آرتروز زانو چیست و چه انواعی دارد؟

آرتروز زانو

آرتروز التهاب یک یا چند مفصل شماست. درد، تورم و سفتی از علائم اصلی آرتریت است. هر مفصلی در بدن ممکن است به این بیماری مبتلا شود؛ اما به صورت ویژه این مشکل در مفاصل زانو شایع است.

آرتروز زانو می‌تواند انجام بسیاری از فعالیت‌های روزمره مانند پیاده‌روی یا بالا رفتن از پله‌ها را دشوار کند. این بیماری عامل اصلی از دست رفتن زمان و ناتوانی جدی برای بسیاری از افراد است.

شایع‌ترین انواع آرتروز ، آرتروز و آرتریت روماتوئید است. اما بیش از 100 شکل مختلف دیگر این بیماری نیز وجود دارد. در حالی که آرتریت عمدتا یک بیماری مختص بزرگ‌سالان است؛ برخی از اشکال آن در کودکان نیز مشاهده شده است.

اگرچه درمانی برای ورم مفاصل وجود ندارد؛ اما گزینه‌های درمانی زیادی برای کمک به مدیریت درد و فعال نگه داشتن افراد وجود دارد.

آناتومی آرتروز زانو

زانو بزرگ‌ترین و قوی‌ترین مفصل بدن است. این قسمت از انتهای تحتانی استخوان ران، انتهای فوقانی استخوان درشت‌نی (ساق پا) و پاتلا (کشکک) تشکیل شده است. انتهای سه استخوانی که در زانو لمس می‌شوند؛ با غضروف مفصلی پوشانده شده است. این غضروف ماده صاف و لغزنده‌ای است؛ که هنگام خم و صاف کردن زانو، استخوان‌ها را محافظت کرده و آن را محکم می‌کند.

دو قطعه غضروف گوی شکل، به نام منیسک به عنوان “کمک فنر” بین انتهای تحتانی استخوان ران و ساق پا عمل می‌کنند. آنها برای کمک به مفصل و ثابت نگه داشتن آن تعبیه شده‌اند.

مطالعه کنید!  ورزش برای زانو درد و چند تمرین موثر برای درمان زانو درد

مفصل زانو توسط یک لایه نازک به نام غشای سینوویال یا غشای زلاله‌ای احاطه شده است. این غشا مایعی را آزاد می‌کند که غضروف را روان کرده و اصطکاک را کاهش می‌دهد.

شرح بیماری آرتروز زانو

عمده‌ترین انواع آرتروز که بر روی زانو تاثیر می‌گذارد عبارتند از: آرتروز ، روماتیسم و آرتریت پس از سانحه

استئو آرتروز

استئو آرتروز شایع‌ترین شکل آرتروز در زانو است. این نوعی بیماری آرتروز دژنراتیو است؛ که بیشتر در افراد 50 سال و بالاتر مشاهده می‌شود؛ اما ممکن است در افراد جوان نیز رخ دهد.

در استئو آرتروز ، غضروف در مفصل زانو به تدریج از بین می‌رود. با از بین رفتن غضروف، مفصل فرسوده و زبر می‌شود و فضای محافظ بین استخوان‌ها کاهش می‌یابد. این مسئله می‌تواند باعث ساییدگی استخوان بر روی استخوان و حرکت دردناک آن می‌گردد.

استئو آرتروز به آرامی توسعه می‌یابد؛ و دردی که ایجاد می‌کند با گذشت زمان بدتر می‌شود.

آرتروز روماتوئید

آرتروز روماتوئید یک بیماری مزمن است؛ که به مفاصل متعدد در سراسر بدن، از جمله مفصل زانو حمله می‌کند. این مشکل در هر دو سمت متقارن است. به این معنی که معمولاً در هر دو طرف بدن، همان مفصل مبتلا می‌شود. به عنوان مثال: هر دو زانو با هم

در آرتروز روماتوئید غشای زلاله‌ای که مفصل زانو را پوشانده است؛ شروع به تورم کرده و این مشکل منجر به درد و سفتی زانو می‌شود.

آرتروز روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است. این بدان معنی است که سیستم ایمنی بدن به بافت‌های خود حمله می‌کند. در این وضعیت سیستم ایمنی بدن به بافت طبیعی (مانند غضروف و رباط‌ها) صدمه می‌زند و استخوان را نرم می‌کند.

آرتروز پس از سانحه

آرتروز پس از سانحه یا ضربه، نوعی آرتروز است که پس از آسیب‌دیدگی زانو ایجاد می‌شود. به عنوان مثال، استخوان شکسته ممکن است به سطح مفصل آسیب برساند؛ و سال‌ها پس از آسیب دیدگی به آرتروز منجر شود. همچنین پارگی منیسک و صدمات رباط می‌تواند باعث بی‌ثباتی و سایش اضافی در مفصل زانو شده؛ که به مرور زمان می‌تواند منجر به آرتروز گردد.