• نوبت دهی از شنبه تا پنج شنبه ( ۸صبح الی ۱۰ شب ) ۰۲۱۲۶۱۲۲۶۲۶
    نوبت دهی ۲۴ ساعته و روزهای تعطیل ۰۹۰۱۹۰۹۲۶۳۰
نیاوران کلینیک خدمات کلینیک کلینیک فوق تخصصی ستون فقرات

کلینیک فوق تخصصی ستون فقرات

ستون فقرات مجموعه‌ای از استخوان‌ها، مهره‌ها و دیسک‌هایی است که در امتداد کمر واقع شده و از وزن بالاتنه حمایت می‌کنند. محافظت از نخاع نیز یکی از وظایف اصلی این ساختار اسکلتی است. بنابراین ستون فقرات بخش مهمی از بدن‌مان محسوب می‌شود. دردها و مشکلات موثر بر روی این بخش بدن می‌تواند عوارض زیادی را برای ما به همراه داشته باشد. اما جای نگرانی نیست، زیرا ما در کلینیک نیاوران با استفاده از تجارب بهترین پزشکان متخصص ستون فقرات در تهران و ارائه خدمات باکیفیت، در درمان مشکلات موثر بر روی ستون فقرات به شما کمک می‌کنیم. پس اگر به دنبال بهترین جراح ستون فقرات هستید و می‌خواهید از دردهای مزمن رهایی پیدا کنید؛ با کلینیک نیاوران در تماس باشید.
ما در مجموعه خود سعی داریم که با بهره‌مندی از مهارت بهترین دکتر ستون فقرات در تهران به همشهریان و هموطنان خود کمک کنیم. در ادامه به تشریح خدماتی که در کلینیک فوق تخصصی ستون فقرات ارائه می‌شود، خواهیم پرداخت.

 


 

مطالعه بیشتر: دکتر ستون فقرات کیست و چه تخصص هایی دارد؟

 


معرفی خدمات کلینیک فوق تخصصی ستون فقرات

خدماتی که در کلینیک فوق تخصصی ستون فقرات نیاوران ارائه می‌شود را می‌توان به چند دسته گوناگون تقسیم کرد. درمان مشکلات ستون فقرات و شکستگی گردن و درمان مشکلات ستون فقرات کمری مهم‌ترین سرویس‌های این مجموعه هستند که سعی شده با به کارگیری تخصص پزشکان فوق تخصص ستون فقرات در تهران به بهترین نحو به بیماران ارائه شوند.
همان‌طور که گفتیم ستون فقرات مجموعه‌ای از استخوان‌ها و مهره‌هایی هستند که از پایه مغز شروع شده و تا انتهای بالاتنه و جایی که اصطلاحا به آن دنبالچه گفته می‌شود امتداد دارد. این ساختار استخوانی طولانی را می‌توان به 3 بخش منحنی گردنی، منحنی قفسه سینه و منحنی کمری تقسیم کرد.
ستون فقرات یک فرد بالغ و سالم دارای یک منحنی طبیعی S شکل است. ناحیه گردنی و کمری دارای یک منحنی مقعر جزئی بوده و قسمت قفسه سینه و ساکرال دارای یک منحنی محدب ملایم است. منحنی‌ها مانند فنر عمل می‌کنند؛ تا ضمن ایجاد تعادل، شوک‌های وارده به کمر را نیز مهار کنند. ضمن این که این منحنی‌ها می‌توانند دامنه حرکتی بالاتنه را نیز تعیین کنند.
البته به غیر از استخوان‌ها و مهره‌ها، رباط‌ها، ماهیچه‌ها و تاندون‌هایی نیز در کمر وجود دارند؛ که در حفظ عملکرد این ساختار منسجم استخوانی نقش مهمی ایفا می‌کنند.

درمان مشکلات ستون فقرات کمری

ساختارهای زیادی در ستون فقرات کمری وجود دارند که می‌توانند باعث درد شوند. تحریک ریشه‌های عصبی که از ستون فقرات خارج می‌شوند، مشکلات مفصلی و مشکلات موثر بر روی دیسک‌ها، استخوان‌ها و ماهیچه‌ها همگی می‌توانند باعث کمر درد شوند. بسیاری از بیماری‌های ستون فقرات کمری به هم مرتبط هستند. به عنوان مثال بی‌ثباتی مفصل می‌تواند منجر به انحطاط دیسک شود. این انحطاط نیز می‌تواند به ریشه‌های عصبی و ساختارهای اطراف فشار وارد کند.
مشکلات عضلانی شایع‌ترین علت کمر درد و احساس فشار در این ناحیه هستند. بلند کردن اجسام سنگین، خم شدن زیاد یا انجام کارهای تکراری می‌توانند منجر به این گرفتگی‌ها شوند. فشارهای عضلانی معمولاً طی چند روز یا چند هفته بهبود می‌یابند.
از طرفی دیسک‌های بین مهرهای کمر، لنت‌های اسفنجی هستند که به عنوان کمک فنر عمل می‌کنند. دژنراسیون یا زوال دیسک می‌تواند در فضای دیسک ایجاد درد کند.
فتق دیسک کمر شایع‌ترین مشکل ستون فقرات کمری است. فتق دیسک ممکن است به دلیل آسیب‌دیدگی یا بلند کردن ناگهانی اجسام سنگین اتفاق بیفتد؛ یا به آرامی و به عنوان بخشی از ساییدگی عمومی و پارگی روی ستون فقرات رخ دهد. درد ساق پا (سیاتیک) بارزترین علامت فتق دیسک است.
وجود هرگونه اختلال در مفصل ساکروایلیاک که به قسمت تحتانی ستون فقرات کمری متصل شده است؛ می‌تواند باعث کمر درد یا درد سیاتیک شود. در صورت وجود هر نوع اختلال در این مفصل که امکان تحرک زیاد را از شما می‌گیرد یا حرکات طبیعی را محدود می‌کند؛ سریعا به دکتر فوق تخصص ستون فقرات مراجعه کنید.
استئوآرتریت که معمولا در قسمت تحتانی کمر ایجاد می‌شود؛ و گاهی به آن آرتریت مفصلی نیز گفته می‌شود از جمله دلایل ایجادکننده کمر درد است. پیری و ساییدگی باعث می‌شود غضروف‌هایی که مفاصل ستون فقرات را پوشانده‌اند فرسوده شوند. اصطکاک بیش از حد می‌تواند باعث ایجاد تورم مفصلی شده و حساسیت و محدودیت حرکتی ایجاد کند.
باریک شدن کانال ستون فقرات یا کانال ریشه عصبی (شکاف‌هایی که انتهای عصب در هنگام خروج از ستون فقرات از آن عبور می‌کند) می‌تواند باعث شود که انتهای عصب فشرده شده و در نتیجه درد پا، سوزن سوزن شدن، بی‌حسی و حتی مشکل در راه رفتن ایجاد شود. این باریک شدن اغلب نتیجه مهمیز استخوانی و تورم مفصلی ناشی از آرتروز است.

درمان مشکلات ستون فقرات گردنی

هیچ چیز در این دنیا مادام‌العمر نیست. به‌خصوص بدن انسان. خم شدن، بلند کردن اجسام، چرخیدن و پیچ خوردن واقعاً می‌تواند تاثیر زیادی بر روی گردن داشته باشد. با در نظر گرفتن تمام این استرس‌های تکراری، جای تعجب نیست که بدانید حدوداً دو سوم از افراد در طول زندگی خود گردن درد را تجربه می‌کنند.
بیماری دیسک گردن چیزی فراتر از درد گردن است. این بیماری یک روند دژنراتیو بوده و می‌تواند باعث ایجاد بی‌حسی و ضعف در شانه‌ها، بازو و دست شود. این دردها و مشکلات در کنار کاهش دامنه حرکتی گردن می‌توانند تأثیر عمده‌ای بر روی شغل، روابط اجتماعی و کیفیت زندگی داشته باشند.
منحنی گردنی در ستون فقرات از هفت استخوان به نام مهره‌ها تشکیل شده که توسط دیسک‌های پر از ماده‌ای ژل مانند و کوسن گونه از هم جدا شده‌اند. دیسک‌های این ناحیه از ستون فقرات، گردن را تثبیت کرده و به آن اجازه می‌دهند تا به آرامی به طرفین بچرخد. دیسک‌ها بدن ما را قادر می‌سازند به روش و جهتی که می‌خواهیم حرکت کنیم. آنها مانند کمک فنر در بدن عمل می‌کنند.
با گذشت زمان این کمک فنرهای طبیعی فرسوده شده و شروع به انحطاط می‌کنند. فضای بین مهره‌ها باریک و ریشه‌های عصبی تحت فشار قرار می‌گیرند. این فرایند به عنوان بیماری دژنراتیو دیسک گردنی شناخته می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که در حدود 25 درصد از افراد زیر 40 سال و 60 درصد از افراد بالای 40 سال بدون علائم به نوعی بیماری دژنراتیو دیسک مبتلا هستند. با پیشرفت این بیماری، گردن انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد؛ و شما ممکن است به خصوص در انتهای روز و پس از کار طولانی مدت، احساس درد و سفتی در گردن داشته باشید.
هنگامی که دیسک باز یا دچار برآمدگی می‌شود، به نخاع یا ریشه‌های عصبی فشار وارد خواهد شد. به این وضعیت فتق دیسک گفته می‌شود. اگرچه بیماری دیسک گردن عموماً یک روند آهسته دارد، اما گاهی اوقات این فتق می‌تواند به سرعت و بعد از آسیب دیدگی یا وارد آمدن ضربه به گردن ایجاد شود.
شایع‌ترین و بارزترین علائم بیماری فتق دیسک گردن، درد و احساس سفتی در گردن است. هنگامی که یکی از این شرایط بر روی یک یا بیشتر از یکی از اعصاب که از نخاع عبور می‌کنند فشار می‌آورد؛ درد، بی‌حسی یا ضعف در شانه، بازو و دست به صورت خود به خود احساس می‌شود.

درمان تومورهای ستون فقرات

تصمیم‌گیری در مورد درمان تومورهای ستون فقرات معمولاً یک تصمیم چند رشته‌ای است که باید یک تیم متشکل از فوق تخصص ستون فقرات، انکولوژیست، متخصص پرتونگاری و سایر متخصصان در آن نقش داشته باشند. از این رو انتخاب روش‌های درمانی اعم از جراحی و غیر جراحی باید با توجه به جنبه‌های مختلف صورت گیرد. ما در کلینیک فوق تخصصی ستون فقرات یک تیم کاملا حرفه‌ای را در اختیار بیماران مبتلا به تورهای استخوانی قرار داده و از روش‌های مختلف و متناسب با شرایط بیمار برای درمان این عارضه استفاده می‌کنیم.
مثلا شیمی درمانی و پرتودرمانی از جمله روش‌های غیر جراحی هستند که برای درمان تومورهای ستون فقرات استفاده می‌شوند. تومورهای بدون علامت یا تومورهایی که به نظر نمی‌رسد در حال تغییر یا پیشرفت باشند؛ ممکن است فقط با انجام‌MRI های منظم تحت کنترل قرار بگیرند. برخی از تومورها به خوبی به شیمی درمانی و پرتودرمانی پاسخ می‌دهند. با این حال انواع خاصی از تومورهای متاستاتیک وجود دارد که ذاتاً مقاوم هستند. در این موارد جراحی ممکن است تنها گزینه درمانی مناسب باشد.
علائمی که متخصصان را مجاب به استفاده از جراحی می‌کنند بسته به نوع تومور متفاوت هستند. تومورهای نخاعی اولیه (غیر متاستاتیک) از طریق برداشتن کامل بافت اضافه قابل درمان هستند. در بیماران مبتلا به تومورهای متاستاتیک، درمان در درجه اول شامل تسکین‌دهنده هاست. این درمان با هدف ترمیم یا حفظ عملکرد عصبی، تثبیت ستون فقرات و کاهش درد انجام می‌شود. به طور کلی جراحی فقط در مواردی که تومور در برابر اشعه یا شیمی درمانی مقاومت می‌کند انجام می‌شود. درد غیرقابل تحمل، فشرده شدن نخاع و نیاز به تثبیت شکستگی‌های پاتولوژیک از جمله علائمی هستند که نشان می‌دهند بیمار نیاز به جراحی دارد.
در مواردی که برداشتن تومور به کمک جراحی امکان‌پذیر باشد؛ ممکن است از آمبولیزاسیون قبل از عمل استفاده شود تا عمل برداشتن راحت‌تر انجام شود. در این روش یک سوند یا یک لوله از طریق شریانی که در کشاله ران واقع شده است وارد بخش آسیب دیده می‌شود. سپس یک کاتتر از طریق این لوله به سمت محل تومور هدایت می‌شود. در آنجا یک ماده آمبولیک مایع مانند چسب وارد عروقی می‌شود که تومور را تغذیه می‌کنند. این چسب باعث می‌شود که عروق خون‌رسان به تومور مسدود شوند. با انجام این روش، خونریزی در حین عمل بهتر کنترل شده و خطر عمل جراحی نیز کمتر می‌شود.

درمان شکستگی مهره و ستون فقرات

حتی یک زمین خوردن جزئی یا تروما نیز می‌تواند گاهی باعث شکستگی مهره کمر و ستون فقرات شود. بسیاری از این آسیب‌ها هرگز به عمل جراحی نیاز نخواهند داشت. اما شکستگی‌های شدید و عمیق می‌توانند در بلند مدت منجر به مشکلات جدی شوند. مگر اینکه سریعا و به‌درستی درمان شوند. شکستگی‌های ستون فقرات بر اثر طیف گستردگی از اتفاقات رخ می‌دهند. مثلا شکستگی‌های ناشی از فشار که اغلب پس از آسیب‌های جزئی در بیماران مبتلا به پوکی استخوان رخ می‌دهند یا صدمات شدیدتر مانند شکستگی‌های پشت سر هم و شکستگی‌های ناشی از حوادثی مانند تصادفات رانندگی همگی از جمله اتفاقاتی هستند که منجر به مشکلات جدی مانند درد شدید می‌شوند. این صدمات غالباً منجر به ناپایداری ستون فقرات شده و خطر آسیب‌دیدگی نخاع و درد را به همراه دارند.

 


بیشتر بخوانید : عمل تنگی کانال نخاع


 

پوکی استخوان یا ضعیف شدن استخوان‌ها یکی از شایع‌ترین دلایل ایجادکننده شکستگی در استخوان‌های کمر و مهره هاست. تا همین اواخر تنها درمان این عارضه استفاده از داروهای مهارکننده و مخدر بود که اغلب به درد مداوم و ناهنجاری‌های پیشرونده منجر می‌شدند. اما جراحان کلینیک فوق تخصصی ستون فقرات نیاوران هم اکنون می‌توانند با استفاده از یک فناوری جدید، مجدداً مهره‌های کمر را بازسازی کرده و با تزریق سیمان استخوانی قدرت ستون فقرات را افزایش دهند. این عمل به صورت سرپایی و با استفاده از روشی با حداقل تهاجم قابل انجام است.
ورتبروپلاستی یک روش جراحی جدید است؛ که بیشتر برای درمان شکستگی‌های فشاری استفاده می‌شود. در این روش جراح کاتتری را به داخل مهره وارد کرده و از آن برای تزریق سیمان استخوانی استفاده می‌کند. این سیمان باعث تثبیت ستون مهره‌ها می‌شود.
کیفوپلاستی نیز عملی است که در آن یک لوله تحت هدایت اشعه ایکس به ستون مهره‌ها وارد شده و به دنبال آن نوار استخوانی بادی کار گذاشته می‌شود. این عمل نیاز به یک برش ریز در ناحیه کمر دارد. این نوار پس از تورم مهره را بالاتر آورده و به جای اولیه خود باز می‌گرداند. برای پر شدن حفره ایجاد شده از سیمان استخوانی استفاده می‌شود. سیمان ترک‌ها و حفره‌ها را آب‌بندی کرده و از ریزش مجدد مهره‌ها جلوگیری می‌کند. پس از پر شدن حفره لوله برداشته شده و جای برش بخیه زده می‌شود.

ستون فقرات
متخصص ستون فقرات
برای مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.کلینیک نیاوران

تلفن : 2626 2612 (021) – 9092630 (0901)

کلینیک فوق تخصصی انحراف ستون فقرات

ما در کلینیک فوق تخصصی انحراف ستون فقرات نیاوران به این موضوع معتقدیم که این اندام حیاتی بسیار با ارزش است. بر همین اساس نیز سعی کرده‌ایم تا با استفاده از بهترین فوق تخصص انحراف ستون فقرات جهت درمان اسکولیوز، درمان کجی ستون فقرات، درمان گودی کمر و درمان کیفوز را با جدیدترین و مدرن‌ترین روش‌ها درمان کرده و به بیماران کمک کنیم که به زندگی عادی خود باز گردند.
در این مرکز ما از تجربیات پزشک متخصص در زمینه درمان‌های موثر برای اصلاح انحرافات ستون فقرات استفاده می‌کنیم. به این ترتیب شما با مراجعه به این مرکز می‌توانید از خدمات مختلفی که در ادامه شرح می‌دهیم برای درمان اسکولیوز، درمان گودی کمر، درمان کیفوز، درمان قوز کمر، درمان کجی ستون فقرات و سایر مشکلاتی که ممکن است به مرور زمان برای کمرتان ایجاد شده‌اند یا به صورت مادرزادی به آنها مبتلا هستید، استفاده کنید

مهم‌ترین خدمات کلینیک فوق تخصصی انحراف ستون فقرات

ستون فقرات طبیعی بسیار قوی و متحرک است. این بخش از بدن از نظر اندازه و شکل در افراد مختلف متفاوت است. اما در کل ستون فقرات سالم دارای دو منحنی است که به ما امکان پیاده‌روی، حفظ تعادل، نشستن، ایستادن و خم شدن به پهلو‌ها را می‌دهد. همه اینها حرکات تعاملی پیچیده‌ای هستند که باید با یک هماهنگی خاص انجام شوند. وقتی این منحنی‌ها از حالت طبیعی خود خارج می‌شوند ممکن است مشکلات زیادی را به وجود آورند. به طور کلی به بدشکلی و دفرمه شدن ستون فقرات، انحراف ستون فقرات گفته می‌شود.
چند نوع انحراف ستون فقرات داریم که نام‌شان بر مبنای تغییری که در این اندام ایجاد می‌شود، انتخاب شده است.
ستون فقرات سالم به غیر از دو منحنی که در قسمت قفسه سینه و پایین کمر (یا اصطلاحا گودی کمر) وجود دارد؛ نباید دچار انحنای دیگری باشد. در واقع مهره‌های ستون فقرات یک فرد سالم باید روی یک خط صاف چیده شده باشند. اگر این خط دچار انحنا باشد؛ یعنی فرد مبتلا به انحرافی به نام اسکولیوز است.
در هر صورت فرقی نمی‌کند که چه نوع انحرافی در ستون فقرات‌تان ایجاد شده است. ما با استفاده از شیوه‌های درمانی جدید و به کارگیری مجرب‌ترین دکتر انحراف ستون فقرات می‌توانیم انواع انحرافاتی که در ادامه تشریح کرده‌ایم را با کم‌ترین عارضه جانبی درمان کنیم.

درمان لوردوز (گودی کمر)

لوردوز به منحنی لوردوتیک طبیعی که در قسمت انتهایی کمر وجود دارد اشاره می‌کند. اکثر بیماران به این منحنی گودی کمر می‌گویند. اگر انحنای طبیعی این قسمت از ستون فقرات خیلی به سمت داخل قوس داشته باشد، به آن لوردوز یا گودی کمر گفته می‌شود. لوردوز می‌تواند کمر و گردن شما را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به ایجاد فشار بیش از حد بر روی ستون فقرات و درد و ناراحتی شود. اگر گودی کمر شدید باشد و درمانی برای آن انجام ندهید بعد از مدتی بر روی توانایی حرکتی بدن تأثیر می‌گذارد.

درمان گودی کمر بستگی به این دارد که منحنی چقدر جدی است؛ و میزان انحراف لوردوز چقدر است؟ با این وجود بیشتر بیماران می‌توانند با استفاده از فیزیوتراپی و تمرینات روزانه وضعیت خود را مدیریت کرده و گودی کمر را رفع کنند. فقط باید تحت نظر پزشک متخصص انحراف ستون فقرات باشند.

در موارد شدید و جدی، نوع درمان گودی کمر بستگی به نوع لوردوز دارد. لوردوز مادرزادی، لوردوز ایدیوپاتیک یا لوردوز عصبی عضلانی انواع مختلف این انحراف هستند که می‌توانند نوع برنامه درمانی بیمار را تعیین کنند. در کل برای درمان گودی کمر 4 روش ذکر شده در زیر به کار برده می‌شود.

نظارت و بررسی مکرر پزشک خط اول درمان گودی کمر یا همان لوردوز است. پس از تشخیص غیرطبیعی بودن منحنی‌های ستون فقرات، نظارت بر روی شدت آنها بسیار مهم است. در بسیاری از موارد وضعیت ستون فقرات بیمار فقط نیاز به نظارت دقیق دارد. به خصوص اگر بیمار کودک باشد. در این شرایط پزشک متخصص ارتوپد کودکان با استفاده از تصویربرداری‌های دوره‌ای و معاینه بدنی، در مورد برنامه درمانی و پیگیری بیمار تصمیم خواهد گرفت.

فیزیوتراپی روش درمانی دیگری است که با هدف به حداکثر رساندن عملکرد جسمی بر روی بیمار انجام می شود. فیزیوتراپیست‌ها با تجویز برنامه‌های ورزشی و روش‌های درمانی فیزیکی درد و عدم تعادل عضلانی که اغلب با ناهنجاری‌های ستون فقرات در ارتباط هستند را درمان می‌کنند.

استفاده از مهاربند یا کمربند طبی نیز در شرایطی توصیه می‌شود که منحنی رو به وخیم‌تر شدن رفته باشد؛ و یا در حال حاضر بیش از 30 درجه انحراف در این بخش از ستون فقرات مشاهده می‌شود. معمولا استفاده از این ابزار پزشکی برای کسانی تجویز می‌شود که هنوز در حال رشد هستند؛ و ممکن است در مراحل بعدی، وضعیت بدنی‌شان وخیم‌تر شود. جراحی نیز آخرین روش برای درمان گودی کمر است؛ که فقط برای درمان قوس کمر شدید ضروری است. بنابراین همه بیماران مبتلا به گودی کمر برای اصلاح شرایط ستون فقرات خود نیاز به جراحی و درمان‌های تهاجمی ندارند.

درمان اسکولیوز

اسکولیوز نوعی اختلال است که باعث انحنای غیرطبیعی ستون فقرات می‌شود. روش درمان اسکولیوز بر اساس شدت منحنی و احتمال بدتر شدن آن تعیین می‌شود. تشخیص نوع درمان نیز بر عهده متخصص اسکولیوز است. برخی از انواع اسکولیوز شانس بیشتری برای بدتر شدن دارند. بنابراین نوع اسکولیوز نیز در تعیین درمان مناسب بسیار کمک‌کننده است. سه روش اصلی برای درمان ستون فقرات کج وجود دارد. نظارت و مراقبت، استفاده از مهاربند و جراحی. همه بیماران مبتلا به این اختلال نیاز به جراحی ستون فقرات ندارند، اما در بعضی افراد، جراحی ممکن است بهترین گزینه برای درمان اسکولیوز باشد؛ که توسط فوق تخصص اسکولیوز انجام خواهد شد.
اسکولیوز عملکردی ناشی از ایجاد ناهنجاری در جای دیگری از بدن است. این نوع اسکولیوز با درمان آن ناهنجاری خاص، مانند اختلاف طول پاها، درمان می‌شود. بنابراین درمان مستقیمی برای اصلاح انحراف ستون فقرات در این افراد لازم نیست. زیرا ستون فقرات در این افراد طبیعی است و انحراف آن ناشی از چیز دیگری است.
اسکولیوز عصبی-عضلانی در اثر رشد غیرطبیعی استخوان‌های ستون فقرات ایجاد می‌شود. این نوع اسکولیوز بیشترین شانس را برای وخیم شدن دارد. نظارت مستقیم پزشک و استفاده از مهاربند معمولاً برای این افراد جواب نمی‌دهد. اکثر این بیماران برای جلوگیری از بدتر شدن انحراف ستون فقرات به عمل جراحی نیاز دارند.
درمان اسکولیوز ایدیوپاتیک معمولاً بر اساس سن بیمار انتخاب می‌شود. مثلا در بسیاری از موارد، اسکولیوز ایدیوپاتیک نوزادان بدون هیچ‌گونه درمانی بهبود می‌یابد.
اسکولیوز ایدیوپاتیک نوجوانان، در بین همه انواع اسکولیوز ایدیوپاتیک، بیشترین شانس را برای وخیم‌تر شدن دارد. اگر منحنی خیلی شدید نباشد، باید از مهاربند استفاده شود. هدف این است که تا وقتی رشد فرد متوقف نشده، از بدتر شدن انحراف جلوگیری شود.
اسکولیوز ایدیوپاتیک بزرگ‌سالان شایع‌ترین شکل اسکولیوز است. اگر انحراف زیر 20 الی 25 درجه باشد، هیچ درمانی لازم نیست. اگر ستون فقرات 25 الی 40 درجه منحرف شده باشد و بیمار هنوز در حال رشد باشد؛ ممکن است استفاده از بریس توصیه شود. استفاده از مهاربند برای کسانی که دیگر رشد نمی‌کنند، توصیه نمی‌شود. اگر منحنی بیش از 40 درجه باشد ممکن است عمل جراحی توسط پزشک متخصص جراح اسکولیوز توصیه شود.
اسکولیوز معمولا کمردرد ایجاد نمی‌کند. اما در برخی از بیماران مبتلا به کمر درد، علائم این بیماری با فیزیوتراپی، ماساژ، انجام حرکات کششی و ورزش‌هایی مانند یوگا کاهش می‌یابد. این فعالیت‌ها می‌توانند به تقویت عضلات کمر کمک کنند. درمان‌های پزشکی این درد عمدتاً به داروهای تسکین‌دهنده درد مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و تزریق داروهای ضدالتهابی محدود می‌شود. با این حال این روش‌ها، درمانی برای اسکولیوز نیستند و قادر به اصلاح و درمان انحراف ستون فقرات نمی‌باشند.
در نهایت اگر می‌خواهید توسط یک دکتر اسکولیوز فوق تخصص و باتجربه معاینه شوید؛ توصیه می‌کنیم از خدمات کلینیک نیاوران بهره ببرید.

درمان کیفوز (قوز کمر)

کیفوز منحنی‌ای است که باعث می‌شود ستون فقرات ما بتواند به جلو خم شود. به كیفوز غیرطبیعی و هایپرکیفوز معمولاً در جامعه پزشکی كیفوز گفته می‌شود. به عبارت دیگر کیفوز نوعی ناهنجاری در ستون فقرات فوقانی است؛ که باعث انحراف منحنی این بخش، به سمت بیرون می‌شود.

گزینه‌های درمانی قوز کمر یا همان کیفوز بستگی به نوع انحراف دارد. درمان‌های غیرجراحی رایج‌ترین روش برای درمان قوز کمر هستند. مثلا فیزیوتراپی باعث تقویت عضلات کمر و تصحیح وضعیت افراد مبتلا به کیفوز خلفی می‌شود. داروهای تسکین‌دهنده و داروهای ضدالتهابی نیز می‌توانند به کاهش علائم کمک کنند. این نوع انحراف با گذشت زمان می‌تواند عارضه‌ای به نام قوز کمر ایجاد کند.

متخصصان کلینیک فوق تخصصی انحراف ستون فقرات نیاوران در اولین گام سعی می‌کنند که کیفوز را با ترکیبی از تمرین‌های فیزیوتراپی و داروهای ضدالتهابی درمان کنند. اگر بیمار در زمان تشخیص انحراف ستون فقرات در حال رشد باشد، استفاده از بریس می‌تواند مؤثر باشد. پزشکان غالباً بریس را برای بیماران مبتلا به کیفوز شدید با منحنی حداقل 45 درجه و تا زمانی که بیمار دیگر در حال رشد نباشد، تجویز می‌کنند. در این شرایط از تصویربرداری نیز غالباً برای نظارت بر روی میزان قوز در طول زمان استفاده می‌شود. مهاربند معمولاً برای درمان قوز کمر در بزرگ‌سالانی که دیگر رشد نمی‌کنند مفید است.

در بعضی موارد پزشک برای درمان قوز پشت، عملی به نام کیفوز شوئرمن را تجویز می‌کند. هدف از جراحی این است که تا حدودی ناهنجاری کیفوز کم شده، درد بیمار تسکین پیدا کند و تراز کلی ستون فقرات بهبود یابد. کسانی که مبتلا به قوز بیشتر از 75 درجه هستند؛ نمی‌توانند درد خود را به کمک مسکن درمان کنند و قوز باعث ایجاد مشکلات عصبی، قلبی یا ریوی در آنها شده است؛ بهترین گزینه برای انجام این نوع جراحی هستند.

اغلب نوزادانی که با این اختلال به دنیا می‌آیند؛ نیاز به جراحی دارند. ناهنجاری در مهره‌های کمر در زمان جنینی باعث بروز کیفوز مادرزادی می‌شود. استفاده از جراحی در بدو تولد می‌تواند به اصلاح ناهنجاری ستون فقرات این نوزادان، قبل از بدتر شدن آن کمک کند.

بعضی اوقات از روشی به نام کیفوپلاستی برای درمان بیمارانی که به دلیل پوکی استخوان دچار قوز کمر شده‌اند، استفاده می‌شود. در این عمل یک بادکنک زیر مهره آسیب دیده کار گذاشته شده و با یک مایع خاص پر می‌شود. پرکردن این بادکنک باعث ارتفاع گرفتن مهره‌ها می‌شود. این روش آخرین راه‌حل برای درمان قوز کمر در بیمارانی است که تمام روش‌های دیگر را امتحان کرده اما جواب نگرفته‌اند.


برای آشنایی با فوق تخصص عصب سیاتیک کلینیک نیاوران کلیک کنید.


برای مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.کلینیک نیاوران

تلفن : 2626 2612 (021) – 9092630 (0901)

چطور از بهترین دکتر ستون فقرات نیاوران کلینیک نوبت بگیرم؟

برای دریافت نوبت از شنبه تا پنج شنبه (۸ صبح الی ۱۰ شب) با شماره های 26122626(021) یا 09019092630 تماس بگیرید.

چه بیماری هایی در کلینیک ستون فقرات نیاوران قابل درمان است؟

برای درمان اسکولیوز، گودی کمر، کیفوز، قوز کمر، کجی ستون فقرات می توانید به نیاوران کلینیک مراجعه کنید.

تفاوت بین پزشک ستون فقرات و پزشک ارتوپد چیست؟

ارتوپدی شاخه ای از پزشکی است که بر روی سیستم اسکلتی عضلانی تمرکز دارد. متخصصان ستون فقرات فقط روی بیماری ها و مسائل مرتبط با ستون فقرات تمرکز می کنند.