• نوبت دهی از شنبه تا پنج شنبه - ۸ الی ۲۱
    نوبت دهی ۲۴ ساعته

کلینیک فوق تخصصی شانه

آن بخش از بدن که ما به آن شانه می‌گوییم از چندین مفصل، تاندون و عضله تشکیل شده؛ و ترکیب آنها با هم باعث می‌شود تا ما بتوانیم دامنه وسیعی از حرکات را با بازوهای خود انجام دهیم. شانه در واقع با ساختار منحصربه‌فردی که دارد؛ انعطاف‌پذیرترین قسمت بدن محسوب می‌شود. اما تحرک بیش از حد این اندام گاهی ممکن است منجر به افزایش ناپایداری یا ضعف در بافت نرم یا ساختارهای استخوانی شانه شود و در نتیجه درد ایجاد کند. این درد ممکن است فقط هنگام حرکت دادن شانه احساس شود یا در تمام مدت روز به سراغ بدن بیاید. البته گاهی نیز این درد موقتی است. اما هرگز فراموش نکنید که اگر درد شانه ادامه پیدا کرد؛ حتما به تشخیص و معالجه توسط فوق تخصص شانه نیاز خواهد داشت. اگر درد شانه‌هایتان مستمر است و نمی‌دانید باید به چه متخصصی مراجعه کنید کافیست که با کلینیک فوق تخصصی شانه نیاوران تماس بگیرید.
در این مرکز درمانی بهترین دکتر فوق تخصص شانه و بهترین جراح شانه در تهران مستقر هستند؛ و می‌توانند به بیماران به بهترین شکل کمک کنند.

آشنایی با مهم‌ترین خدمات کلینیک فوق تخصصی شانه نیاوران

بیشتر مشکلات شانه فقط بر روی یک ناحیه کوچک از این اندام تأثیر می‌گذارند؛ و مدت زمان نسبتاً کوتاهی ادامه می‌یابند. اما گاهی اوقات مشکل موجود در شانه بخشی از یک بیماری مزمن مانند استئوآرتریت یا پلی میالژی روماتیکا است؛ و مدت طولانی در بدن باقی می‌ماند.
در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، درد و تورم شانه عادی است. البته استئوآرتریت نسبت به سایر مفاصل، کمتر بر روی شانه‌ها تأثیر می‌گذارد. مگر اینکه قبل از ابتلا به این بیماری، مفصل شانه دچار آسیب‌دیدگی شده باشد.

علل مختلفی برای درد شانه وجود دارد. برخی از دلایل این درد عبارتند از:

• التهابی که با قرمزی، تورم و درد خود را نشان می‌دهد؛ و نتیجه یک واکنش طبیعی در برابر عفونت یا آسیب‌دیدگی است.
  • آسیب دیدن عضلات و تاندون‌های اطراف شانه
  • ایجاد تنش در عضلات بین گردن و شانه
  • التهاب بورسا (بورسیت)
  • آسیب دیدن استخوان‌ها و غضروف‌ها که می‌تواند ناشی از آرتروز باشد.
برای ما فرقی نمی‌کند که درد شانه‌های شما ناشی از چیست؟ متخصصین کلینیک فوق تخصصی شانه نیاوران با تجربه بالای خود می‌توانند تمام مشکلات موثر بر روی شانه را با به‌کارگیری روش‌های تخصصی مانند آرتروسکوپی شانه، جراحی لیزری شانه، جراحی تعویض مفصل شانه و حتی فیزیوتراپی درمان کنند. در ادامه بیشتر در مورد درمان‌های مرسوم در این کلینیک صحبت می‌کنیم.

آشنایی با مشکلات شانه

بیشتر مشکلات شانه در چهار دسته اصلی زیر قرار می‌گیرند :
  • التهاب تاندون (بورسیت یا تاندونیت) یا پارگی تاندون
  • بی‌ثباتی
  • آرتروز
  • شکستگی استخوان
سایر علل کمتر شایع درد شانه نیز عبارتند از :
  • تومورها
  • عفونت‌ها
  • مشکلات مربوط به اعصاب

بی‌ثباتی

ناپایداری شانه هنگامی اتفاق می‌افتد که سر استخوان فوقانی بازو از سوکت شانه خارج شود. این حالت می‌تواند در اثر آسیب‌دیدگی ناگهانی رخ دهد؛ یا ناشی از استفاده بیش از حد باشد. جابه‌جایی شانه‌ها می‌تواند جزئی باشد؛ و باعث شود که بخشی از قسمت فوقانی بازو از جای خود خارج شود. گاه نیز کلی است و به معنی خروج کامل استخوان از سوکت شانه است. معمولا پارگی رباط‌ها، تاندون‌ها و شل شدن عضلات اطراف شانه موجب بی‌ثباتی می‌شود.

پارگی تاندون

قطع و پارگی تاندون‌ها ممکن است در اثر صدمات حاد یا تغییرات دژنراتیو در تاندون‌ها که به دلیل افزایش سن، استفاده بیش از حد و طولانی مدت از شانه‌ها و ساییدگی و آسیب ناگهانی ایجاد می‌شوند رخ دهد. این پارگی ممکن است جزئی باشد یا تاندون را کاملاً از محل اتصال به استخوان جدا کند. آسیب‌های تاندون روتاتور کاف و تاندون‌های دو سر ران از شایع‌ترین این آسیب‌ها هستند.

بورسیتیس

بورسیت کیسه‌های کوچک و پر از مایع هستند که در تمام مفاصل بدن از جمله شانه قرار دارند؛ و به عنوان کوسن بین استخوان و بافت‌های نرم عمل کرده و به کاهش اصطکاک بین ماهیچه‌ها کمک می‌کنند. بعضی اوقات استفاده بیش از حد از شانه منجر به التهاب و تورم بورسیت بین روتاتور کاف و بخشی از تیغه شانه می‌شود. نتیجه این وضعیت بیماری خاصی است که به نام بورسیتیس شناخته می‌شود.

درمان ارتروز شانه

پزشک فوق تخصص شانه برای درمان ارتروز شانه در اولین قدم سعی می‌کند که از روش‌های کمتر تهاجمی مانند استراحت دادن به مفاصل شانه، تجویز چند جسله فیزیوتراپی، تجویز داروهای مسکن و تجویز روش‌های ساده مانند سرما درمانی استفاده کند. اما گاهی این درمان‌ها پاسخگو نیستند؛ و حال بیمار روز به روز وخیم‌تر می‌شود. اگر درمان‌های غیرجراحی نتوانند به طور مؤثر درد ناشی از آرتروز را کاهش دهند، روش‌های جراحی زیادی برای کاهش این درد وجود دارد. برخی از جراحی‌هایی که پزشکان ما برای درمان ارتروز شانه از آنها استفاده می‌کنند عبارتند از:

در جراحی تعویض مفصل شانه (آرتروپلاستی کل شانه)، کل مفصل شانه با مفصل مصنوعی تعویض می‌شود. این روش معمولاً برای درمان آرتروز مفصل گلنوهومرال کاربرد دارد. جراحی تعویض سر هومروس یا استخوان فوقانی بازو روش دیگری برای درمان ارتروز شانه است. این گزینه نیز بیشتر برای درمان آرتروز مفصل گلنوهومرال استفاده می‌شود.

برداشتن یک تکه کوچک از انتهای استخوان ترقوه نیز روش درمانی دیگری است. این گزینه رایج‌ترین عمل جراحی برای درمان آرتروز مفصل AC و مشکلات مربوط به روتاتور کاف است. بعد از برداشتن انتهای این استخوان، فضای خالی آن با بافت اسکار پر می‌شود.

آرتریت

درد شانه می‌تواند ناشی از آرتریت باشد. انواع مختلفی از آرتریت وجود دارد. شایع‌ترین نوع آرتریت شانه، استئوآرتریت است. با ابتلا به این بیماری علائمی مانند تورم، درد و سفتی به طور معمول از سنین میان‌سالی شروع می‌شوند. استئوآرتریت به آرامی پیشرفت کرده و دردی که ایجاد می‌کند؛ با گذشت زمان بدتر می‌شود. اغلب افراد برای کاهش درد بی‌تحرکی را ترجیح می‌دهند. اما این بی‌تحرکی گاهی منجر به سفت شدن بافت نرم مفصل شده و محدودیت دردناک حرکتی ایجاد می‌کند.

تعویض مفصل شانه

جراحی تعویض مفصل شانه عملی کاملاً فنی است؛ و باید توسط جراح شانه باتجربه انجام شود. روش‌های مختلفی برای جراحی تعویض مفصل شانه وجود دارد. جراح شانه ما قبل از تصمیم‌گیری در مورد نوع عمل، با دقت وضعیت شما را ارزیابی می‌کند. در این مرکز از بهترین جراح شانه در ایران برای انجام عمل‌های زیر استفاده می‌شود.

جراحی تعویض کل مفصل شانه شامل تعویض سطح مفصل با یک توپ فلزی بسیار صیقلی است؛ که از یک طرف به یک ساقه و از طرف دیگر به سوکت پلاستیکی متصل است. گاهی بسته به شرایط شانه، جراح ممکن است فقط توپ را جایگزین کند. به این عمل همی‌آرتروپلاستی ساقه گفته می‌شود.

همی‌آرتروپلاستی روش متداول دیگری است که برای افرادی مبتلا به آرتروز مفید است. در این عمل سطح مفصل سر استخوان بازو با پروتزهای کلاهکی و بدون ساقه جایگزین می‌شود. تعویض معکوس کل شانه نیز برای افرادی که عضلات گرداننده شانه‌هایشان به طور کامل پاره شده و با ضعف شدید بازو همراه است؛ افرادی که در اثر آرتریت شدید دچار التهاب روتاتور کاف شده‌اند و افرادی که قبلا یکی از عمل‌های ذکر شده در بالا را انجام داده و موفقیتی کسب نکرده‌اند؛ کاربرد دارد.

درمان درد شانه

همان‌طور که گفتیم درد شانه می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. هر کدام از این دلایل نیز روش درمانی مخصوص به خود را دارند. مثلا برای درمان دررفتگی مفاصل و شکستگی استخوان شانه، بیمار حتما به کمک پزشک نیاز دارد. در این شرایط متخصص شانه استخوان یا مفصل آسیب‌دیده را سر جای خودش قرار داده و سپس بازو را با ابزارهای مخصوص می‌بند. در طول دوره ریکاوری، بازو و دست نباید تکان بخورد.
پزشکان ما برای بسیاری از علل دیگر درد شانه، سعی می‌کنند تا جای ممکن از روش‌های غیرجراحی مانند استراحت، گرما درمانی یا داروهایی مانند ایبوپروفن یا آسپرین برای کاهش درد و تورم استفاده کنند. اما اگر شانه پس از انجام اولین مراحل درمان بهبودی خاصی پیدا نکند؛ پزشک متخصص شانه ما ممکن است برای کاهش تورم و درد از روش‌هایی مانند تزریق کورتیکواستروئید (داروی ضدالتهابی) به مفصل شانه استفاده کند. گاهی اوقات نیز پارگی غضروف، پارگی روتاتور کاف و سندرم شانه منجمد با استراحت کردن و دارو بهبود نمی‌یابد. در این شرایط پزشک ممکن است عمل جراحی را توصیه کند. احتمالاً برنامه درمانی بیماران مبتلا به مشکلات شانه شامل تمریناتی خواهد بود که به کشش و تقویت مفصل این اندام کمک می‌کنند؛ و دامنه حرکتی بیمار را بهبود می‌بخشند.

برنامه‌های توانبخشی

بعد از جراحات یا جراحی معمولا بیماران به یک برنامه توانبخشی نیاز دارند. این برنامه به آنها کمک می‌کند تا بتوانند به فعالیت‌های عادی و روزمره خود باز گردند. در این برنامه دکتر فوق تخصص شانه از طیف گسترده‌ای از تمرینات که علاوه بر ایمنی، کارایی کافی را نیز دارند؛ تحت نظر فیزیوتراپیست استفاده می‌کند.

تمرینات قدرتی

این تمرینات با تقویت ماهیچه‌هایی که از شانه حمایت می‌کنند؛ به پایدار شدن مفصل این اندام منتهی می‌شوند. قوی نگه داشتن این عضلات می‌تواند درد شانه را تسکین داده و از آسیب بیشتر جلوگیری کند.

تمرینات انعطافی

کشش عضلات تقویت شده برای بازگرداندن دامنه حرکتی و جلوگیری از صدمات در آینده بسیار مهم است. کشش عضلات بعد از تمرینات قدرتی می‌تواند به کاهش درد عضلات کمک کرده و عضلات را انعطاف‌پذیر کند

آرتروسکوپی شانه

آرتروسکوپی روشی است که جراحان ارتوپدی برای معاینه، تشخیص و درمان مشکلات داخل مفصل از آن استفاده می‌کنند. کلمه آرتروسکوپی از دو کلمه یونانی “arthro” (مفاصل) و “skopein” (نگاه کردن) گرفته شده است. پس در کل این اصطلاح به معنای “نگاه کردن به مفصل” است. در طی آرتروسکوپی، جراح شانه یک دوربین کوچک به نام آرتروسکوپ را وارد مفصل شانه می‌کند. این دوربین تصاویری را از داخل این مفصل بر روی مانیتور ویدیویی نشان می‌دهد؛ و جراح نیز از این تصاویر برای هدایت ابزارهای مینیاتوری جراحی استفاده می‌کند.

در صورت داشتن شرایطی دردناک در شانه که به درمان غیرجراحی پاسخ نمی‌دهد؛ پزشک فوق تخصص شانه ممکن است آرتروسکوپی شانه را توصیه کند. درمان‌های غیرجراحی مانند استراحت، فیزیوتراپی و دارو یا تزریقات مختلف معمولا می‌توانند التهاب را کاهش دهند؛ و باعث شوند بافت‌های آسیب دیده بهبود یابند.

جراحات، استفاده بیش از حد و سایش و پارگی مفاصل شانه که معمولا ناشی از افزایش سن است؛ از عاملین اصلی ایجادکننده مشکلات شانه هستند. آرتروسکوپی شانه می‌تواند علائم دردناک بسیاری از جمله مشکلاتی که به تاندون‌های روتاتور کاف، لابروم، غضروف مفصلی و سایر بافت‌های نرم اطراف مفصل آسیب رسانده‌اند را تسکین دهد.

این برنامه توانبخشی باید به مدت 4 تا 6 هفته ادامه یابد. مگر اینکه پزشک یا متخصص فیزیوتراپی بسته به شرایط بیمار درمان را طور دیگری برنامه‌ریزی کرده باشد. پس از بهبودی شرایط شانه، برای محافظت مادام العمر از شانه‌ها نیز می‌توانید این برنامه را ادامه دهید. انجام این تمرینات به مدت دو تا سه روز در هفته باعث حفظ قدرت و دامنه حرکتی شانه‌های شما خواهد شد.

در نهایت اگر دچار درد در شانه‌های خود هستید؛ بهتر است این مسئله را جدی بگیرید. برای تشخیص و درمان مشکل، می‌توانید به کلینیک فوق تخصصی شانه نیاوران مراجعه کنید.