• نوبت دهی از شنبه تا پنج شنبه - ۸ الی ۲۱
    نوبت دهی ۲۴ ساعته

کلینیک فوق تخصصی درمان خارپاشنه

خارپاشنه یکی از دلایل عمده درد پاشنه پا است. این زائده استخوانی می‌تواند در هر نقطه‌ای از امتداد برجستگی پاشنه پا رخ دهد؛ اما اغلب در فاسیا پلانتار یا همان فاسیای کف پا ایجاد می‌شود. این عارضه معمولاً بدون علامت است؛ اما وقتی دردناک می‌شود معمولاً نتیجه التهاب الیاف درونی فاسیا پلانتار در توبروزیته میانی است. یکی از تخصصی‌ترین مراکز درمانی کلینیک نیاوران، کلینیک فوق تخصصی درمان خارپاشنه است که در آن از جدیدترین روش‌ها برای درمان خار پاشنه استفاده می‌شود. شاک ویو تراپی خار پاشنه و اوزون درمانی خار پاشنه تنها بخشی از روش‌های درمانی هستند که پزشکان متخصص این مرکز، بسته به وضعیت بیمار، از آنها برای درمان استفاده می‌کنند.

خارپاشنه بدون علامت، غالباً با بیماری به نام فاسئیت پلانتار در ارتباط است. اما گاهی نیز این زائده استخوانی به تنهایی رخ می‌دهد؛ یا بخشی از یک بیماری التهابی سیستمیک مانند آرتریت روماتوئید، سندرم رایتیر یا نقرس است. در برخی از بیماران علت ایجاد خارپاشنه کاملاً مکانیکی است. انجام ورزش‌های هوازی با شدت زیاد نیز در شکل‌گیری این زائده استخوانی در کف پا نقش دارد. در ادامه با ما همراه شوید تا بیشتر با روش‌های درمانی که در کلینیک فوق تخصصی درمان خارپاشنه نیاوران استفاده می‌شوند آشنا شوید.

خدمات کلینیک فوق تخصصی درمان خارپاشنه

همان‌طور که گفتیم ما در این مرکز سعی داریم که با استفاده از مدرن‌ترین و به روزترین روش‌های درمانی به بیماران مبتلا به خارپاشنه کمک کنیم. خارپاشنه گرچه بیماری حادی نیست و نمی‌تواند برای بدن خطرناک باشد؛ اما معمولا وقتی شروع به دردناک شدن می‌کند، حتی انجام ساده‌ترین کارها مانند راه رفتن نیز برای بیمار دشوار می‌شود. بنابراین به کسانی که خارپاشنه بدون علامت دارند توصیه می‌کنیم که حتما قبل از شروع درد و علائم با متخصصان مرکز ما تماس گرفته و از شیوه‌های درمانی ما مانند شاک ویو تراپی استفاده کنند. در ادامه بیشتر در مورد روش کار و میزان اثرگذاری این درمان‌ها بر روی بیماری خارپاشنه صحبت می‌کنیم.

برای مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.کلینیک نیاوران

تلفن : 2626 2612 (021) – 9092630 (0901)

درمان خار پاشنه

استفاده از کفش طبی و مناسب و مراقبت از پاها در تمام مراحل زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است. به ویژه برای کسانی که به عارضه خار پاشنه پا مبتلا هستند. افراد مبتلا علاوه بر این اقدامات ساده باید از انجام فعالیت بدنی در زمانی که درد حاد دارند به شدت اجتناب کنند.

ضمن این که فیزیوتراپیست‌های کلینیک فوق تخصصی درمان خارپاشنه نیاوران می‌توانند تمرینات مفیدی را به بیماران آموزش دهند که به کمک آنها بدون تحمل وزن بدن، بافت‌های کف پا تقویت می‌شود. گاهی نیز پزشکان ما از تکنیک‌هایی مانند اولتراسوند برای کمک به بهبودی بیماران استفاده می‌کنند. این درمان‌ها قادرند تا 90 درصد بیماران را بهبود دهند.

گاهی نیز پزشک ممکن است از داروهای ضدالتهابی برای کاهش درد بیماران استفاده کند. تزریق استروئیدها گاهی درد را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد؛ اما اثرات این درمان موقتی خواهد بود. اگر درد پاشنه پا با وجود انجام این درمان‌ها ادامه پیدا کرده است؛ کافیست که با کلینیک نیاوران تماس بگیرید. پزشکان ما می‌توانند از روش‌های دیگری که در ادامه توضیح می‌دهیم به بهترین شکل برای درمان این درد استفاده کنند.

شاک ویو تراپی خار پاشنه

شاک ویو تراپی يك درمان غالباً موفق براي آسیب‌هایی مانند خارپاشنه است. در سال‌های اخیر بسیاری از فیزیوتراپیست‌ها برای درمان خار پاشنه و فاسئیت پلانتار از این روش استفاده می‌کنند. اما این درمان فقط برای جبران آسیب‌دیدگی‌های پا نیست؛ بلکه برای درمان التهاب تاندون‌های شانه، عفونت تاندون آشیل و بیماری آرنج تنیس بازان نیز اغلب کاربرد دارد. این روش درمانی معمولاً مؤثر بوده و عوارض جانبی آن کم است.

شاک ویو تراپی از امواج صوتی با انرژی زیاد برای درمان خار پاشنه استفاده می‌کند. این امواج با استفاده از ابزار مخصوص دستگاه، به طور مستقیم به محلی که مبتلا به خار پاشنه و یا فاسئیت پلانتار شده است هدایت می‌شوند. تراکم شوک به دو روش شعاعی یا متمرکز قابل استفاده است. موج شوک شعاعی در یک نقطه خاص متمرکز نیست و کمی پراکنده‌تر از شوک متمرکز است. بنابراین استفاده از این روش درمانی باعث می‌شود که درد بافت‌های اطراف به خصوص تاندون کف پا نیز کاهش پیدا کند. امواج صوتی بسیار پرانرژی هستند و بافت تاندون آسیب دیده را تحریک می‌کنند. با استفاده از این تحریک، بافت‌های بدن به جای آسیب‌دیدگی بیشتر، واکنش بهبودی را آغاز می‌کنند. با استفاده از شاک ویو تراپی گردش خون و متابولیسم به میزان قابل توجهی در محل تحت درمان تحریک می‌شود. اغلب بیماران به 4 الی 6 جلسه شاک ویو تراپی برای درمان خار پاشنه نیاز دارند. اگرچه در موارد شدیدتر تا 10 جلسه درمان نیز ممکن است لازم باشد. اگر بعد از 10 جلسه شاک ویو تراپی بهبودی حاصل نشده باشد؛ ادامه این روش درمانی معنی ندارد و پزشک باید با روش‌های دیگری درد پاشنه پا را درمان کند.

مزیت مهم این روش درمانی نسبت به سایر روش‌ها به ویژه در مقایسه با تزریق دارو و عمل جراحی این است که عوارض جانبی کمتری دارد. با شروع درمان، خارپاشنه در عرض چند جلسه از بین می‌رود. میزان موفقیت این روش درمانی نسبتاً بالاست. ضمنا افرادی که مدت زمان زیادی از شکل‌گیری این زائده استخوانی در بدن‌شان نگذشته است؛ بیشترین شانس بهبودی را دارند. اما اگر التهاب مزمن شده باشد، این روش درمانی کمتر موثر است. فراموش نکنید که این قانون برای همه درمان‌ها صدق می‌کند.

اوزون درمانی خار پاشنه

اوزون فعال‌ترین شکل اکسیژن در جهان است. در روش اوزون درمانی از قدرت اکسیژن برای احیای بافت‌ها، مفاصل، رباط‌ها و تاندون‌های آسیب‌دیده استفاده می‌کنند. این روش معمولا باعث بهبودی کامل و از بین رفتن دائمی درد می‌شود.

دلیل اصلی این که برخی از آسیب‌ها هرگز کاملا بهبود پیدا نمی‌کنند و یا دیر خوب می‌شوند، فقط اختلال در گردش خون نیست. برای اینکه یک ناحیه آسیب‌دیده از بدن احیا و بازسازی شود؛ باید به عناصر مهم و اساسی دسترسی کافی داشته باشد. همان‌طور که می‌دانید خون حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و اکسیژن است. برای بیشتر آسیب‌دیدگی‌ها، اکسیژن مهم‌ترین عنصر در بین این عناصر محسوب می‌شود. کم بودن اکسیژن در بدن باعث تجمع اسید لاکتیک شده و همین امر باعث ایجاد درد خواهد شد. اوزون درمانی به روش پرولوزون سه مرحله اصلی دارد. ابتدا یک داروی ضد التهابی برای کاهش التهاب و تورم به ناحیه آسیب‌دیده تزریق می‌شود. این تزریق منجر به افزایش گردش خون خواهد شد. در مرحله بعدی این منطقه از بدن با ویتامین‌ها و مواد معدنی که برای بهبودی بافت‌ها حیاتی هستند، درمان می‌شود.

در نهایت نیز اکسیژن به شکل اوزون به ناحیه تحت درمان تزریق می‌شود. نتیجه این درمان این است که بافت‌های آسیب‌دیده به هر آنچه که برای بهبودی نیاز دارند، دسترسی خواهند داشت. پاسخ بدن به این درمان در افراد مختلف متفاوت است؛ اما اغلب افراد فقط به 3 الی 5 جلسه درمانی نیاز دارند.

تزریق یک داروی استروئیدی مانند کورتیزون روش دیگری برای درمان خار پاشنه است؛ که تفاوت‌های زیادی با اوزون درمانی دارد. تزریق داروهای استروئیدی یک روش سرکوب‌کننده سیستم ایمنی است؛ که برای کاهش التهاب، این سیستم را از کار می‌اندازد. تزریق استروئید تسکین موقتی در بدن ایجاد می‌کند؛ و علت التهاب را از بین نمی‌برد. اما اوزون درمانی با هدف التیام آسیب بافتی و درمان علت التهاب انجام می‌شود. این دو روش درمانی گاهی می‌توانند مکمل هم باشند. تحقیقات بسیار خوبی وجود دارد که نشان‌دهنده هم‌افزایی این روش‌های درمانی هستند. در واقع هنگامی که التهاب در اثر تزریق کورتیزون کاهش پیدا می‌کند؛ اوزون درمانی حتی می‌تواند موثرتر از قبل در بدن عمل کرده و روند اکسیژن‌رسانی را بهتر انجام دهد.

سایر روش‌های درمان خار پاشنه

تزریق کورتیکواستروئیدها

خارپاشنه و فاسئیت پلانتار گاهی با تزریق دارو درمان می‌شوند. در این روش درمانی کورتیزون (که به آن هورمون قشر آدرنال یا کورتیکواستروئید نیز گفته می‌شود) با یک سرنگ نازک، مستقیماً به پاشنه پا تزریق می‌شود. کورتیزون نوعی هورمون مصنوعی است که دقیقا مشابه هورمونی است که توسط بدن در قشر آدرنال تولید می‌شود. این ماده معمولاً تحت تأثیر استرس در بدن تولید شده و خاصیت ضدالتهابی دارد. شکل مصنوعی کورتیزون عمدتاً توسط ورزشکاران برای درمان اختلالات تاندونی مانند خارپاشنه استفاده می‌شود. اما گاهی اوقات برای تسکین تاندونیت آشیل نیز کاربرد دارد.

در این روش درمانی کورتیزون‌ها با غلظت بالا، مستقیماً وارد قسمت ملتهب پاشنه می‌شوند. تزریق این دارو کمی درد دارد؛ اما برخی از بیماران تقریباً در همان روز اول، درمان درد پاشنه پا را تجربه می‌کنند. هر چند برخی افراد برای کاهش دردشان باید چند روز تحمل داشته باشند. البته اثر تزریق کورتیزون معمولاً موقتی است. در این موارد درمان باید تکرار شود. با این وجود برای جلوگیری از وقوع عوارض جانبی مضر نباید بیش از 3 الی 4 بار این تزریق را انجام داد. در غیر این صورت بافت تاندون به طور دائم تحت تأثیر قرار می‌گیرد. روزهای اول پس از تزریق باید کاملا استراحت کنید. کورتیکواستروئیدها بافت تاندون را کمی تضعیف می‌کنند؛ بنابراین بلند کردن بارهای سنگین می‌تواند باعث صدمه دیدن و بدتر شدن درد پاشنه پا شود.

عمل جراحی

امروزه دیگر به ندرت از عمل جراحی برای درمان فاسئیت مزمن پا استفاده می‌شود. اما اگر تمام درمان‌های ذکر شده با شکست مواجه شوند؛ بعضی اوقات تصمیم به انجام عمل جراحی کار عاقلانه‌ای است. در این جراحی گاهی زائده استخوانی برداشته می‌شود. اما در بیشتر اوقات فاسیای پلانتار از پاشنه جدا می‌شود تا تنش آزاد شود. گاهی اوقات هدف این است که عصب درگیر و تحت فشار را آزاد کنیم. همه این جملات به این معنی است که در طول عمل، غلاف کف پا آسیب می‌بیند و بیمار برای ریکاوری به چند ماه زمان نیاز دارد. در کنار همه این موارد باید خطر عوارض جانبی عمل را نیز در نظر داشته باشید. به همین دلیل پزشکان کلینیک فوق تخصصی درمان خارپاشنه نیاوران سعی می‌کنند که تا جای ممکن از عمل جراحی برای درمان خار پاشنه استفاده نکنند.

البته عمل‌های جراحی که برای درمان خار پاشنه استفاده می‌شوند متفاوت هستند. مثلا در برخی از جراحی‌ها هدف آزاد کردن عصب است. در این روش فاسیا پلانتار از پاشنه رها شده و دیگر تنشی در این ناحیه وجود نخواهد داشت. روش دیگری که بعضاً استفاده می‌شود روشی است که در آن عضله ساق پا بزرگتر می‌شود. این عمل برای کسانی که به دلیل کوتاهی این عضله دچار درد پاشنه پا شده‌اند مفید است.

ما در کلینیک فوق تخصصی نیاوران، آماده ارائه خدمات تشخیصی و درمانی در این زمینه هستیم. کافی است همین امروز با ما تماس گرفته، تا مراحل درمان شما آغاز شود.