• نوبت دهی از شنبه تا پنج شنبه ( ۸صبح الی ۱۰ شب ) ۰۲۱۲۶۱۲۲۶۲۶
    نوبت دهی ۲۴ ساعته و روزهای تعطیل ۰۹۰۱۹۰۹۲۶۳۰
نیاوران کلینیک خدمات کلینیک کلینیک فوق تخصصی درمان خار پاشنه

کلینیک فوق تخصصی درمان خارپاشنه

خار پاشنه، یک رشد استخوانی در اثر رسوب کلسیم بین پاشنه و قوس پا است. این بیماری، می‌تواند به خودی خود، یا در اثر ابتلا به سایر بیماری‌ها ایجاد شود.

این بیماری می‌تواند باعث درد و علائمی مانند تورم و التهاب در پاشنه شود. خوشبختانه برای درمان این بیماری، روش‌های بسیاری از جمله روش‌های جراحی و غیر جراحی وجود دارد که توسط دکتر متخصص خار پاشنه و بر اساس شرایط بیمار انجام می‌شود. در ادامه با خار پاشنه و درمان آن بیشتر آشنا می‌شوید.

 

خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه یک رشد استخوانی است که در نتیجه رسوب غیرطبیعی کلسیم ایجاد می‌شود. گاهی خار پاشنه را می‌توانید در قسمت زیر پا دیده یا احساس کنید. خار پاشنه می‌تواند شکل‌های مختلفی مانند تیز، قلاب مانند یا قفسه‌ای شکل داشته باشد. دلایل مختلفی ممکن است باعث ایجاد این بیماری شوند، اما در اغلب موارد در اثر التهاب فاسیای (لایه پرده مانند که ماهیچه‌ها را نگه می‌دارد) متصل‌کننده پاشنه پا به قاعده انگشتان، یعنی فاسیای پلانتار رخ می‌دهد. التهاب این فاسیا باعث ایجاد علائمی مانند درد پاشنه پا، خار پاشنه و درد کف پا در صبح و پس از بیدار شدن از خواب می‌شود.

بسیاری از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که خار پاشنه همیشه باعث درد در پاشنه پا می‌شود. با این که درد یکی از علائم اصلی خار پاشنه است، اما این علامت در تمام موارد بروز پیدا نمی‌کند. حدود یک نفر از هر 10 نفر به خار پاشنه مبتلا است، اما تنها یک نفر از هر 20 نفر مبتلا، درد پاشنه پا را تجربه می‌کند. از علائم خار پاشنه می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • درد
  • التهاب
  • تورم پاشنه پا

همچنین ناحیه درگیر، می‌تواند در لمس، گرم‌تر احساس شود. درد می‌تواند در طول قوس پا انتشار پیدا کند. همچنین ممکن است زائده استخوانی رشد کرده، قابل رویت یا لمس باشد. در مواردی که علت خار پاشنه التهاب فاسیای پلانتار باشد، ممکن است علائم ناشی از این بیماری نیز وجود داشته باشد.

برخی از انواع خار پاشنه، هیچ علامت مشخصی ندارند. همچنین در این دسته، تغییر خاصی نیز در استخوان یا بافت نرم اطراف آن قابل مشاهده نیست. در برخی موارد، خار پاشنه به شکل اتفاقی و در نتیجه رادیوگرافی یا سایر روش‌های تصویربرداری از پا که به دلایل دیگر انجام می‌شوند، کشف می‌شوند.

همان‌طور که گفته شد مهم‌ترین علت ایجاد خار پاشنه، التهاب فاسیای پلانتار است. اما دلایل دیگری نیز می‌توانند باعث ایجاد آن شوند. هنگام مراجعه به دکتر خار پاشنه، پزشک این دلایل احتمالی را نیز مدنظر قرار داده و در صورت نیاز، به درمان آن‌ها نیز می‌پردازد. از دیگر دلایل احتمالی، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • آرتریت‌ها
  • تروما و آسیب به پاشنه پا
  • وزن زیاد بدن
  • کفش نامناسب

برای تشخیص خار پاشنه، باید به یک پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کرد. دکتر فوق تخصص خار پاشنه، با انجام تست‌ها و روش‌های تصویربرداری مختلف، و همچنین بررسی دقیق علائم، خار پاشنه را تشخیص داده و درمان مناسب را بر اساس شرایط شما و علت ایجاد آن انجام می‌دهد. داروها، فیزیوتراپی و در صورت نیاز جراحی از روش‌های درمان خار پاشنه است. پزشکان متخصص خار پاشنه، جراحی را تنها در مواردی پیشنهاد می‌دهند که سایر درمان‌ها باعث بهبود قابل توجه علائم نشوند.

 

علائم خار پاشنه پا چیست؟

خار پاشنه علائم زیادی دارد اما برخی از این علائم، پر رنگ‌تر هستند و بیشتر بروز می‌کنند. اگر همان ابتدای صبح که تازه از خواب برخواستید و رختخواب خود را ترک کردید، در کف پا احساس درد می‌کنید، مطمئن باشید که به بیماری خار پاشنه مبتلا شدید و باید به فکر درمان آن باشید؛ این درد ممکن است به قدری شدید باشد که از برداشتن گام‌های بعدی خودداری کنید و در همان جایی که هستید بنشینید.

اگر بعد از نشستن طولانی مدت، بلند شدید و شروع به راه رفتن کردید اما ناگهان احساس درد شدید داشتید و یا حس کردید که کف پای شما خشک شده، یا اگر احساس کوفتگی در کف پا داشتید و یا حس کردید که درد شما در کف پا ثانیه به ثانیه شدیدتر می‌شود و دیگر نمی‌توانید این درد را تحمل کنید، حتما برای خار پاشنه به پزشک مراجعه کنید. این علائم شایع‌ترین نوع این بیماری هستند.

 

علت به وجود آمدن خار پاشنه

نوار فاسیت‌پلانتار در کف پا قرار دارد و باعث ثبات کف پا است، اگر این نوار برای مدت‌ طولانی به استخوان فشار وارد کند، خارپاشنه به وجود می‌‎آید؛ البته فشار آوردن این نوار به استخوان دلایلی دارد که در ادامه به شما می‌گوییم.

  • اگر پای شما هنگام راه رفتن یا ایستادن در وضعیت صحیحی قرار نداشته باشد، مثلا پای خود را کج قرار دهید، این نوار به استخوان پا فشار آورده و خارپاشنه ایجاد خواهد کرد.
  • گرفتن عضلات پا هم یکی دیگر از دلایل فشار آوردن نوار به استخوان پا و در نهایت به وجود آمدن خار پاشنه است؛ اگر این گرفتگی در ساق پا باشد، مطمئنا نوار فاسیت‌پلانتار فشار بیشتری به استخوان پا وارد می‌کند.
  • استفاده از کفش‌های نامناسب یا کفش‌هایی که برای پای شما استاندارد نیست هم از دیگر دلایل فشار آوردن این نوار به کف پا خواهد بود؛ به طور کلی، کفش‎های نامناسب می‌توانند مشکلات زیادی را برای ستون فقرات و البته پاهای شما ایجاد کند.
  • راه رفتن بر روی صخره و سطح‌های ناهمواره؛ اضافه وزن و چاقی نیز از دیگر دلایلی است که به ایجاد خار پاشنه می‌انجامد.

 

آیا می‌توان از به وجود آمدن خار پاشنه جلوگیری کرد؟

خوشبخانه با رعایت برخی نکات ساده به سادگی می‌توانید از ایجاد خار پاشنه جلوگیری کنید. درست راه رفتن، تغذیه سالم، استفاده از کفش‌های طبی و استاندارد و توجه به وزن مناسب از راه‌هایی است که به پیشگیری از خار پاشنه کمک خواهد کرد.

دکتر متخصص خار پاشنه کیست؟

دکتر خار پاشنه، پزشک ارتوپد یا دارای مدرک فوق تخصص در درمان بیماری‌های پا است. این دسته از پزشکان، پس از پایان دوره پزشکی عمومی در رشته تخصص ارتوپدی ادامه تحصیل داده و پس از آن فلوشیپ تشخیص و درمان بیماری‌های پا را دریافت کرده‌اند. دکتر متخصص خار پاشنه، صلاحیت بالینی و توانایی تشخیص و درمان خار پاشنه و سایر بیماری‌های پا را دارد.

 

دکتر متخصص خار پاشنه به درمان چه بیماری‌هایی می‌پردازد؟

متخصص خار پاشنه علاوه بر درمان این بیماری، توانایی تشخیص و درمان طیف وسیعی از بیماری‌های دیگری را دارد که باعث درد یا سایر علائم در پاها می‌شوند. از این بیماری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شکستگی‌ها و دررفتگی‌های پا
  • انحراف شست پا یا هالوکس والگوس
  • آرتریت‌ها
  • درد رشد
  • عفونت‌های ناخن‌های پا
  • بیماری‌های اعصاب پا
  • درد پاشنه

پا ساختار بسیار پیچیده‌ای دارد و تشخیص و درمان بیماری‌های آن باید توسط پزشک متخصص انجام شود. در صورت وجود درد یا هرگونه علامت غیرطبیعی در پاها بهتر است در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک ارتوپد یا فوق تخصص درمان بیماری‌های پا مراجعه کنید.

 

جراح خار پاشنه چه تخصص‌هایی دارد؟

پزشک متخصص خار پاشنه، یک جراح ارتوپد یا فوق تخصص بیماری‌های پا است که توانایی تشخیص و درمان انواع بیماری‌های سیستم اسکلتی و عضلانی و درمان آن‌ها را دارد. همان‌طور که گفته شد، این پزشکان پس از پایان دوره پزشکی عمومی، در رشته ارتوپدی ادامه تحصیل می‌دهند. جراحان ارتوپد، توانایی تشخیص و درمان خار پاشنه و سایر بیماری‌های پا را دارند. برخی از پزشکان ارتوپد، پس از پایان دوره تخصص ارتوپدی، در رشته فوق تخصصی درمان بیماری‌های پا ادامه تحصیل می‌دهند. این پزشکان توانایی تشخیص، درمان و در صورت نیاز، جراحی خار پاشنه و دیگر انواع بیماری‌هایی را دارند که پا را درگیر می‌کنند.

 

قبل از مراجعه به دکتر خار پاشنه چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهید؟

برخی از نکاتی که پیش از مراجعه به پزشک متخصص خار پاشنه باید به آن توجه کنید، عبارتند از:

  • بررسی پوشش بیمه‌ای پزشک
  • نوع جراحی‌هایی که توسط پزشک در کلینیک یا مطب انجام می‌شود.
  • تجربه و مهارت پزشک در درمان بیماری‌هایی مانند خار پاشنه
  • بررسی صلاحیت بالینی پزشک در تشخیص و درمان بیماری‌های پا
  • چه طیفی از درمان‌ها، توسط پزشک برای درمان خار پاشنه ارائه می‌شود.

 

در چه شرایطی باید به فوق تخصص خار پاشنه مراجعه کنید؟

اگر دچار درد پاشنه هستید، در صورت وجود شرایط زیر، بهتر است به پزشک متخصص ارتوپدی یا فوق تخصص درمان بیماری‌های پا مراجعه کنید:

  • درد شدید و غیرقابل‌تحمل
  • تورم زیاد
  • ناتوانی در خم کردن یا بلند کردن شست پا
  • مشکل در راه رفتن
  • همراهی درد با تب و بی‌حسی
  • درد شدید پاشنه پا پس از آسیب و صدمه
  • زخم در پا که بهبود پیدا نمی‌کند.

 

درمان خار پاشنه توسط بهترین دکتر خار پاشنه

ممکن است درد پاشنه پا را ساده بگیرید و از کنار آن بگذرید، اما همین درد ساده می‌تواند در صورت عدم درمان و تشخیص علت، به سیستم عصبی پاها آسیب بزند. حتی انتخاب یک درمان اشتباه نیز به همین اندازه سلامت شما را به خطر می‌اندازد. بهترین دکتر خار پاشنه، کسی است که به اندازه کافی تجربه داشته باشد، با جدیدترین روش‌های درمانی آشنا باشد و با تشخیص درست علت درد، مناسب‌ترین و راحت‌ترین درمان را با توجه به شرایط شما پیشنهاد دهد. انتخاب یک دکتر خوب، گام اول در مسیر درمان خواهد بود.

 

پزشکان خار پاشنه برای درمان شما چه اقداماتی انجام می‌دهند؟

تشخیص خار پاشنه با استفاده از شرح حال، معاینه فیزیکی و روش‌های تصویربرداری مختلف انجام می‌شود. دکتر متخصص، علل زمینه‌ای احتمالی ایجاد خار پاشنه را نیز در نظر گرفته و در صورت نیاز، اقدامات تشخیصی و درمانی لازم را پیشنهاد می‌دهد. پزشکان متخصص، از روش‌های زیر برای درمان خار پاشنه استفاده می‌کنند:

  • تزریق داروهای ضد التهاب: می‌توان برای کاهش درد و التهاب ناشی از خار پاشنه، از تزریق کورتون به پاشنه پا استفاده کرد.
  • داروها: می‌توان برای کاهش درد ناشی از این بیماری، از داروهای مسکن و ضد التهاب استفاده کرد.
  • فیزیوتراپی: از فیزیوتراپی می‌توان برای درمان خار پاشنه و علل زمینه‌ای ایجاد آن استفاده کرد.
  • جراحی: در صورتی که سایر روش‌های درمانی جواب ندهد، ممکن است پزشک انجام جراحی را به شما پیشنهاد دهد. عمل جراحی، باعث کاهش درد و همچنین بهبود عملکرد بیمار می‌شود.

 

بهترین متخصص خار پاشنه در نیاوران کلینیک

درد ناشی از خار پاشنه بسیار آزاردهنده بوده و ممکن است فرد بیمار را برای انجام کارهای روزمره خود دچار مشکل کند. با این که خار پاشنه در تمام موارد دردناک نیست، اما می‌تواند نشان‌دهنده ابتلا به برخی از بیماری‌های زمینه‌ای مهم مانند آرتریت‌ها باشد، در نتیجه توجه و درمان به موقع آن بسیار مهم است. در کلینیک فوق تخصصی خار پاشنه نیاوران، بهترین دکتر خار پاشنه در تهران و یک تیم تخصصی فیزیوتراپی آماده‌اند که جدیدترین و مناسب‌ترین درمان‌ها را به شما معرفی کنند. خبر خوب این است که می‌توانید از طریق همین صفحه، از متخصصان ما مشاوره رایگان دریافت کنید. همکاران ما با دقت و حوصله به تمامی سؤالات شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ خواهند داد.

خدمات کلینیک فوق تخصصی درمان خارپاشنه

همان‌طور که گفتیم ما در این مرکز سعی داریم که با استفاده از مدرن‌ترین و به روزترین روش‌های درمانی به بیماران مبتلا به خارپاشنه کمک کنیم. خارپاشنه گرچه بیماری حادی نیست و نمی‌تواند برای بدن خطرناک باشد؛ اما معمولا وقتی شروع به دردناک شدن می‌کند، حتی انجام ساده‌ترین کارها مانند راه رفتن نیز برای بیمار دشوار می‌شود. بنابراین به کسانی که خارپاشنه بدون علامت دارند توصیه می‌کنیم که حتما قبل از شروع درد و علائم با متخصصان مرکز ما تماس گرفته و از شیوه‌های درمانی ما مانند شاک ویو تراپی استفاده کنند. در ادامه بیشتر در مورد روش کار و میزان اثرگذاری این درمان‌ها بر روی بیماری خارپاشنه صحبت می‌کنیم.

برای مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.کلینیک نیاوران

تلفن : 2626 2612 (021) – 9092630 (0901)

روش‌های درمان خار پاشنه در کلینیک خارپاشنه نیاوران

استفاده از کفش طبی و مناسب و مراقبت از پاها در تمام مراحل زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است. به ویژه برای کسانی که به عارضه خار پاشنه پا مبتلا هستند. افراد مبتلا علاوه بر این اقدامات ساده باید از انجام فعالیت بدنی در زمانی که درد حاد دارند به شدت اجتناب کنند. اگر به هر دلیلی از خار پاشنه رنج می‌برید، نگران نباشید. با استفاده از روش‌های درمانی و البته تشخیص به موقع، می توانید در سریع‌ترین زمان ممکن درمان شوید؛ کلینیک نیاوران یکی از کلینیک‌های تخصصی در تهران است که با داشتن متخصصان با تجربه و مجرب به شما کمک می‌کند بهترین راه درمان را انتخاب کنید.

ضمن این که فیزیوتراپیست‌های کلینیک فوق تخصصی درمان خارپاشنه نیاوران می‌توانند تمرینات مفیدی را به بیماران آموزش دهند که به کمک آنها بدون تحمل وزن بدن، بافت‌های کف پا تقویت می‌شود. گاهی نیز پزشکان ما از تکنیک‌هایی مانند اولتراسوند برای کمک به بهبودی بیماران استفاده می‌کنند. این درمان‌ها قادرند تا 90 درصد بیماران را بهبود دهند.

گاهی نیز پزشک ممکن است از داروهای ضدالتهابی برای کاهش درد بیماران استفاده کند. تزریق استروئیدها گاهی درد را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد؛ اما اثرات این درمان موقتی خواهد بود. اگر درد پاشنه پا با وجود انجام این درمان‌ها ادامه پیدا کرده است؛ کافیست که با کلینیک نیاوران تماس بگیرید. پزشکان ما می‌توانند از روش‌های دیگری که در ادامه توضیح می‌دهیم به بهترین شکل برای درمان این درد استفاده کنند.

شاک ویو تراپی خار پاشنه

شاک ویو تراپی يك درمان غالباً موفق براي آسیب‌هایی مانند خارپاشنه است. در سال‌های اخیر بسیاری از فیزیوتراپیست‌ها برای درمان خار پاشنه و فاسئیت پلانتار از این روش استفاده می‌کنند. اما این درمان فقط برای جبران آسیب‌دیدگی‌های پا نیست؛ بلکه برای درمان التهاب تاندون‌های شانه، عفونت تاندون آشیل و بیماری آرنج تنیس بازان نیز اغلب کاربرد دارد. این روش درمانی معمولاً مؤثر بوده و عوارض جانبی آن کم است.

شاک ویو تراپی از امواج صوتی با انرژی زیاد برای درمان خار پاشنه استفاده می‌کند. این امواج با استفاده از ابزار مخصوص دستگاه، به طور مستقیم به محلی که مبتلا به خار پاشنه و یا فاسئیت پلانتار شده است هدایت می‌شوند. تراکم شوک به دو روش شعاعی یا متمرکز قابل استفاده است. موج شوک شعاعی در یک نقطه خاص متمرکز نیست و کمی پراکنده‌تر از شوک متمرکز است. بنابراین استفاده از این روش درمانی باعث می‌شود که درد بافت‌های اطراف به خصوص تاندون کف پا نیز کاهش پیدا کند. امواج صوتی بسیار پرانرژی هستند و بافت تاندون آسیب دیده را تحریک می‌کنند. با استفاده از این تحریک، بافت‌های بدن به جای آسیب‌دیدگی بیشتر، واکنش بهبودی را آغاز می‌کنند. با استفاده از شاک ویو تراپی گردش خون و متابولیسم به میزان قابل توجهی در محل تحت درمان تحریک می‌شود. اغلب بیماران به 4 الی 6 جلسه شاک ویو تراپی برای درمان خار پاشنه نیاز دارند. اگرچه در موارد شدیدتر تا 10 جلسه درمان نیز ممکن است لازم باشد. اگر بعد از 10 جلسه شاک ویو تراپی بهبودی حاصل نشده باشد؛ ادامه این روش درمانی معنی ندارد و پزشک باید با روش‌های دیگری درد پاشنه پا را درمان کند.

مزیت مهم این روش درمانی نسبت به سایر روش‌ها به ویژه در مقایسه با تزریق دارو و عمل جراحی این است که عوارض جانبی کمتری دارد. با شروع درمان، خارپاشنه در عرض چند جلسه از بین می‌رود. میزان موفقیت این روش درمانی نسبتاً بالاست. ضمنا افرادی که مدت زمان زیادی از شکل‌گیری این زائده استخوانی در بدن‌شان نگذشته است؛ بیشترین شانس بهبودی را دارند. اما اگر التهاب مزمن شده باشد، این روش درمانی کمتر موثر است. فراموش نکنید که این قانون برای همه درمان‌ها صدق می‌کند.

درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی

یکی از روش‌های درمان خار پاشنه، فیزیوتراپی است؛ با استفاده از فیزیوتراپی، تاندون کف پا، عضلات پا و تاندون آشیل کشیده می‌شود و خونرسانی به بافت‌ها هم با کیفیت بهتری صورت می‌پذیرد. فیزیوتراپی یکی از بهترین و آسان‌ترین روش‌های درمان خار پاشنه پا است که تنها به تمرین‌های ساده و یک متخصص مجرب نیاز دارد؛

اوزون درمانی خار پاشنه

اوزون فعال‌ترین شکل اکسیژن در جهان است. در روش اوزون درمانی از قدرت اکسیژن برای احیای بافت‌ها، مفاصل، رباط‌ها و تاندون‌های آسیب‌دیده استفاده می‌کنند. این روش معمولا باعث بهبودی کامل و از بین رفتن دائمی درد می‌شود.

دلیل اصلی این که برخی از آسیب‌ها هرگز کاملا بهبود پیدا نمی‌کنند و یا دیر خوب می‌شوند، فقط اختلال در گردش خون نیست. برای اینکه یک ناحیه آسیب‌دیده از بدن احیا و بازسازی شود؛ باید به عناصر مهم و اساسی دسترسی کافی داشته باشد. همان‌طور که می‌دانید خون حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و اکسیژن است. برای بیشتر آسیب‌دیدگی‌ها، اکسیژن مهم‌ترین عنصر در بین این عناصر محسوب می‌شود. کم بودن اکسیژن در بدن باعث تجمع اسید لاکتیک شده و همین امر باعث ایجاد درد خواهد شد. اوزون درمانی به روش پرولوزون سه مرحله اصلی دارد. ابتدا یک داروی ضد التهابی برای کاهش التهاب و تورم به ناحیه آسیب‌دیده تزریق می‌شود. این تزریق منجر به افزایش گردش خون خواهد شد. در مرحله بعدی این منطقه از بدن با ویتامین‌ها و مواد معدنی که برای بهبودی بافت‌ها حیاتی هستند، درمان می‌شود.

در نهایت نیز اکسیژن به شکل اوزون به ناحیه تحت درمان تزریق می‌شود. نتیجه این درمان این است که بافت‌های آسیب‌دیده به هر آنچه که برای بهبودی نیاز دارند، دسترسی خواهند داشت. پاسخ بدن به این درمان در افراد مختلف متفاوت است؛ اما اغلب افراد فقط به 3 الی 5 جلسه درمانی نیاز دارند.

تزریق یک داروی استروئیدی مانند کورتیزون روش دیگری برای درمان خار پاشنه است؛ که تفاوت‌های زیادی با اوزون درمانی دارد. تزریق داروهای استروئیدی یک روش سرکوب‌کننده سیستم ایمنی است؛ که برای کاهش التهاب، این سیستم را از کار می‌اندازد. تزریق استروئید تسکین موقتی در بدن ایجاد می‌کند؛ و علت التهاب را از بین نمی‌برد. اما اوزون درمانی با هدف التیام آسیب بافتی و درمان علت التهاب انجام می‌شود. این دو روش درمانی گاهی می‌توانند مکمل هم باشند. تحقیقات بسیار خوبی وجود دارد که نشان‌دهنده هم‌افزایی این روش‌های درمانی هستند. در واقع هنگامی که التهاب در اثر تزریق کورتیزون کاهش پیدا می‌کند؛ اوزون درمانی حتی می‌تواند موثرتر از قبل در بدن عمل کرده و روند اکسیژن‌رسانی را بهتر انجام دهد.

تزریق کورتیکواستروئیدها

خارپاشنه و فاسئیت پلانتار گاهی با تزریق دارو درمان می‌شوند. در این روش درمانی کورتیزون (که به آن هورمون قشر آدرنال یا کورتیکواستروئید نیز گفته می‌شود) با یک سرنگ نازک، مستقیماً به پاشنه پا تزریق می‌شود. کورتیزون نوعی هورمون مصنوعی است که دقیقا مشابه هورمونی است که توسط بدن در قشر آدرنال تولید می‌شود. این ماده معمولاً تحت تأثیر استرس در بدن تولید شده و خاصیت ضدالتهابی دارد. شکل مصنوعی کورتیزون عمدتاً توسط ورزشکاران برای درمان اختلالات تاندونی مانند خارپاشنه استفاده می‌شود. اما گاهی اوقات برای تسکین تاندونیت آشیل نیز کاربرد دارد.

در این روش درمانی کورتیزون‌ها با غلظت بالا، مستقیماً وارد قسمت ملتهب پاشنه می‌شوند. تزریق این دارو کمی درد دارد؛ اما برخی از بیماران تقریباً در همان روز اول، درمان درد پاشنه پا را تجربه می‌کنند. هر چند برخی افراد برای کاهش دردشان باید چند روز تحمل داشته باشند. البته اثر تزریق کورتیزون معمولاً موقتی است. در این موارد درمان باید تکرار شود. با این وجود برای جلوگیری از وقوع عوارض جانبی مضر نباید بیش از 3 الی 4 بار این تزریق را انجام داد. در غیر این صورت بافت تاندون به طور دائم تحت تأثیر قرار می‌گیرد. روزهای اول پس از تزریق باید کاملا استراحت کنید. کورتیکواستروئیدها بافت تاندون را کمی تضعیف می‌کنند؛ بنابراین بلند کردن بارهای سنگین می‌تواند باعث صدمه دیدن و بدتر شدن درد پاشنه پا شود.

عمل جراحی

امروزه دیگر به ندرت از عمل جراحی برای درمان فاسئیت مزمن پا استفاده می‌شود. اما اگر تمام درمان‌های ذکر شده با شکست مواجه شوند؛ بعضی اوقات تصمیم به انجام عمل جراحی کار عاقلانه‌ای است. در این جراحی گاهی زائده استخوانی برداشته می‌شود. اما در بیشتر اوقات فاسیای پلانتار از پاشنه جدا می‌شود تا تنش آزاد شود. گاهی اوقات هدف این است که عصب درگیر و تحت فشار را آزاد کنیم. همه این جملات به این معنی است که در طول عمل، غلاف کف پا آسیب می‌بیند و بیمار برای ریکاوری به چند ماه زمان نیاز دارد. در کنار همه این موارد باید خطر عوارض جانبی عمل را نیز در نظر داشته باشید. به همین دلیل پزشکان کلینیک فوق تخصصی درمان خارپاشنه نیاوران سعی می‌کنند که تا جای ممکن از عمل جراحی برای درمان خار پاشنه استفاده نکنند.

البته عمل‌های جراحی که برای درمان خار پاشنه استفاده می‌شوند متفاوت هستند. مثلا در برخی از جراحی‌ها هدف آزاد کردن عصب است. در این روش فاسیا پلانتار از پاشنه رها شده و دیگر تنشی در این ناحیه وجود نخواهد داشت. روش دیگری که بعضاً استفاده می‌شود روشی است که در آن عضله ساق پا بزرگتر می‌شود. این عمل برای کسانی که به دلیل کوتاهی این عضله دچار درد پاشنه پا شده‌اند مفید است.

ما در کلینیک فوق تخصصی نیاوران، آماده ارائه خدمات تشخیصی و درمانی در این زمینه هستیم. کافی است همین امروز با ما تماس گرفته، تا مراحل درمان شما آغاز شود.

هزینه درمان خار پاشنه

از آنجا که راه‌های بسیاری برای درمان خارپاشنه در درسترس است از جمله آمپول خار پاشنه، چسب خار پاشنه و لیزر، هزینه درمان آن نیز با توجه به روش درمان متفاوت خواهد بود؛ برای مثال اگر از روش فیزیوتراپی استفاده کنید، یا جراحی را انتخاب کنید، قطعا هزینه‌های متفاوتی باید بپردازید. با این حال هر کدام از این روش‌ها کارآیی خاص خود را دارند و تنها پزشک متخصص می‌تواند تشخیص دهد که کدام یک برای شما مناسب خواهد بود.

چگونه از بهترین دکتر خار پاشنه در نیاوران کلینیک نوبت بگیرم؟

برای دریافت نوبت از شنبه تا پنج شنبه (۸ صبح الی ۱۰ شب) با شماره های 26122626(021) یا 09019092630 تماس بگیرید.

کلینیک نیاوران برای درمان خار پاشنه چه روش هایی دارد؟

درمان خار پاشنه با شاک ویو تراپی، فیزیوتراپی، اوزون درمانی خار پاشنه، تزریق کورتیکواستروئیدها و عمل جراحی در کلینیک نیاوران انجام می شود.