• نوبت دهی از شنبه تا پنج شنبه - ۸ الی ۲۱
    نوبت دهی ۲۴ ساعته

کلینیک فوق تخصصی انحراف ستون فقرات

ما در کلینیک فوق تخصصی انحراف ستون فقرات نیاوران به این موضوع معتقدیم که این اندام حیاتی بسیار با ارزش است. بر همین اساس نیز سعی کرده‌ایم تا با استفاده از بهترین فوق تخصص انحراف ستون فقرات جهت درمان اسکولیوز، درمان کجی ستون فقرات، درمان گودی کمر و درمان کیفوز را با جدیدترین و مدرن‌ترین روش‌ها درمان کرده و به بیماران کمک کنیم که به زندگی عادی خود باز گردند.
در این مرکز ما از تجربیات پزشک متخصص در زمینه درمان‌های موثر برای اصلاح انحرافات ستون فقرات استفاده می‌کنیم. به این ترتیب شما با مراجعه به این مرکز می‌توانید از خدمات مختلفی که در ادامه شرح می‌دهیم برای درمان اسکولیوز، درمان گودی کمر، درمان کیفوز، درمان قوز کمر، درمان کجی ستون فقرات و سایر مشکلاتی که ممکن است به مرور زمان برای کمرتان ایجاد شده‌اند یا به صورت مادرزادی به آنها مبتلا هستید، استفاده کنید.

ستون فقرات
متخصص ستون فقرات
برای مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.کلینیک نیاوران

تلفن : 2626 2612 (021) – 9092630 (0901)

مهم‌ترین خدمات کلینیک فوق تخصصی انحراف ستون فقرات

ستون فقرات طبیعی بسیار قوی و متحرک است. این بخش از بدن از نظر اندازه و شکل در افراد مختلف متفاوت است. اما در کل ستون فقرات سالم دارای دو منحنی است که به ما امکان پیاده‌روی، حفظ تعادل، نشستن، ایستادن و خم شدن به پهلو‌ها را می‌دهد. همه اینها حرکات تعاملی پیچیده‌ای هستند که باید با یک هماهنگی خاص انجام شوند. وقتی این منحنی‌ها از حالت طبیعی خود خارج می‌شوند ممکن است مشکلات زیادی را به وجود آورند. به طور کلی به بدشکلی و دفرمه شدن ستون فقرات، انحراف ستون فقرات گفته می‌شود.
چند نوع انحراف ستون فقرات داریم که نام‌شان بر مبنای تغییری که در این اندام ایجاد می‌شود، انتخاب شده است.
ستون فقرات سالم به غیر از دو منحنی که در قسمت قفسه سینه و پایین کمر (یا اصطلاحا گودی کمر) وجود دارد؛ نباید دچار انحنای دیگری باشد. در واقع مهره‌های ستون فقرات یک فرد سالم باید روی یک خط صاف چیده شده باشند. اگر این خط دچار انحنا باشد؛ یعنی فرد مبتلا به انحرافی به نام اسکولیوز است.
در هر صورت فرقی نمی‌کند که چه نوع انحرافی در ستون فقرات‌تان ایجاد شده است. ما با استفاده از شیوه‌های درمانی جدید و به کارگیری مجرب‌ترین دکتر انحراف ستون فقرات می‌توانیم انواع انحرافاتی که در ادامه تشریح کرده‌ایم را با کم‌ترین عارضه جانبی درمان کنیم.

درمان اسکولیوز

اسکولیوز نوعی اختلال است که باعث انحنای غیرطبیعی ستون فقرات می‌شود. روش درمان اسکولیوز بر اساس شدت منحنی و احتمال بدتر شدن آن تعیین می‌شود. تشخیص نوع درمان نیز بر عهده متخصص اسکولیوز است. برخی از انواع اسکولیوز شانس بیشتری برای بدتر شدن دارند. بنابراین نوع اسکولیوز نیز در تعیین درمان مناسب بسیار کمک‌کننده است. سه روش اصلی برای درمان ستون فقرات کج وجود دارد. نظارت و مراقبت، استفاده از مهاربند و جراحی. همه بیماران مبتلا به این اختلال نیاز به جراحی ندارند، اما در بعضی افراد، جراحی ممکن است بهترین گزینه برای درمان اسکولیوز باشد؛ که توسط فوق تخصص اسکولیوز انجام خواهد شد.
اسکولیوز عملکردی ناشی از ایجاد ناهنجاری در جای دیگری از بدن است. این نوع اسکولیوز با درمان آن ناهنجاری خاص، مانند اختلاف طول پاها، درمان می‌شود. بنابراین درمان مستقیمی برای اصلاح انحراف ستون فقرات در این افراد لازم نیست. زیرا ستون فقرات در این افراد طبیعی است و انحراف آن ناشی از چیز دیگری است.
اسکولیوز عصبی-عضلانی در اثر رشد غیرطبیعی استخوان‌های ستون فقرات ایجاد می‌شود. این نوع اسکولیوز بیشترین شانس را برای وخیم شدن دارد. نظارت مستقیم پزشک و استفاده از مهاربند معمولاً برای این افراد جواب نمی‌دهد. اکثر این بیماران برای جلوگیری از بدتر شدن انحراف ستون فقرات به عمل جراحی نیاز دارند.
درمان اسکولیوز ایدیوپاتیک معمولاً بر اساس سن بیمار انتخاب می‌شود. مثلا در بسیاری از موارد، اسکولیوز ایدیوپاتیک نوزادان بدون هیچ‌گونه درمانی بهبود می‌یابد.
اسکولیوز ایدیوپاتیک نوجوانان، در بین همه انواع اسکولیوز ایدیوپاتیک، بیشترین شانس را برای وخیم‌تر شدن دارد. اگر منحنی خیلی شدید نباشد، باید از مهاربند استفاده شود. هدف این است که تا وقتی رشد فرد متوقف نشده، از بدتر شدن انحراف جلوگیری شود.
اسکولیوز ایدیوپاتیک بزرگ‌سالان شایع‌ترین شکل اسکولیوز است. اگر انحراف زیر 20 الی 25 درجه باشد، هیچ درمانی لازم نیست. اگر ستون فقرات 25 الی 40 درجه منحرف شده باشد و بیمار هنوز در حال رشد باشد؛ ممکن است استفاده از بریس توصیه شود. استفاده از مهاربند برای کسانی که دیگر رشد نمی‌کنند، توصیه نمی‌شود. اگر منحنی بیش از 40 درجه باشد ممکن است عمل جراحی توسط پزشک متخصص جراح اسکولیوز توصیه شود.
اسکولیوز معمولا کمردرد ایجاد نمی‌کند. اما در برخی از بیماران مبتلا به کمر درد، علائم این بیماری با فیزیوتراپی، ماساژ، انجام حرکات کششی و ورزش‌هایی مانند یوگا کاهش می‌یابد. این فعالیت‌ها می‌توانند به تقویت عضلات کمر کمک کنند. درمان‌های پزشکی این درد عمدتاً به داروهای تسکین‌دهنده درد مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و تزریق داروهای ضدالتهابی محدود می‌شود. با این حال این روش‌ها، درمانی برای اسکولیوز نیستند و قادر به اصلاح و درمان انحراف ستون فقرات نمی‌باشند.
در نهایت اگر می‌خواهید توسط یک دکتر اسکولیوز فوق تخصص و باتجربه معاینه شوید؛ توصیه می‌کنیم از خدمات کلینیک نیاوران بهره ببرید.

درمان لوردوز (گودی کمر)

لوردوز به منحنی لوردوتیک طبیعی که در قسمت انتهایی کمر وجود دارد اشاره می‌کند. اکثر بیماران به این منحنی گودی کمر می‌گویند. اگر انحنای طبیعی این قسمت از ستون فقرات خیلی به سمت داخل قوس داشته باشد، به آن لوردوز یا گودی کمر گفته می‌شود. لوردوز می‌تواند کمر و گردن شما را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به ایجاد فشار بیش از حد بر روی ستون فقرات و درد و ناراحتی شود. اگر گودی کمر شدید باشد و درمانی برای آن انجام ندهید بعد از مدتی بر روی توانایی حرکتی بدن تأثیر می‌گذارد.
درمان گودی کمر بستگی به این دارد که منحنی چقدر جدی است؛ و میزان انحراف لوردوز چقدر است؟ با این وجود بیشتر بیماران می‌توانند با استفاده از فیزیوتراپی و تمرینات روزانه وضعیت خود را مدیریت کرده و گودی کمر را رفع کنند. فقط باید تحت نظر پزشک متخصص انحراف ستون فقرات باشند.
در موارد شدید و جدی، نوع درمان گودی کمر بستگی به نوع لوردوز دارد. لوردوز مادرزادی، لوردوز ایدیوپاتیک یا لوردوز عصبی عضلانی انواع مختلف این انحراف هستند که می‌توانند نوع برنامه درمانی بیمار را تعیین کنند. در کل برای درمان گودی کمر 4 روش ذکر شده در زیر به کار برده می‌شود.
نظارت و بررسی مکرر پزشک خط اول درمان گودی کمر یا همان لوردوز است. پس از تشخیص غیرطبیعی بودن منحنی‌های ستون فقرات، نظارت بر روی شدت آنها بسیار مهم است. در بسیاری از موارد وضعیت ستون فقرات بیمار فقط نیاز به نظارت دقیق دارد. به خصوص اگر بیمار کودک باشد. در این شرایط پزشک با استفاده از تصویربرداری‌های دوره‌ای و معاینه بدنی، در مورد برنامه درمانی و پیگیری بیمار تصمیم خواهد گرفت.
فیزیوتراپی روش درمانی دیگری است که با هدف به حداکثر رساندن عملکرد جسمی بر روی بیمار انجام می شود. فیزیوتراپیست‌ها با تجویز برنامه‌های ورزشی و روش‌های درمانی فیزیکی درد و عدم تعادل عضلانی که اغلب با ناهنجاری‌های ستون فقرات در ارتباط هستند را درمان می‌کنند.
استفاده از مهاربند یا کمربند طبی نیز در شرایطی توصیه می‌شود که منحنی رو به وخیم‌تر شدن رفته باشد؛ و یا در حال حاضر بیش از 30 درجه انحراف در این بخش از ستون فقرات مشاهده می‌شود. معمولا استفاده از این ابزار پزشکی برای کسانی تجویز می‌شود که هنوز در حال رشد هستند؛ و ممکن است در مراحل بعدی، وضعیت بدنی‌شان وخیم‌تر شود. جراحی نیز آخرین روش برای درمان گودی کمر است؛ که فقط برای درمان قوس کمر شدید ضروری است. بنابراین همه بیماران مبتلا به گودی کمر برای اصلاح شرایط ستون فقرات خود نیاز به جراحی و درمان‌های تهاجمی ندارند.

برای مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.کلینیک نیاوران

تلفن : 2626 2612 (021) – 9092630 (0901)

درمان کیفوز (قوز کمر)

کیفوز منحنی‌ای است که باعث می‌شود ستون فقرات ما بتواند به جلو خم شود. به كیفوز غیرطبیعی و هایپرکیفوز معمولاً در جامعه پزشکی كیفوز گفته می‌شود. به عبارت دیگر کیفوز نوعی ناهنجاری در ستون فقرات فوقانی است؛ که باعث انحراف منحنی این بخش، به سمت بیرون می‌شود.
گزینه‌های درمانی قوز کمر یا همان کیفوز بستگی به نوع انحراف دارد. درمان‌های غیرجراحی رایج‌ترین روش برای درمان قوز کمر هستند. مثلا فیزیوتراپی باعث تقویت عضلات کمر و تصحیح وضعیت افراد مبتلا به کیفوز خلفی می‌شود. داروهای تسکین‌دهنده و داروهای ضدالتهابی نیز می‌توانند به کاهش علائم کمک کنند. این نوع انحراف با گذشت زمان می‌تواند عارضه‌ای به نام قوز کمر ایجاد کند.
متخصصان کلینیک فوق تخصصی انحراف ستون فقرات نیاوران در اولین گام سعی می‌کنند که کیفوز را با ترکیبی از تمرین‌های فیزیوتراپی و داروهای ضدالتهابی درمان کنند. اگر بیمار در زمان تشخیص انحراف ستون فقرات در حال رشد باشد، استفاده از بریس می‌تواند مؤثر باشد. پزشکان غالباً بریس را برای بیماران مبتلا به کیفوز شدید با منحنی حداقل 45 درجه و تا زمانی که بیمار دیگر در حال رشد نباشد، تجویز می‌کنند. در این شرایط از تصویربرداری نیز غالباً برای نظارت بر روی میزان قوز در طول زمان استفاده می‌شود. مهاربند معمولاً برای درمان قوز کمر در بزرگ‌سالانی که دیگر رشد نمی‌کنند مفید است.
در بعضی موارد پزشک برای درمان قوز پشت، عملی به نام کیفوز شوئرمن را تجویز می‌کند. هدف از جراحی این است که تا حدودی ناهنجاری کیفوز کم شده، درد بیمار تسکین پیدا کند و تراز کلی ستون فقرات بهبود یابد. کسانی که مبتلا به قوز بیشتر از 75 درجه هستند؛ نمی‌توانند درد خود را به کمک مسکن درمان کنند و قوز باعث ایجاد مشکلات عصبی، قلبی یا ریوی در آنها شده است؛ بهترین گزینه برای انجام این نوع جراحی هستند.
اغلب نوزادانی که با این اختلال به دنیا می‌آیند؛ نیاز به جراحی دارند. ناهنجاری در مهره‌های کمر در زمان جنینی باعث بروز کیفوز مادرزادی می‌شود. استفاده از جراحی در بدو تولد می‌تواند به اصلاح ناهنجاری ستون فقرات این نوزادان، قبل از بدتر شدن آن کمک کند.
بعضی اوقات از روشی به نام کیفوپلاستی برای درمان بیمارانی که به دلیل پوکی استخوان دچار قوز کمر شده‌اند، استفاده می‌شود. در این عمل یک بادکنک زیر مهره آسیب دیده کار گذاشته شده و با یک مایع خاص پر می‌شود. پرکردن این بادکنک باعث ارتفاع گرفتن مهره‌ها می‌شود. این روش آخرین راه‌حل برای درمان قوز کمر در بیمارانی است که تمام روش‌های دیگر را امتحان کرده اما جواب نگرفته‌اند.