدف تسکین درد از لیزر برای کمک به رفع فشار وارده بر روی عصب استفاده می‌کنند. عمل لیزر دیسک کمر تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. یعنی برای انجام آن فقط پوست و ماهیچه‌های اطراف کمر بی‌حس می‌شوند. گاهی ممکن است برای لیزر دیسک کمر به غیر از بی‌حسی موضعی نیاز باشد که بیمار به کمک داروی آرامبخش خوابانده شود.
یکی از روش‌های مورد مطالعه در مورد درمان دیسک کمر با لیزر، کاهش فشار دیسک از راه پوست به کمک لیزر (PLDD) نام دارد. در این روش با استفاده از لیزر قسمتی از بافت دیسک که بیرون زده و باعث فشار آوردن بر روی عصب شده است برداشته می‌شود.
در طول عمل PLDD، یک پروب کوچک حاوی لیزر از طریق پوست وارد بدن شده و با کمک فناوری تصویربرداری به سمت هسته دیسک آسیب دیده هدایت می‌شود. سپس با استفاده از انرژی لیزر بافت‌هایی که ممکن است روی عصب فشار بیاورند برداشته می‌شوند.

هزینه‌های درمان دیسک کمر و گردن

درمان دیسک گردن و کمر بنابر روش مورد استفاده برای درمان می‌تواند هزینه‌های متفاوتی داشته باشد. درمان‌های غیر جراحی معمولا دارای هزینه‌های جزئی اما متوالی هستند و هزینه کلی بنابر تعداد جلسات و روش مورد نظر دکتر دیسک کمر یا گردن بستگی دارد. این در حالی است که هزینه عمل دیسک کمر و گردن معمولا بیشتر است؛ ولی هزینه زمان از دست رفته کمتر خواهد بود. استفاده از بیمه‌های درمانی مختلف نیز در این زمینه اثرگذار است. همچنین هزینه‌های رفت و آمد و زمان نقاهت خود را نیز باید در نظر بگیرید.
در نهایت توجه کنید که درباره سلامتی خود بر اساس هزینه‌های احتمالی تصمیم نگیرید؛ و اجازه دهید که دکتر متخصص دیسک گردن یا جراح دیسک کمر، بر اساس تشخیص تخصصی خود، درمان پیشنهادی برای درمان درد کمر یا درمان درد گردن را ارائه کند.

جدیدترین روش درمان دیسک گردن چیست؟

یکی از جدیدترین روش‌های درمان فتق دیسک، جراحی لیزری دیسک کمر و گردن است.

چگونه از بهترین فوق تخصص دیسک گردن نیاوران کلینیک نوبت بگیرم؟

برای دریافت نوبت از شنبه تا پنج شنبه (۸ صبح الی ۱۰ شب) با شماره های 26122626(021) یا 09019092630 تماس بگیرید.

 

4 نظر در مورد “کلینیک فوق تخصصی دیسک کمر و گردن;

  1. سلام من عمل دیسک کمر داشتم و درد شدیدی رو در قسمت کشاله ران احساس می کنم. ممنون میشم راهنمایی کنید برای درد پا بعد از عمل دیسک کمر چه باید کرد؟

    1. سلام کاربر گرامی. برای کاهش درد پا پس از عمل دیسک کمر راهکار های زیر را به شما پیشنهاد می کنیم:
      تزریق دارو هایی مانند کورتون (این تزریق در مفاصل میان مهره ها انجام می شود)
      استفاده از روش های درمانی با الکتریسیته با شدت کم
      لیزر درمانی (در این روش عصب هایی که عامل به وجود آورنده درد هستند، توسط تابش اشعه لیزر از بین می روند)
      تمرینات فیزیوتراپی

    1. سلام کاربر گرامی.
      عوامل گوناگونی همچون زمین خوردن و وارد شدن ضربه به کمر، حرکاتی مانند بلند کردن اشیا، چرخش و … می توانند موجب ابتلا به بیماری دیسک کمر شوند. اما علت اصلی فتق دیسک کمر افزایش سن است که پس از 35 سالگی احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *