• نوبت دهی از شنبه تا پنج شنبه - ۸ الی ۲۱
    نوبت دهی ۲۴ ساعته

کلینیک فوق تخصصی درمان سیاتیک

سیاتیک به کمردرد ناشی از تحت فشار بودن عصب سیاتیک اشاره دارد. سیاتیک یکی از اعصاب مهم بدن است که از قسمت پایین کمر شروع شده و به سمت پاها جریان دارد. هنگامی که عاملی به این عصب آسیب می‌رساند و یا آن را تحت فشار قرار می‌دهد؛ در قسمت تحتانی کمر که به لگن منتهی می‌شود دردی ایجاد شده که به باسن و پا نیز سرایت می‌کند. در اصطلاح عامه به این وضعیت درد رگ سیاتیک و به متخصص درمان آن دکتر سیاتیک گفته می‌شود. خوش‌بختانه با ظهور روش‌های جدید درمانی حدود نود درصد از افراد مبتلا به درد سیاتیک بدون جراحی بهبود پیدا می‌کنند. این افراد فقط کافی است که تحت نظر متخصص سیاتیک باشند. ما در کلینیک فوق تخصصی درمان سیاتیک نیاوران با ارائه خدماتی نوین و بهره‌مندی از تخصص پزشکان مجرب در این زمینه می‌توانیم این درد را تسکین داده و شما را به زندگی عادی باز گردانیم.

برای آشنایی بیشتر با خدماتی که در این مرکز ارائه می‌شود بهتر است که ابتدا با این بیماری بیشتر آشنا شوید.

سیاتیک چیست؟

سیاتیک اصطلاحا به دردی اطلاق می‌شود که در مسیر عصب سیاتیک رخ می‌دهد. این مسیر شامل ناحیه تحتانی کمر، باسن و ران‌ها می‌شود. سیاتیک معمولا فقط روی یک طرف بدن شما تأثیر می‌گذارد و اغلب در مواردی اتفاق می‌افتد که فتق دیسک یا یکی از استخوان‌های ستون فقرات روی نخاع فشار وارد می‌کند یا تنگی کانال نخاعی بخشی از این عصب را فشرده کرده است. این فشار باعث ایجاد التهاب، درد و اغلب بی‌حسی در پای آسیب دیده می‌شود.

اگرچه درد همراه با سیاتیک می‌تواند گاهی بسیار شدید باشد؛ اما این درد در اکثر موارد در طی چند هفته با انجام درمان‌های غیرجراحی که توسط متخصصان کلینیک فوق تخصصی درمان سیاتیک نیاوران ارائه می‌شوند، برطرف خواهد شد و جای نگرانی ندارد. افرادی که سیاتیک شدید دارند و این مشکل با ضعف قابل توجه در پا و یا بی‌اختیاری روده یا مثانه همراه است؛ ممکن است نامزد مناسبی برای جراحی باشند. البته روشی که برای درمان رگ سیاتیک انتخاب می‌شود علاوه بر بررسی شرایط و علائم موجود، به نظر متخصص سیاتیک نیز بستگی دارد. این درمان باید بر اساس عوامل مختلفی مانند شرایط بدنی بیمار، سن او و سایر بیماری‌های زمینه‌ای که به آنها مبتلا است انتخاب شود.

بنابراین توصیه می‎شود که قبل از انجام هرگونه درمانی برای کاهش درد سیاتیک حتما به پزشک متخصص مراجعه کرده یا با کلینیک فوق تخصصی درمان سیاتیک نیاوران تماس بگیرید. تشخیص دکتر برای رگ سیاتیک یا همان عصب سیاتیک، بنابر افراد مختلف می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

برای مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.کلینیک نیاوران

تلفن : 2626 2612 (021) – 9092630 (0901)

علل و نشانه‌های سیاتیک

علائم این بیماری

سیاتیک باعث درد، احساس سوزش، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن باسن، قسمت انتهایی کمر، قسمت فوقانی پشت ران و قسمت پشت ساق پا می‌شود. نتیجه این فشار درد کمر، درد باسن، درد لگن و درد پا است. گاهی اوقات درد سیاتیک در اطراف لگن یا باسن احساس شده و با درد لگن اشتباه گرفته می‌شود.

سیاتیک اغلب با درد کمر همراه است. اما گاهی نیز می‌تواند بدون کمردرد رخ دهد. سیاتیک شدید حتی می‌تواند راه رفتن را برای بیمار دشوار کند. بعضی اوقات علائم سیاتیک با راه رفتن یا خم شدن تشدید می‌شود و با دراز کشیدن از بین می‌رود. در برخی از بیماران بی‌حسی و درد با تغییر موقعیت بدن کم یا زیاد می‌شود.

علت این بیماری

معمولا درد سیاتیک نتیجه فتق دیسک کمر است که به طور مستقیم روی عصب سیاتیک فشار می‌آورد. اما هر علتی که این عصب را تحریک یا دچار التهاب کند؛ می‌تواند علائم سیاتیک را به وجود آورد. مثلا غیرطبیعی شدن مهره‎های بین دیسک های کمر که به آن رادیکولوپاتی گفته می‌شود ممکن است این عصب را تحریک کند.

گذشته از تحریک این عصب توسط دیسک‌های ستون فقرات، علل دیگری نیز ممکن است درد سیاتیک ایجاد کنند. تحریک این عصب توسط استخوان‌های مجاور، تومورها، ماهیچه‌ها، خونریزی داخلی، عفونت در ستون فقرات یا اطراف آن، اسپوندیلولیستزیس، آسیب‌دیدگی، تنگی کانال نخاعی، سندرم cauda equina، استئوفیت و در بعضی اوقات بارداری ممکن است درد سیاتیک ایجاد کند.

چه گزینه‌هایی برای درمان سیاتیک توسط این مرکز ارائه می‌شود؟

معمولا اولین درمانی که برای تسکین درد سیاتیک تجویز می‌شود استراحت کردن است. اما نوع درمان انتخابی بستگی به تشخیص دکتر رگ سیاتیک یا همان پزشک فوق تخصص ستون فقرات دارد. سایر گزینه‌هایی که برای درمان درد سیاتیک کاربرد دارند؛ بستگی به علت ایجادکننده درد داشته و معمولا شامل رفع علت اصلی و درمان فیزیکی است.

محرک‌های عصبی از راه پوست گاهی اوقات برای سیاتیک مزمن بیشتر از سایر روش‌های درمانی مفید هستند. انواع تمرینات کششی و اصلاحی که باید حتما توسط متخصص سیاتیک تجویز شوند نیز برای کمک به افراد مبتلا به درد سیاتیک مفید بوده و به رفع این درد کمک می‌کنند. داروهای مورد استفاده برای درمان رگ سیاتیک شامل تسکین‌دهنده‌های درد، شل‌کننده‌های عضلانی، داروهای ضدالتهابی و داروهای ضد افسردگی است. شاید تعجب کنید که چرا از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌شود. اما جالب است بدانید که این داروها در واقع با کاهش درک درد در مغز می‌توانند در درمان درد سیاتیک موثر باشند. داروهای دیگری که ممکن است برای کاهش این مشکل مفید باشند عبارتند از:

• گاباپنتین
  • دولوکستین

کورتیزون که به صورت خوراکی یا با تزریق موضعی (تزریق اپیدورال) مصرف می‌شود نیز گاهی اوقات می‌تواند در تسکین درد سیاتیک مفید باشد.

همان‌طور که گفتیم درد سیاتیک بیشتر به دلیل فتق دیسک کمر رخ می‌دهد. بنابراین در برخی از شرایط که وضعیت بیمار اورژانسی است و فتق عملکرد بدن را به شدت تحت تاثیر قرار داده است؛ با جراحی دیسک مبتلا به فتق که در اصطلاح عامه به آن عمل سیاتیک گفته می‌شود؛ درد سیاتیک نیز خود به خود از بین می‌رود.

فیزیوتراپی

پزشکان کلینیک فوق تخصصی درمان سیاتیک نیاوران پس از بهبودی درد حاد، معمولا از فیزیوتراپی به عنوان برنامه توانبخشی برای درمان درد سیاتیک استفاده می‌کنند. در این روش درمانی شما تحت نظر یک فیزیوتراپیست قرار گرفته و با حرکات اصلاحی آشنایی می‌شوید که می‌توانند وضعیت بدن را تغییر داده و با تقویت عضلات کمر و بهبود انعطاف‌پذیری ستون فقرات درد را کاهش دهند. این نکته را فراموش نکنید که این حرکات اصلاحی حتما باید توسط یک پزشک متخصص، مجرب و آموزش دیده انجام شود. گاهی انجام حرکات اصلاحی به صورت غیراصولی صدمات جبران ناپذیری را به کمر وارد می‌کند.

تزریق استروئید

در بعضی موارد پزشکان ما ممکن است تزریق داروی کورتیکواستروئیدی به نواحی اطراف ریشه عصبی که درگیر شده است را توصیه کنند. کورتیکواستروئیدها با سرکوب التهاب در اطراف عصب تحریک‌شده به کاهش درد کمک می‌کنند. البته تاثیر این داروها در عرض چند ماه از بین می‌رود. از طرفی تعداد دفعاتی که می‌توانید از تزریق استروئیدی به عنوان روشی برای درمان درد سیاتیک استفاده کنید محدود است. زیرا شانس بروز عوارض جانبی، با تزریق مداوم این دارو افزایش پیدا می‌کند. بنابراین حتما دوره درمان خود را در یک مرکز به اتمام برسانید. چرا که در این صورت تعداد دفعاتی که تزریق انجام داده‌اید؛ در پرونده پزشکی‌تان درج خواهد شد.

عمل جراحی

این گزینه معمولاً زمانی انتخاب می‌شود که عصب فشرده شده باعث ایجاد ضعف قابل توجهی در اندام‌های تحتانی شده؛ قدرت کنترل روده یا مثانه به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و درد بیمار به تدریج بدتر می‌شود یا با انجام سایر روش‌های درمانی بهبود نمی‌یابد. اگرچه معمول به این جراحی عمل رگ سیاتیک می‌گویند؛ اما به زبان علمی در این روش درمانی، جراح استخوان یا بخشی از دیسکی که دچار فتق شده است و به عصب سیاتیک فشار وارد می‌کند را بر می‌دارد؛ و به خود عصب سیاتیک کاری ندارد. به این ترتیب عصب آزاد شده و درد در عرض چند هفته پس از عمل بهبود پیدا می‌کند. این نکته را فراموش نکنید که معمولا از جراحی به عنوان آخرین روش برای درمان سیاتیک استفاده می‌شود.

درد سیاتیک تا چه مدت ادامه دارد؟

مدت زمان حضور این درد در بدن به علت ایجادکننده سیاتیک بستگی دارد. فتق دیسک، رگ‌به‌رگ شدن کمر، زونا و دژنراتیو ستون فقرات همگی می‌توانند باعث ایجاد موقتی سیاتیک شوند که گاهی چند روز و گاهی نیز چند هفته ادامه دارد. هر یک از این عوامل می‌توانند باعث ایجاد سیاتیک مزمن نیز شوند. گاهی اوقات تخریب ستون فقرات کمری و دیسک می‎تواند باعث ایجاد سیاتیک مزمن شده و سال‌ها ادامه پیدا کند. در این شرایط برای درمان درد سیاتیک حتما مداخله جراحی توصیه می‌شود.

آیا روش خانگی برای درمان درد سیاتیک وجود دارد؟

استفاده از مسکن‌ها و داروهای شل‌کننده عضلات به عنوان روش‌های ساده برای درمان درد سیاتیک شناخته می‌شوند. استفاده موضعی از کمپرس آب گرم، مصرف داروهای خارج از نسحه ضد درد مانند استامینوفن، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ناپروکسن، ایبوپروفن و آسپرین می‌توانند تا حدودی این درد را به صورت موقتی کاهش دهند. اما فراموش نکنید که اگر درد سیاتیک به دلیل فتق دیسک یا مشکلات جدی‌تر ایجاد شده باشد؛ حتما باید برای درمان آن توسط پزشک متخصص معاینه شوید. ستون فقرات اندامی بسیار حساس است که از نخاع حمایت می‌کند. بنابراین استفاده نادرست از روش‌های درمانی خانگی و عدم مراجعه به مراکز معتبر درمانی می‌تواند عواقب سنگینی را به همراه داشته باشد. ضمنا روش‌های درمانی که معمولا از آنها به عنوان درمان سیاتیک یاد می‌شود؛ علت اصلی بیماری را معالجه نمی‌کنند. بلکه راهی موقتی برای کاهش علائم هستند. با این وجود دردهای مزمنی که چند هفته ادامه دارند؛ با انجام اقدامات ساده تسکین پیدا نمی‌کنند یا تسکین آنها موقتی است؛ باید توسط متخصص بررسی شوند.

آیا می‌توان از سیاتیک جلوگیری کرد؟

پاسخ کلی به این سوال مثبت است. با جلوگیری از آسیب‌دیدگی کمر می‌توان از سیاتیک تا حدودی جلوگیری کرد. انجام تمرینات ورزشی مناسب مانند یوگا و پیلاتس گاهی اوقات در جلوگیری از آسیب‌دیدگی کمر موثر هستند.