• نوبت دهی از شنبه تا پنج شنبه - ۸ الی ۲۱
    نوبت دهی ۲۴ ساعته

کلینیک فوق تخصصی زانو

درد زانو یکی از مشکلات شایعی است که معمولا افراد مسن با آن درگیر می‌شوند. اما گاهی این درد نتیجه پارگی رباط یا غضروف است. به غیر از این آسیب‌ها، بیماری‌هایی مانند آرتروز، نقرس و عفونت نیز می‌توانند باعث درد زانو شوند. با این وجود جای نگرانی نیست. زیرا به هر دلیلی که زانو درد دارید می‌توانید روی کمک پزشک فوق تخصص زانو و دکتر متخصص زانو که در کلینیک فوق تخصصی زانو نیاوران مستقر هستند، حساب باز کنید. ما با به کارگیری بهترین فوق تخصص زانو در تهران در درمان مشکلاتی مانند آرتروز، سائیدگی زانو و پارگی رباط به شما کمک خواهیم کرد.
بسیاری از دردهای جزئی زانو با انجام مراقبت‌های پزشکی مناسب قابل درمان هستند. فیزیوتراپی و استفاده از بریس زانو نیز می‌تواند به تسکین درد زانو کمک کند. با این وجود در برخی از موارد ممکن است زانوی بیمار به جراحی ترمیمی نیاز داشته باشد. در این شرایط نیز با مراجعه به دکتر فوق تخصص زانو کلینیک نیاوران می‌توانید نتیجه مطلوبی را از جراحی به دست آورید.

فوق تخصص زانو

معرفی خدمات کلینیک فوق تخصصی زانو

در کلینیک فوق تخصصی زانو نیاوران خدمات درمانی زیادی به بیماران عرضه می‌شود. ما در این مجموعه برای درمان پارگی رباط صلیبی، درمان آرتروز زانو، درمان ساییدگی زانو، درمان زانو درد و انواع مشکلات موثر بر روی این اندام، از روش‌های علمی و پیشرفته‌ای مانند تزریق ازون در زانو و انواع جراحی‌های تخصصی مانند تعویض مفصل زانو استفاده می‌کنیم. در این کلینیک شما می‌توانید انواع خدمات درمانی را با بهترین کیفیت و تحت نظر دکتر فوق تخصص زانو دریافت کنید.

درمان پارگی رباط صلیبی

آسیب ACL به پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL) اشاره دارد. رباط صلیبی یکی از مهم‌ترین رباط‌های زانو است. بسیاری از افراد هنگام بروز آسیب ACL صدای تق تقی را از زانو می‌شوند یا احساس ناپایداری در زانو دارند.
پروسه درمان پارگی رباط صلیبی معمولا با چند هفته توان‌بخشی آغاز می‌شود. در این روش درمانی فیزیوتراپ به شما یاد می‌دهد که چه ورزش‌هایی را انجام دهید. ضمن این که با نظارت مداوم بر روی بیمار وضعیتش بررسی می‌شود. همچنین ممکن است برای تثبیت زانو پوشیدن بریس یا استفاده از عصا توصیه شود.
هدف از توان‌بخشی کاهش درد و تورم، ترمیم کامل حرکت زانو و تقویت عضلات است. این دوره از فیزیوتراپی معمولا با موفقیت پارگی این رباط را در بدن افرادی که ورزشکار نیستند یا به صورت تفریحی ورزش می‌کنند و یا ورزش‌هایی انجام می‌دهند که استرس کمتری روی زانوها وارد می‌کند، درمان خواهد کرد.
اما اگر این پارگی در زانو ورزشکاران حرفه‌ای رخ دهد باید عمل جراحی انجام شود. در طی این عمل جراح رباط آسیب‌دیده را برداشته و آن را با قسمتی از تاندون (بافتی شبیه به رباط است و عضله را به استخوان متصل می‌کند) جایگزین می‌کند. بعد از عمل دوره دیگری از درمان توانبخشی از سر گرفته می‌شود. بازسازی موفقیت آمیز این پارگی با کمک جراحی همراه با اجرای دقیق برنامه توانبخشی معمولاً می‌تواند ثبات و عملکرد عادی را به زانو بازگرداند.

فوق تخصص زانو

تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل زانو روشی است که در آن مفصل زانوی آسیب دیده با مفصل مصنوعی یا پروتز جایگزین می‌شود. این پروتز از آلیاژهای فلزی، پلاستیکی و پلیمری ساخته شده و عملکرد زانو را تقلید می‌کند. این عمل تقریبا طی دو ساعت انجام شده ولی ریکاوری و توانبخشی آن به چند ماه زمان نیاز دارد. پزشک فوق تخصص زانو قبل از انتخاب این روش به مواردی مانند سن بیمار، وزن او، سطح فعالیتش و وضعیت عمومی بدن توجه می‌کند. نام دیگر این عمل آرتروپلاستی زانو است.
آسیب ناشی از آرتروز شایع‌ترین دلیل تعویض مفصل زانو است. البته پوکی استخوان و آرتریت روماتوئید نیز از دلایل اصلی محسوب می‌شوند. پزشکان فوق تخصص زانو معمولاً فقط زمانی جراحی تعویض مفصل زانو را تجویز می‌کنند که سایر روش‌های کمتر تهاجمی مانند کاهش وزن، استفاده از دارو، فیزیوتراپی و استفاده از وسایل کمکی مانند عصا یا بریس زانو جواب‌گو نباشد. میزان درد زانو و تاثیر آن بر روی فعالیت‌های روزانه مانند پیاده‌روی یا بالا رفتن از پله‌ها، تغییر شکل زانو، سن و وضعیت عمومی بدن، از عوامل اصلی در انتخاب این روش درمانی هستند.
همان‌طور که گفتیم بعد از عمل بیمار به چند هفته ریکاوری و فیزیوتراپی نیاز دارد. پزشکان متخصص ما می‌توانند بهترین خدمات را در این زمینه به بیماران ارائه داده و به بهترین شکل آنها را به زندگی عادی بازگردانند.

جراحی مینیسک زانو

پارگی منیسک معمولا به دو دلیل آسیب‌دیدگی و پیری رخ می‌دهد. منیسک نوعی غضروف در مفصل زانو است که برای توزیع وزن بدن و بهبود پایداری مفصل بین غضروف و استخوان قرار دارد. این بخش از زانو اهمیت زیادی برای بدن ما دارد. زیرا مفصل زانو برای انجام بیشتر فعالیت‌های بدنی استفاده می‌شود.
مفصل زانو از سه استخوان ران، درشت‌نی و پاتلا (درپوش زانو) تشکیل شده است. سطح این استخوان‌ها در داخل مفصل با لایه‌ای از غضروف پوشانده شده است. این سطح مهم به استخوان‌ها اجازه می‌دهد تا بدون آسیب‌دیدگی استخوان‌ها بر روی یک‌دیگر بغلتند. در زانوی هر فرد دو منیسک وجود دارد. منیسک میانی که در قسمت داخلی زانو واقع شده و منیسک جانبی که در قسمت بیرونی زانو است.
بدون وجود منیسک وزن بدن به طور یک‌نواخت روی استخوان‌های پا توزیع نمی‌شود. این توزیع ناهموار وزن، باعث می‌شود به نواحی خاصی از استخوان نیروی زیادی وارد شده و آرتریت زودرس زانو رخ دهد. بنابراین عملکرد صحیح منیسک برای سلامت زانو بسیار ضروری است.
تصمیم به درمان پارگی منیسک توسط دکتر زانو به عوامل مختلفی از جمله نوع پارگی، سطح فعالیت بدنی بیمار و پاسخ بدن او به اقدامات درمانی ساده بستگی دارد. منیسکتکتومی، ترمیم منیسک و پیوند منیسک از گزینه‌های درمانی هستند که به کمک جراحی انجام می‌شوند. تعیین مناسب‌ترین روش درمان پارگی منیسک موضوعی است که پزشکان فوق تخصص زانو کلینیک نیاوران می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. ما بهترین متخصص زانو در تهران را به شما معرفی می‌کنیم؛ تا مطمئن باشید بهترین درمان ممکن بر روی زانوی شما انجام می‌شود.

درمان آرتروز زانو

استئوآرتریت شایع‌ترین نوع آرتروز است که میلیون‌ها انسان در سراسر جهان با آن درگیر هستند. این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که غضروف محافظت‌کننده‌ای که در انتهای استخوان‌ها قرار دارد؛ به مرور زمان ساییده می‌شود. استئوآرتریت می‌تواند به هر مفصلی در بدن آسیب برساند؛ اما بیشتر بر روی مفاصل دست، زانو، لگن و ستون فقرات تاثیرگذار است.
روش‌های زیادی برای درمان آرتروز زانو وجود دارد. مثلا در فیزیوتراپی تمریناتی برای تقویت عضلات اطراف مفصل، افزایش انعطاف‌پذیری و کاهش درد به بیمار آموزش داده می‌شود. فعالیت بدنی ملایم و منظم مانند شنا یا پیاده‌روی نیز می‌تواند در درمان آرتروز زانو مؤثر باشد.
در کاردرمانی نیز راه‌هایی به بیمار یاد داده می‌شود که به کمک آنها بتوانند کارهای روزمره را بدون اینکه فشار زیادی روی مفصل دردناک ایجاد کنند انجام دهند. به عنوان مثال مسواک زدن با دستی که آرتروز ندارد و یا استحمام به صورت نشسته.
اگر درمان‌های محافظه‌کارانه موثر نباشد از روش‌های درمانی زیر استفاده می‌شود:
تزریق کورتیزون یا همان تزریق کورتیکواستروئید ممکن است درد مفصل را تسکین دهد. در این عمل بعد از بی‌حسی دارو از طریق سوزن به فضای داخل مفصل تزریق می‌شود. تزریق اسید هیالورونیک نیز ممکن است باعث تسکین درد شود. اسید هیالورونیک شبیه به مؤلفه‌ای است که در مایع مفصلی یافت می‌شود.
اصلاح مجدد استخوان‌ها یا همان استئوتومی برای آرتروزهای شدید مفید است. در عمل تعویض مفصل نیز، جراح مفصل آسیب دیده را برداشته و آن را با مفصل پلاستیکی و فلزی جایگزین می‌کند.

تزریق ازون در زانو

مسکن‌ها، داروهای ضد التهابی، تزریق کورتیزون، سلول‌های بنیادی، تزریق ازون و بعضی اوقات جراحی از جمله روش‌های درمان درد زانو هستند؛ که به کمک جراح زانو انجام می‌شود. به استثنای سلول‌های بنیادی، جراحی و ازون درمانی، هیچکدام از این روش‌ها علت اصلی درد زانو را درمان نمی‌کنند.
ازون لایه‌ای در استراتوسفر زمین است که هدف اصلی آن محافظت از زمین در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید می‌باشد. در پزشکی از ازون‌درمانی بیشتر برای بهبود میزان اکسیژن مصرفی بدن و فعال کردن سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود.
ازون به معنای احیا یا ساخت مجدد است. بنابراین ازون درمانی به معنای ساختن مجدد بافت‌های بدن با ازون است. ازون درمانی یک روش تزریقی است که در آن با تزریق ازون بدن، سریع‌تر از حالت عادی خود را ترمیم می‌کند. ازن یک مولکول بسیار واکنش‌پذیر است و با تزریق آن در مفصل زانو، توانایی‌های بدن برای ترمیم مفصل افزایش پیدا می‌کند. تزریق ازون باعث ترمیم و سفت شدن ساختارها، بافت‌های همبند و رباط‌های ضعیف و تا حدی پاره شده می‌شود. این تزریق چرخه درد و التهاب را متوقف کرده و چرخه خون تغذیه‌کننده بدن را تسریع می‌بخشد. ضمن این که بافت‌های آسیب‌دیده را نیز هیدراتاسیون می‌کند. تمام این عوامل باعث می‌شوند که محیط بهتری برای بهبودی در مفصل زانو ایجاد شده و ضمن کاهش درد، دامنه حرکتی این اندام بهتر شود.
متخصصان کلینیک فوق تخصصی زانو نیاوران با استفاده از دانش و تجربه بهترین دکتر زانو در تهران، برای درمان زانو درد، درد مفصلی زانو، درد آرتروز، درمان آسیب‌دیدگی‌های زانو و اختلالات مفصلی زانو از این روش درمانی استفاده می‌کنند.